måndag 14 mars 2016

Huay Yang 2016 13e mars

Jag vaknade med ett ryck strax efter sju och gick direkt upp för att kolla lite hockey medan Ulli låg kvar i sängen ett tag. Hundarna skällde utanför fönstret i natt igen, var ett tag sedan sist och jag var för trött för att gå ut och skrämma iväg dom. Det låter fördjävligt och som att dom står precis utanför fönstret. Det här hundgänget som huserar på stranden nu är inte alls trevligt, vi har aldrig haft något problem med strandhundarna tidigare år men i år känns inte alla helt hundra. Dom är väldigt skygga och jag gissar på att man har lessnat på hundarna här och börjat bli otrevlig mot dom vilket gör dom rädda och just rädda hundar är ju dom värsta.

Strax före åtta kom Ulli upp och vi fixade frukosten tillsammans och planen var att låta Karma sova så länge hon ville men vi hann knappt börja äta innan hon studsade upp på ett strålande humör. Mangon var fantastisk och då är frukosten också fantastisk.

Vi hade beställt massage idag till klockan 09:00 och det brukar ju innebära att Gim dyker upp mellan 08:20-08:30 men idag var hon “sen” och kom först 08:35. Karma och jag höll oss inomhus när Ulli blev masserad och när det var min tur så hoppade Karma ner i poolen och Ulli satt och läste bredvid så jag fick sällskap. Antingen har Gim börjat ta det lugnare eller så har våra kroppar börjat blivit härdade för det gör inte alls lika ont när hon kör på längre. Ett par hårda armbågar runt skuldrorna kommer väl alltid kännas men inte alls som för två veckor sedan. Mina favoriter är när hon kör fötterna och huvudet, håller alltid på somna när jag får huvudmassagen men den är ju alltid för kort då hon ska hinna med hela kroppen. Innan min massage så fick jag betala för mitt val av Thai Spicy mat igår då det inte var en behaglig upplevelse när kryddorna skulle ut där bak om man säger så.

Ulli & Gim

Massagen var klar redan vid kvart i elva så vi hade tid att bada innan vi skulle på lunch. Så Jag och Karma hoppade ner i poolen och badade en stund innan jag lade mig på solstolen i skuggan för att avsluta boken. Karma satt o skrev i sin läx-bok och Ulli satt o grejade med sin telefon tills det var dags för Lunch strax före tolv.

Äntligen fick vi för oss att gå 500m till Christer istället för att ta moppen vilket var väldigt skönt och när vi kom fram så låg det några gäster nere vid stranden men inga satt uppe vid serveringen så det var raka rör att beställa. Det var en sjukt varm dag idag och det gick inte att sätta fötterna i torr sand utan att det började fräsa så det blev till och med en rush sista biten. Christoffer var där och hade en drake som han fick hjälp av karma med att flyga. Jag var rätt inställd på club sandwich men Ulli gjorde mig uppmärksam på dagens special som var spare ribs. Var lite tveksam men kändes som det var dags att prova något nytt. Och det var tur det för det var sjuuuukt goda ribs som föll isär så där perfekt bara man nuddade dom. Karma tog köttbullar med spaghetti som var jättegoda tydligen och Ulli en Pad Thai med räkor.

Karma, Christoffer & Draken

Tjejerna på väg hem från lunchen

Vi gick tillbaka till huset och hade ca två och en halv timme på oss att bada innan vi skulle ta salengen till Thap Sakea för marknad. Så vi badade en hel del men jag var tvungen att avbryta då jag fick vatten i örat och fick ett jobbigt lock efter att Karma skvätt på mig. Karma blev sur och började göra allt för att provocera mig. Ulli gick ner till havet själv och badade ett bra tag medan jag och Karma hade en kamp uppe vid poolen. Jag lät mig inte påverkas av hennes försök att provocera vilket bara gjorde hennes försök mer och mer provocerande. Till slut när jag inte påverkades och Ulli kom upp så försökte hon med att spela offer och börja grina och då gick jag och lade mig för att läsa och önskade att jag inte fått bort locket för örat. Efter ett tag när vi hade plockat fram fika kom hon fram och nollade med lite mys och sen var det som inget hade hänt.

Vid halv tre körde vi mot Thap Sakea och det är så sjukt svårt att komma ihåg exakt vilka av alla dessa avtagsvägar man ska ta när allt ser lika ut. Men det gick hur bra som helst och vi körde då och då förbi landmärken vi alla kände igen så vi visste att vi var på rätt vägar. När vi korsat järnvägsrälsen igen och kom ner till havet så stannade vi vid en arbetsplats där en massa Thailändare stod och sorterade fisk som skulle soltorkas, vi snackar enorma mängder fisk och det luktade inte rosor direkt. Precis när vi var framme i Thap Sakea svängde jag vänster i en korsning för tidigt och vi var helt plötslig på väg ut från staden söderut. Jag hade koll på vart vi var i förhållande till staden och försökte ta mig runt, tillbaks men vi fick ge upp efter ett tag och vända tillbaks.

Kossor överallt bland kokos palmerna

Inga små mängder torkad småfisk

Här sorteras det fisk

När vi kom fram till marknadsplats nummer ett där det brukar vara tält så var det helt tomt och vi fick sätta våra förhoppningar till att den andra marknaden på ängen hade öppet. Vi körde genom huvudgatan och vid 7-Eleven såg Ulli en ATM och jag stannade för att ta ut pengar förhoppningsvis för sista gången den här resan. Vi körde sedan vidare och hittade till ängen och visst var det marknad. Det är faktiskt min favorit marknad då det inte är för turister utan för thailändarna och det är mängder med intressant mat att titta på. Vi snackar insekter, frukter, rått kött som hänger helt fritt och mängder med fisk och skaldjur. Vi köpte lite mango och såna smaklösa äpplen som jag inte vet vad dom heter. Det var olidligt varmt på marknaden då solen pressade på och luften stod stilla. Alla tre var helt svettiga efter bara några minuter. Vi kanske var på marknaden i 30 minuter och på den tiden såg vi två stycken till turister, resten var thailändare och många tyckte det var kul med lite falanger på deras marknad. vi fick smaka på lite ris med kokos  som vi senare gick tillbaks för att köpa en påse utav. Karma fyndade ett diadem, ett par hello kitty snickarbyxor och en my little pony tröja “Rainbow dash”. Vi försökte även hitta någon grill där dom grillar sån god kyckling men just kyckling var det ont om inne på marknaden. Vi hade dock sett ett stånd strax innan marknaden där dom grillade allt möjligt så det fick bli reservplanen.

Hämtar ut pengar i Thap Sakea

Färskt grishuvud i värmen

Gräshoppa, någon ?

Var sugen på chilipasta, men vet inte hur länge den står sig

Karma handlar kläder

När vi helt svettiga fått nog så körde vi tillbaks till grillen och köpte 4st kycklingspett för 10 bath/st och sedan styrde vi kosan hemåt mot Saeng Arun. Naturligtvis så ville jag inte spela på säkra kort utan ville ta en annan väg hem och hoppades på att hitta den smygväg jämte tågspåret som Aun visade oss för fyra år sedan. Och vid ett vägskäl så tog jag höger istället för vänster som jag gjorde förra året och vi kom strax ner till tågspåret. det gick en liten skogsväg norrut längs tågrälsen som lika gärna hade kunnat lett till ett hus men jag provade och efter en liten stund så såg jag att vi var på vägen jag letat efter. Yes! Där satt den. När vi efter några kilometer kom ut på asfaltsvägar igen så var det bara att gå på känsla igen och efter ett tag började vi känna igen lite landmärken igen och jag var rätt säker på att jag skulle få oss hem. Vi fick vända en gång då vi missade en liten avtagsväg men sen var vi strax ute vid Saeng Arun huvudvägen. Vi körde upp till 7-Eleven för att handla lite vilket innebar 400 meter längs motorvägen. Det var en liten chansning då varken jag eller Ulli hade hjälmarna med oss som krävs då man åker på motorvägen men vi blev oupptäckta som tur var.

Den hemliga smygvägen jag letat efter

Fikapaus med Kycklingspett och sticky rice

Fem minuter över fem var vi vid huset igen och jag och Karma tog ett snabbt dopp i poolen innan vi började piffa till oss. När tjejerna var i duschen ordnade jag en mango caipirinah som var fantastiskt  god som vanligt och Karma fick lite Cola. Innan vi åkte så skulle Karma prompt ha på sig dom nya kläderna, Ulli var lite tveksam och ville tvätta dom först men Karma fick som hon ville.

Karma känner sig tuff i tuffa kläder

Vi kom iväg för middag tio över sex till Mai. Vi hade meddelat henne igår att vi skulle komma och äta middag dels för att kolla om hon hade öppet och för att se till att hon hade fisk åt tjejerna. När vi kom fram så satt Karmas alla thai kompisar och väntade på henne och hon blev så klart överlycklig. Dom satte igång med lekarna direkt och hade så kul. Det är ju helt sjukt när man tänker på det att en sjuårig svensk tjej kan leka så bra med en grupp barn från Thailand i åldrarna 8-15. Dom är väldigt snälla med henne och mot varandra. Tjejerna körde same same det vill säga fisk, räkor och ris men jag kände att jag måste förändra något så det fick bli en kyckling med röd curry “Thai medium spicy” och får väl ångra det imorgon när 2:an ska avverkas. Det blev en chang extra för mig idag och för första gången denna semester kände jag en liten salongsberusning en stund och började svamla om filmer för Ulli som jag vet att hon inte är ett dugg intresserad utav att höra, men hon får lyssna lite på en stum norrlänning då och då också. Barnen lekte och hade kul så vi hade ingen brådska utan satt och pratade med Mai ett bra tag innan vi kände att det var dags att rulla hemåt vid tjugo över åtta.

Mycket lek med bollar, hoppas det får Karma att vilja sporta

Jag önskar ju varenda mopperesa att få se en stor orm men idag blev vi utan. Tjejerna tycker det är bra men jag vill verkligen se en riktigt fet pyton eller en kobra igen. Hemma i huset var det den vanliga ritualen där Karma räknar ödlor så fort vi kommer in, sen tvätta händer och fötter innan det blir lite tv och mysfika, tandborstning, lite mer tv och till slut nattning av den som inte har bloggansvar för kvällen. Vi ska kolla på någon film, får se vad jag kan skaka fram. Ulli var missnöjd med “The Lobster” som vi såg igår, den var verkligen knepig och jag gillar ju sånt men vet att Ulli avskyr det.

Dagens terrass musik: The Cult (Hidden City), The Solution (Will Not Be Televised), Blandat (Egen blandning av Favorit låtar under 2015)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar