måndag 7 mars 2016

Huay Yang 2016 6e Mars

Idag var det massage-tajm så klockan ställdes på 7.45 då man inte riktigt vet när hon kommer. Tiden som vi har bokat är 9 men det kan bli 8.30 och 9.30 så det är lika bra att vara beredd. Gim kom klockan 8.25 så det var bra att vi var uppe i god tid. Jag var först ut i massagen och samtidigt fick Karma sina naglar fixade. När jag var klar var det dags för Niklas och då fick mina tånaglar sig en omgång, jag valde samma färg och blommor som Karma så det blev “same same”.

Naglar same same

Efter massage och nagelmålning så blev det dags för BAD….Innan vi gick ner så tvättade jag av mig i ansiktet och bröstet och armarna och smörjde in mig med solskyddsfaktor, något som Niklas inte gjorde….mr blekhy som tror han är har bästa pigmentet och kör hard-core kommer att få ångra sitt val… Vi hoppade ner i havet och försökte köra madrass-race men det gick sådär…från full storm som det var för några dagar sen har det nu blivit ganska lugnt så knappt några vågor alls och då inget race. När vi badade för fullt så tyckte jag att jag kände igen ett ansikte på stranden…killen var såå lik nån jag “kände” – sen så såg jag att han hade 3st barn (tjejer) och en fru som jag också att jag tyckte jag kände igen. Karma frågade såklart på en gång om hon fick gå leka med dom…absolut. När vi gick upp så såg vi….det är ju familjen vi träffade och pratade med för 3 år sen. Mammans svägerska är min gamla hunds (King) veterinär från Bålsta. Vi stod och pratade länge vid stranden och Niklas mr hard-core som var insmörjd med massageolja ala cocos fick sig en rejäl omgång i solen. Solens styrka varierar mycket här nere beroende på hur mkt dis det är och idag var det INGET dis.

Karma lekte superbra med tjejerna som var 9 och 11år, den minsta var 4år och hade fullt sjå att hänga med brudarna. Äntligen ett par svenska tjejer som Karma fick leka med. Karma ville inte åka iväg och äta lunch idag…böna och bad så vi backade, vi käkar på Mumsa som har Huay Yangs dyraste matpriser och inte den godaste maten MEN absolut mysigaste stället. Vi åt för lika mycket pengar nu på lunchen som vi gjorde för kvällen innan på kalaset när vi tog in flera Chang och Cola till alla barn och Fisk och Räkor som är dyrt här nere. Karma åt det snabbaste någonsin och sen när hon fick höra att vi skulle åka iväg och handla så bröt hon ihop så vi bestämde oss för att Niklas fick åka iväg själv jag stannade hemma.

Jag pratade med tjejernas mamma och vi bestämde att jag gick upp till huset, dom var på stranden. Var tjejerna vid stranden så skulle dom passa dom där och kom dom upp till huset så skulle jag passa dom här – perfekt. Vi gick tillbaka och Niklas skrev inköpslista och åkte iväg – det tog ca 3 minuter sen kom hela klanen hahaha. Alla 3 tjejerna och mamman – dom ville alla kolla på huset och bada i poolen. Efter ett tag så kom mormor och morfar och sen moster och hennes man….jisses fullt hus på bara några minuter. Det var fullt ös i poolen och fullt med folk i huset- roligt när det händer nåt. Dom var alla helt begeistrade över huset, läget, poolen och inredningen..ja allt. Det fick mig att tänka att….man blir hemmablind ganska snabbt. Vi har ju bott här i 6år och för oss är det same same. När det kommer några utifrån och kommenterar huset och läget så blir man påmind att vi har det verkligen svinbra….

Karma fick två nya kompisar

Efter ett litet tag så kom Niklas hem efter handling och då var det fortfarande fullt hus. Han var badsugen och bränd men inte tvekade mr Hard Care för det nej nej….ner i havet med badmadrassen för att bada. Tjejerna hade badat ett bra tag i poolen och lekt med Karmas alla leksaker och nu var det dags för havet, så alla gjorde iordning sig för att gå ner. När alla kom ner i havet DÅ kom Niklas på att han borde inte vara i solen…haha, smart. Han ville ropa ner mig men visste inte vår uppgörelse – nu var det dags för dom att kolla barnen. Så Karma badade med tjejerna tills hon kom upp med en sur-min då det var dags för dom andra att åka hem. Vi försökte nolla lite snyggt med fika – gick hyfsat bra, vi åt resterna från gårdagens födelsedagschokladtårta, så god!

Efter fika och lite vila så var var det dags för den dagliga strandvaskningen av småkryp och djur. Niklas “the red-face” var kvar uppe men jag och Karma gick ner. Det börjar bli riktigt lågvatten nu och det bäddar för riktigt bra vaskning. Det kommer upp roliga grejer på stranden som maneter som man aldrig har sett förut, helt märkliga och STORA och hårda. Massa musslor och krabbor. Vi var riktigt bra idag och jag lyckades fånga en krabba så kul…dom är supersnabba och gräver ner sig fort, men jag var snabbare och fick tag på en. Den absolut bästa tiden på dagen….älskar det!!!

Karma fångar sandloppor, små musslor och eremitkräftor

Mamma jagar krabba och Karma kollar fångsten

Mamma har hittar krabbstället

Efter strand vaskningen så var det dags för dusch och fix, Niklas gjorde Mango caipirinah som man fick serverad efter duschen. Vi fixade till oss snabbt för att komma iväg på middag så att vi kunde komma hem i god tid. Hela familjen är trött, mest Karma efter gårdagens urladdning och lek i stark sol idag så det är bra att vi får en bra natt med många timmar så vi är laddade inför morgondagens uppdrag till Hua Hin.

Vi bestämde oss för att åka till Jacks, dom har fått nya ägare så det vore kul att prova på det stället. Även om maten inte skulle vara bra så är stället överlägset. Det är precis på stranden vid fiskebyn, alltid roligt att vara på stranden på kvällen. Det är ständig bris och man sitter på stranden och äter maten. När vi kom dit så var vi först som vanligt – ofta är det vi som “öppnar” stället. Vi satte oss ner och kollade menyn och blev lite besvikna, lite halvtorr meny och konstig uppställning av rätter. Jag och Karma ville äta fisk och räkor men det hade dom inte på menyn alls utan bara “bland-rätter”. Så det fick bli en omdirigering av önskemålen. Innan vi beställde så kom servitrisen och körde “dagens tips” hahaha måste bara älska thailändarna. Tjejen rabblade lite rätter och så blev det “oldinary plice 220bath tonight plice 200bath….eller oldinary plice 80 batch tonight plice 70 bath” helt grymma erbjudanden med 2,50 kr bättre pris..haha Vi bestämde oss till slut -  Karma fick chickenbits och jag beställde in räkor med thai-basilika och Niklas kyckling med ingefära och så tog vi förrätt – satay kycklingspett.

Första maten som kom in var Niklas mat, sen 2st ris….sen efter ett bra tag kom min mat kyckling med thai-basilika…ehhh men så här är det…lite hejsan svejsan så jag tänkte äh jag käkar..dom kom på det efter en liten stund att det var fel och erbjöd sig att ändra till räkor men jag sa att det var ok. Sen kom Karmas mat – sen efter ett tag sist av allt kom förrätten hahaha love Thailand!!
Nu när det blev 2st kycklingrätter så körde vi Thai-style och delade på maten, inte dumt alls…nåt att fortsätta med, ska faktiskt ta lite kyckling då och då så vi kan dela på maten jag och Niklas, mkt trevligt. Och maten…..gud så gott….så himla gott var det….absolut på topp 3 sen vi kom hit, så vi tar tillbaka allt när det gäller konstig meny.

Karma lekte på stranden innan vi fick in maten och efter – tack vare lågvattnet så fullkomligt kryllade det av eremitkräftor som hon samlade ihop i en hög och sen släppte ut dom för att se alla krypa iväg i en jäkla fart åt alla håll och kanter…

Väldigt underligt moln

Middag på Jacks, två tjejer och ett rödansikte

Efter maten så skulle jag och Karma gå på toaletten och märkte nåt märkligt i ena hörnan av väggen….vi kollade närmare…EN GRODA hade klättrat upp på väggen och satt som gjutet i ena hörnan. Ljusgul-beige och helt kompakt. Vi vet att många grodor här är giftiga så vi var helt säker på att även denna var det – vi ropade på en av dom som jobbade där…men som vanligt log han och sa no no…no dangerous no….vi har hört det förr, sist var det en orm som vi såg/hittade…samma kommentar som sedan resulterade i 5 man som kämpade att få bort den med långa pinnar och håvar.

Slemmig groda som satt o tryckte på damtoaletten

Vi var trötta, röda (läs Niklas) och helt färdiga för idag så vi åkte snabbt hem efter middagen för att lägga Karma, det gick snabbt för Niklas då hon var supertrött. Jag skrev bloggen och sen så packade jag lite snabbt så det är klart för morgondagen, sen kollade vi lite på TV sen god natt. Nästa blogginlägg kommer säkert att dröja då vi åker till Hua Hin och är osäker på uppkoppling och om vi ska ta med oss datorn – det kanske blir ett uppehåll och så får ni två inlägg dagen efter, vi hörs!

En ganska stor ödla på vår terass

3 kommentarer:

  1. Aj,aj Nikke - du måste ta det lungt med solen -effekten (den skadliga) kommer långt senare (läs:många år!).

    SvaraRadera
  2. Kommentar från Salo,; ett bevingat uttryck
    " solen tar ju inte " hehe

    SvaraRadera
  3. Kommentar från Salo,; ett bevingat uttryck
    " solen tar ju inte " hehe

    SvaraRadera