torsdag 17 mars 2016

Huay Yang 2016 16e mars


Efter jag hade blivit väckt för 4.e gången så orkade jag inte längre…jag kapitulerade och hämtade mitt täcke för att lägga mig i Karmas säng. Redan efter någon timme kom jag ihåg varför jag har inte gjort det tidigare…..jäkla mjuk säng, ont i ryggen på en gång. Karma sov som en stock efter jag hade kommit dit, jag vaknade när Niklas gick upp vid 8-tiden och jag väckte Karma och vi låg och gosade en stund innan vi gick upp för att hjälpa till med frukosten.

Vi hade som vanligt en bra förmiddag, vi passar verkligen på att njuta så mycket det bara går dom sista dagarna. Karma och Niklas hann bada 2ggr innan vi åkte iväg för lunch och jag badade faktiskt en gång…dra på trissor. Niklas och Karma gjorde ett försök att gå ner till havet men kom upp snabbt – alldeles för höga vågor och undervattensströmmar idag. Det är bara 2st luncher kvar och dom ska vi ta på våra favvo-restauranger och såklart blev Kritsna ett av valen. Vi åkte dit runt 12 och vi hoppades att dom hade tagit bort getingboet….

Längdhopps tävling

Hopp från mamma

Hopp från pappa

Årets sist handling hos tankis/fruktis

Det visade sig att getingboet var kvar gahhhh men dom sa gång på gång att det inte var farligt och ingen fara…hmm nja tror sådär på det, dom är ju buddister och då ska man inte döda några djur, jag tror med på det. Vi satte oss vid vårt favorit bord och  getingarna höll sig på avstånd, dom grejade på sitt bo och lät oss vara hela lunchen (tack gode gud….). Vi körde en repris….tog det vi gillar bäst och då blev det såklart 2 stekta ägg till Karma och pommes, jag beställde stekt ris med räkor så Karma fick dom räkorna och även räkor i vitlök/peppar, svingott! Niklas beställde sin favorit som var rejäl i kryddningen idag – Kyckling med grön curry. Efter maten så ville vi ha Mango med sticky rice och glass, Karma ville också ha men ingen mango utan bara ris och glass. Älskar thaiare…blir alltid lite si sådär när man inte beställer enligt meny hahaha. Så istället för sticy rice och glass så blev det Mango och Sticky Rice…ok…vi får styra om, så vi frågade om vi bara kunde få en glass (så skulle vi ta Karmas mango) då fick vi en skål med chokladglass och chokladsås HAHA, det gick det med….får liksom ta det som det kommer.

Efter lunchen blev det lite fotografering – alltid känslomässigt att säga hej då och vi ses nästa år…usch känns så vemodigt. Dom fick lite extra dricks och sen “rev vi av plåstret fort och drog”. Vi åkte till Pop Shop för att handla en sista gång innan hemfärd, det var lite vi behövde för att klara oss sista dagen. Sen när vi åkte hem så skulle vi ta “snabb-vägen” Niklas började att åka den men svängde inte av där man skulle utan körde ytterligare lite på känn för att åka lite mer “off-road” i sin stora jakt efter ormar….gahh hur f*n har han fått denna idé att vi ska se ormar överallt…han kämpar verkligen och jag och Karma håller tummarna för att att vi inte ska stöta på någon orm. Det var en guppig och stökig väg men Mr.lokalsinne har stenkoll och vips så var vi ute på “vår” väg igen och snart hemma.

Tjejerna på Kritsnas

När vi kom hem så var det race till poolen som vanligt – Karma och Niklas for i poolen på en gång för att svalka sig medans jag tog disken. Efter bad så försökte vi gå ner till stranden för att kolla snäckor men det är fortfarande för varmt, vi gick upp igen. När det var dags för fika så gick Karma över till Mumsa och köpte glass igen helt själv, hon har blivit så stor och modig, kul, förra året var det helt otänkbart – vi börjar få en stor tjej. Det har varit lugnt en längre tid med Karmas utbrott och vi har mer eller mindre glömt bort att dom finns, tills idag….japp fröken sur-mupp var tillbaka och det med besked. Det är som något ligger och bubblar och måste bara ut och så spelar det ingen roll på vad utan hon ser till att få ett utbrott. Denna gång började det bubbla över att Niklas låg på luftmadrassen och hon skulle prompt ha den, Niklas sa nej och hon JOOOOO tillslut så ruttna Niklas ur och gick upp och sa att hon kunde ta madrassen. Hon la sig nöjd på madrassen och när hon låg och guppade såg hon att jag låg på “hennes” solstol….då gick hon igång…MMMAAAAAAMMMMAAAAA gå bort från min solstol, jag försökte säga lugnt och sansat att jag låg på den för den var i skuggan och skulle flytta på mig så fort hon kom upp ur badet….men det räckte inte jag skulle bort NU för det var HENNES…Niklas klickade. Det slutade med att hon åkte upp ur poolen och in i huset tills hon lugnade ner sig – det tog en jäkla tid far och dotter, same same. Vi försöker verkligen att inte flippa ur men ibland går det inte – denna gång så gick det inte, hon var pain in the as….

Efter det hade nollats lite mellan Niklas och Karma så gick vi ner till havet och bada, vågorna hade lugnat ner sig lite och det var lågvatten så vi kunde bada mellan sanddyningarna så varmt vatten och helt stilla, perfekt. Vi låg ett tag och bada innan vi gick upp. Då låg Niklas i poolen Karma hoppade i och försökte nolla på riktigt men då var Niklas sur och gick upp….knoll och tott…jisses. Det började närma sig den bästa tiden på dagen nämligen runt 16 tiden, Karma och jag gick iväg och samlande snäckor. Idag blev det ingen vaskning utan Karma ville fylla på påsen med snäckor till sina klasskompisar.

Lågvatten

Eftermiddagsbad

Spegelbild

I vanlig ordning så gick vi upp runt 17 (familjen rutin) och fixade till oss för kvällens middag. precis som lunchen…2 middagar kvar – vi väljer dom bästa. Först ut var Jubu Jubu såklart vi ska äta en sista gång där innan vi åker hem. När vi hade duschat så hade Niklas fixat en Mango Caipirinah och Karma fick cola så vi satt och hade kvällsmys även denna kväll innan vi drog iväg, trevligt…bara en kväll kvar sen….fy. Vi packade våra väskor och idag hade Karma med sig presenter till tjejerna på Jubu Jubu – pennor och ritblock, vi funderade länge om vi skulle ta 4st då det brukar ibland vara en extra tjej där men Karma tyckte det var onödigt så vi tog med oss bara 3st uppsättningar. Vi åkte iväg och styrde kosan mot Jubu Jubu. Dom mötte oss som vanligt med stort leende och sen ett rop efter tjejerna, dom var superglada att vi kom och Karma kastades snabbt in i leken, underbara ungar.
Dom lekte för fullt medan i beställde mat – Niklas tog grillspett och Karma såklart Chicken Bits…jag funderade lite…brukar ju alltid beställa räkor ska jag göra det idag igen…...nä jag kör fisk. Så jag pekade på en bild som jag tyckte såg bra ut och sen på Steamed Fish in sauce på menyn…hon såg lite skeptisk ut…snabbt ut i köket och kollade och kom tillbaka Yes have…ok vi kör på det. Efter en stund kom Karmas mat….sen kom Niklas mat….sen efter en bra stund kom servitrisen in och log lite skamset….fish come in 20 minutes….ehh What…va fan jag har beställt var min första tanke, det hade tagit säkert 40min sen jag la beställningen. Inte för att det gör något då Karma lekte för fullt med alla tjejer och hade jättekul. Det blev många Chang innan maten kom in…haha. Tillslut så kom den….jag hade tydligen beställt värstinggrejen….en kolgrillad/kokt/steamed fisk… Fisken låg i ett litet fat med starkt buljong och sen massa grönsaker och sen under den tog het grillkol…det bubblade som sjutton i fisken. Dom kom in med 2 skålar och skedar – tror den här rätten är till fler personer än en tjej..hahaha. Jag åt och åt och åt…det var inte det godaste jag har ätit här då det var mest starkt och sen kokt, men jag blev mätt och det var nyttigt så jag får väl vara nöjd haha.

Ullis galna fisk

När vi hade beställt notan var det dags för Karma att lämna sina presenter, varsitt paket tuschpennor och ritblock, det som inte fick hända hände….den 4.e tjejen som inte tillhör “gänget” var på plats och fick inget…hon blev jätteledsen och vi fick rädda situationen snabbt och försöka förklara på engelska som dom knappt fattar att vi kommer tillbaka i morgon med ritpennor och block till 4.e tjejen, det verkar dom hon fattade så det blev lugnt…pust. Ännu ett jobbigt avslut fy, hatar det här – lika jobbigt varje år att säga hej då vi ses nästa år… Vi kommer att åka förbi i morgon vid lunch med pennor och block så vi ser dom en sista gång.

Sista leken med Jubu Jubu kompisarna

Pappa fick låna en galen Clownmask

När vi kom hem så var det vanliga rutiner, den som inte bloggar fixar Karma för natten – sen efter nattning och bloggen klart fick vi några timmar för tv.relax. Blandade känslor just nu – saknar Sverige lite grann men vill ändå inte åka hem…men det blir säkert bra när vi väl är på väg och så saknar vi Blixten. Karma saknar sina kompisar så in i bomben, kanske också en anledning till utbrottet idag.

Dagens Terrassmusik: Amorphis (Under the red cloud), Bruce Springsteen (Egen Best Of), Melissa Horn (Om du vill vara med mig)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar