fredag 4 mars 2016

Huay Yang 2016 3e Mars

Vi somnade strax efter tolv igår efter att ha kollat på en film och vi fick sova mer eller mindre ostört fram till 06:40 då hund kräket satt o kraxade på vår terrass. Låter som en korsning mellan en pilsk tupp o en skadad hund, alltså fördjävligt. Jag smög ut och när jag var 2 meter ifrån hunden så röt jag till rejält och hon blev totalt vettskrämd. Hoppas det hjälper framöver. Vad jag insåg senare var att poolskötaren och nattvakten stod och pratade med varandra precis bredvid huset och såg nog mitt smyg och ryt iförd enbart kallingar. När jag kom tillbaks till sängen var hunden tyst men jag hörde istället poolskötaren o nattvakten som stod och pratade febrilt, kanske om det dom nyss bevittnat. Jag kunde inte somna om hur som helst och fem i sju gav jag upp och gick upp och kollade lite hockey istället.

Jag dukade fram frukost och väckte tjejerna vid åtta. Vi åt i lugn och ro och packade sedan det vi behövde ha med oss till vattenfallet. Vi tog en lite omväg för att lämna in tvätten och tanka upp moppen innan vi styrde mot national parken. Det är ingen lång resa men man måste korsa motorvägen vilket alltid är ett litet äventyr. Sen är det typ 15 minuters moppefärd genom den thailändska landsbygden innan man kommer fram till entrén vid foten av berget. På vägen körde vi om en falang som cyklade på landsvägen vilket visade sig vara Göran som har hand om Dog Rescue center.

Entré avgiften är 100bath för vuxna och 70 för barn vilket är varken billigt eller dyrt tycker jag. Dom sålde fiskmat i år vilket indikerade på att det skulle vara okej med vatten i fallet i år och vi köpte 4 påsar med fiskmat som verkar vara det samma som torrfoder kulor åt hundar. Det var mulet när vi kom fram men det hjälpte inte ett dugg för det är väldigt varmt inne i djungeln och vinden står stilla, jag blev dyngsur på 5 minuter promenad. Återigen såg vi inte ett enda intressant djur utan bara en massa krypare “skalbaggar” och en massa vackra fjärilar.

Karma redo för trekking

Varmt i djungeln

Karma visar buddah respekt

Det var hur som helst mer vatten än normalt och fiskarna var lika galna som vanligt. Vi matade dom från händerna och dom klättrar på varandra för att få mat. Vi spenderade säkert 20 minuter vid den näst sista dammen innan fallet med att mata fiskarna där.

Fiskarna äter ur handen på Ulli och Karma

När vi kom upp till dammen vid fallet så var vi helt ensamma och jag och Karma klädde av oss och badade i det friskande vattnet bland alla fiskar. Man känner dom mot kroppen när man badar men som tur är så är dom fredliga och man blir inte biten. Jag klättrade upp på en klippa för att hoppa ner i dammen som jag sett massa thailändare göra genom åren och som tur var så dök jag inte för det var inte så djupt som jag hade trott utan jag bottnade.

Vattenfallet

Jag hoppar från klippan

Vacker fjäril vid vattenfallet

Karma hoppar också från klippan

Efter en stund så kom en ensam thai kille som klättrade upp på en klippa och satt och beskådade oss. Och en stund senare kom en svensk familj med 2 barn och far föräldrar som och då började det bli lite trångt så vi packade ihop våra saker och började ta oss ner för berget igen. På vägen ner så stannade vi vid varje damm och matade fiskarna.

Fiskarna klättrar nästan upp ur vattnet för mat

När vi var framme vid moppen igen så var klockan närmare ett och vi var alla rejält hungriga. Vi körde tillbaks mot Huay Yang och efter vi korsat motorvägen så körde vi till Maews restaurang för lunch. Dom har grymt god och och billig mat, mindre portioner än andra ställen men egentligen alldeles lagom för lunch. Jag tog kyckling med chilipasta, Karma en räk-omelett med ris och ulli nudlar med räkor. Vatten till det och kalaset gick på 200bath. Ca 50kr för lunch för tre och det är riktigt billigt tycker jag.

Billig lunch på Maews

Efter lunchen så längtade vi efter poolen och styrde hemåt. Men först gjorde vi ett stopp på ranchen för att beställa en chokladtårta till karmas födelsedag. Hon som driver restaurangen är gift med en svensk kille och pratar svenska och hon förklarade att dom hade slut å kakao och tårtan skulle istället göras på chokladkaka vilket innebär att den inte skulle bli kladdig eller nått sånt. Hur som helst tror jag Karma blir nöjd ändå, är den inte god så har vi frysen full av kanelbullar.

När vi kom hem så softade vi en stund innan vi busade i poolen. Sen var havet så lugnt så vi tog med oss luftmadrassen ner och fortsatte att svalka oss där istället. Det har dock blivit lågvatten och vindarna har vänt så det var mycket varma i havet än poolen. Det var riktigt skönt att bada och vi var i ett bra tag innan jag ville avbryta då jag fått en våg rätt över örat och ett jobbigt lock på det.
När vi kom upp till terrassen igen så lade jag mig och läste min bok och Ulli satt och läste om det nya tillskottet till kungafamiljen. Karma gick in på sitt rum och stängde dörren efter sig, hon hade fått nog av sol och värme och ville ha lite ensamtid. Vid tre gick tjejerna över till Mumsa för att köpa tre glassar och sedan fortsatte resten av eftermiddagen på samma sätt. Jag var på finalen av min bok och ville knipsa av den, Karma ville fortfarande vara ostörd och Ulli lade sig på strandstolen med en bok för ensamtid och somnade. Klockan var kvart över fem när jag äntligen blev klar med boken och insåg att brudarna var frånvarande. Jag såg att Ulli låg helt still nere på stranden och fick busvissla några gånger innan jag såg livstecken. Hon kom upp och vi började göra oss iordning för middag. Vid halv sex ringde farfar på skype och nu använde han paddan istället och då fungerade kameran, men farmor var inte hemma så dom ska ringa igen på Lördag då Karma fyller år.

Vi åkte till Mai för middag och vi var dom enda gästerna förutom ett kinesiskt par som hade hyrt en av Mai´s små bungalows. Inga barn fanns på plats och Karma försökte dölja sin besvikelse men erkände att det var lite tråkigt. Vi beställde same same som alltid hos Mai dvs fisk, räkor, ris och kyckling med cashewnötter åt mig. Som vanligt ruskigt gott och den färska koriandern på min kyckling är ju så sanslöst gott.

Karma poserar vid Mai´s

När vi hade ätit klar så dök Karmas kompisar upp och leken kunde börja. Vi som trodde att det skulle bli en snabb kväll men det var bara att beställa in extra chang och låta Karma gå all in. Hon var helt dyngsur efter leken var över och dom har så kul tillsammans. Kön och ålder spelar ingen roll, alla är med på samma villkor. Under tiden Karma lekte så satt vi och pratade med Mai och hennes mamma.

Samtal med tanterna

Karma tog kort på thai barnen

När klockan var kvart över åtta så styrde vi hemåt och efter en snabbdusch av Karma så var det den vanliga proceduren där Karma kollar lite tv och äter ett kvällssnack innan nattning och en av oss bloggar respektive nattar. Tror vi ska riva av något avsnitt av The Walking Dead nu innan vi sover. Varför Ulli vill se det vet jag inte då hon halva tiden håller för både öron och ögon….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar