torsdag 10 mars 2016

Huay Yang 2016 9e mars

Vi kollade på Sveriges mästerkock och ett avsnitt av farmen innan vi gick och lade oss igår. Vi borde gått o lagt oss tidigt då vi var rejält trötta efter Hua Hin urladdningen. Eftersom Gim skulle komma nio och massera oss och vi visste att hon skulle komma runt 8:20-8:30 så det blev ingen sovmorgon om vi skulle hinna med frukost. Jag slet mig upp vid sju för att kolla Rangers och väckte tjejerna vid 07:45. Vi har stora problem med att få Karma att äta ordentligt på mornarna här och idag blev pappa förbannad då hon hela tiden skyller på att hon får ont i magen men godis har mirakulöst inte den inverkan på hennes mage. Det slutade med att hon inte skulle äta något och sur stängde in sig på sitt rum. Hon får dessa utbrott rätt ofta och det är när hon inte får som hon vill, typ när vi säger nej till godis, om vi vill gå upp ur poolen fast hon vill leka mer eller om vi åker till en restaurang som hon fått för sig att hon inte gillar. Vi försöker hantera det genom att vara bestämda samtidigt som vi inte försöker blåsa upp det till en stor grej men ibland rinner det över för den ena av oss.

Mycket riktigt så dök Gim upp 08:25 och vi hade precis dukat undan frukosten. Ulli blev masserad först som vanligt medans Karma satt och surade och jag kollade på Rangers. Efter ett tag så började Karma gnälla att hon var hungrig och jag plockade fram frukosten ur kylskåpet igen som hon motvilligt åt och tyckte vi var dumma. Ulli tyckte massagen var superskön idag och somnade till några gånger. Själv fick jag säga till att Gim skulle ta det lugnt med mina skuldror och axlar eftersom jag fortfarande var öm efter överkörningen i Hua Hin. Hon fattade och det var en riktigt skön massage idag. Samtidigt som jag blev masserad så hörde jag Karma fortfarande sura över att hon inte fick äta klubba istället för frukt men det var mest klaganden och inget psyko utbrott, ett steg åt rätt håll även fast gnället bryter ner en på sikt. Apropå massagen, dom senaste månaderna har jag haft problem med ryggen och vänster handled som gjort att jag inte kunnat träna med vikter men nu känns det som om båda åkommorna är helt borta. Vet inte om det är på grund av massagen eller för att man inte suttit hela dagarna i en kontorsstol eller en kombination. Funderar faktiskt på att fortsätta med Thai massage när vi kommer hem då det finns i närheten där vi bor hemma.

En suris tittar på film
Efter massagen så badade jag med Karma en stund då det fortfarande är skugga över nästan hela poolen innan lunch. Det blåser mycket idag och det med skuggan gjorde att det var lite kyligt att bada i poolen om man inte är sju år så jag hoppade ganska raskt upp igen till Karmas förtret.

Bomben i poolen

Upphopp i poolen

Vi bestämde oss för Christers restaurang och åkte iväg tidigt så vi skulle få plats för det känns som om det är mycket folk i Huay Yang just nu. Vi tog moppen utifall det var för mycket folk och vi skulle behöva åka in till byn. Men det var lugnt så vi fick vårt stammisbord och Karma tog sina älskade chickenbits, Ulli en Pat Thai och jag tog en Spaghetti Carbonara idag. När vi åt så började det trilla in en hel del gäster så att vara tidiga var ett smart drag. Lunchen kostade 415 Bath vilket är normalt här men mer än dubbelt så dyrt som vi åt för igår vid tågstationen i Hua Hin då vi även tog en Kaffe. Vi pratade lite med Christer som undrade om vi ville kolla på hans hus på Dolphin beach för att eventuellt hyra det framöver, Vi sa att vi var intresserade att kolla och tar det om någon dag. Vet dock inte om det kan slå detta hus med tanke på enskildheten men det är också ett beachfront hus men tydligen med gemensam pool men det skadar aldrig att kolla.

När vi kom ut till moppen och skulle hem igen så kändes det idiotiskt att åka raka vägen hem så jag körde rakt fram för att åka omvägen runt sjön bakom huset så att det blev en liten tur. Vi körde in på en liten skogsväg som vi aldrig åkt tidigare och hamnade i en kohage. När vi kom ut på andra sidan hagen så hamnade vi borta vid huset där man kan köpa glass i närheten av oss.
Vi bestämde oss för lite glass och klev av och kvinnan som äger huset kände igen oss och välkomnade oss så hjärtligt. Hon hade en väninna på besök, en liten gumma i 60 års åldern som kunde ganska hyfsad engelska för att vara en thailändare. Hon som alla gummor här verkade bli förtjust i Karma och vi satt och pratade med henne under tiden som vi åt våra choklad glassar. Karma fick kela med dom små hundarna dom har varav ena “Bamse” vi kommer ihåg sen ifjol. När glassen var uppäten så körde vi genom fiskebyn hem och hejade på Mai som stod och grejade i sitt kök när vi puttrade förbi.

Härligt liten tant

Karma blev överlycklig för hundarna

Resten av eftermiddagen spenderades vid poolen där Karma först fick ett psykutbrott då hon blev nekad godis igen och efter typ 20 minuter var det helt glömt när jag hoppade ner i poolen för att bada och hon ville vara med. Vi badade och busade i poolen bra länge och till slut så lyckades vi locka ner även morsan i poolen och hon var med i våra lekar en stund. Sedan blev vi sugna på fika och satte oss i skuggan för en kaffe och kanelbulle över en yatzy som tur-Ulli så klart vann. Vid fyra så gick tjejerna ner på stranden för vaskning med sin personliga pressfotograf i släptåg.

ja, vad kan man säga ?

Lite kärlek på botten, Karma fnittrade på sig

Vaskdrottningen

Inspekterar om det fanns något kryp

Vi gjorde oss iordning lite tidigare idag för vi tänkte äta på restaurangen borta vid Dolphin Beach som har så bra masaman, kommer inte ihåg vad den heter. efter duschning och myggning kom vi iväg runt 17:35 redan. På vägen stannade vi och köpte mango till frukosten, vi hade ju ingen i morse vilket var en oerhörd besvikelse. När vi kom fram så var vi dom första middagsgästerna men halva restaurangen var reserverad så vi skulle inte bli dom enda för kvällen. Det ligger lägenhetskomplex och småhus runtom restaurangen så den är nog populär. Vi kände igen personalen men katoy servitören var inte där. Antingen slutat eller ledig för kvällen, hur som helst uppskattat av Karma då hon inte alls gillade hen. Efter lite påtryckning av oss försökte Karma få kontakt med en liten tjej som är dotter till ägarna men hon var inte så intresserad av Karma. Tror hon är ett par år äldre trots hon är ett par storlekar mindre än Karma. Maten var var topp 3 i år, Tjejerna beställde in Fisk och räkor med ris och jag tog en masaman och så delade vi på lite vitlöksbröd och en papayasallad. Med två stora chang och en vatten så gick det bara på 715 Bath vilket är rätt billigt. När vi hade ätit klart så hade en pannkaks-moppe  ställt sig utanför restaurangen och vi ville att Karma skulle få prova en. Jag och Karma gick dit och beställde en med banan som jag tyckte var god men Karma inte alls gillade så vi gjorde ett nytt försök med en chokladpannkaka istället och den gjorde succé. Karma smaskade snabbt i sig pannkakan på moppen under hemfärden. Vi stannade till på “7-eleven” för att köpa lite mjölkchokladdricka och drickyoghurt till Karmas frukost.

Pannkaks-moppe killen

Vi var hemma rekordtidigt runt 19:30 och Karma och jag skyndade upp på taket för att prova stjärnkikaren. Jag fattar inte riktigt hur man ska göra med den, trodde man kunde få in stjärnkonstellationer med det men vi lyckades bara med lite tur få in enstaka stjärnor lite suddigt. Vi måste läsa på lite hur man ska göra innan nästa försök. Karma tyckte det var lite läskigt på det kolsvarta taket och fick för sig att det fanns ormar och giftgrodor så det blev ett ganska kort försök. Så fort månen dyker upp så ska vi kolla på den.

Min padda var urladdad så på grund av teknikstrul så blev det ingen film för Karma trodde vi först men jag hittade en gammal Alfons Åberg DVD skiva vi tog med för 5 år sedan som jag satte på och det funkade. Karma somnade rekordtidigt och jag var klar med bloggen runt 20:30 så vi hade bra med tid för att sätta på en film. Så vi kollade på Spotlight som vann en oscar för bästa film och vi tyckte båda den var riktigt bra och så hann vi med ett avsnitt av Farmen innan vi gick och lade oss runt halv tolv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar