onsdag 9 mars 2016

Huay Yang 2016 8e mars

Då vi kom i säng sent så hade vi bestämt oss för att få sovmorgon. Jag vaknar av att Niklas snurrar runt och hämtar paddan vid 07.00….vafaaaan han har ju en klocka inbyggd, jag låtsades sova och somnade faktiskt om. Klockan 7.35 började han knorra och greja och försöka väcka oss…..jahapp det var bara att gå upp. Karma var inte på min sida utan som vanligt på pappas sida…såklart vi ska gå upp…hon hoppade upp ur sängen och satte på tvn.

Efter bara några minuter var Team Magnusson ute ur rummet och på väg ner till Frukosten, Niklas var superhungrig och jag såg framför mig Thai-Frulle-Buffé gud så gott….men icke sa nicke. Man fick välja mellan American eller Thai frukost. Vi valde American alla 3 som bestod av 3 stekta baconskivor, en korv, ett stekt ägg, ett salladsblad två tomatskivor, och två rostade smörgåsar och så fick man välja mellan kaffe eller te och olika juicer. Torrt värre…MEN Karma gillade den, godaste hittills tydligen hahaha. Hon drack 2 koppar te, åt upp korven och ägget och både mina och hennes baconskivor. Men brödet sket hon i. Niklas var lika hungrig nu som före frukosten. Vi gick upp och snabbpackade lite och smörjde in oss och sen iväg på en tur i Hua Hin innan vi skulle åka hem.

Nyvakna tjejer väntar på frukost

Vi gick på samma gator som i går kväll och vilken skillnad – Hua Hin lever verkligen upp på kvällen, på dagen så ser det sååå sunkigt ut. Nu såg man alla “hemliga” skyltar – mycket av det är förtäckta bordeller inte så konstigt kan man tycka men för oss är det ett helt annat Thailand än vad vi är vana vid.

Karma fick skavsår och plåstras om

Fint Tempel i Hua Hin

Vi gick runt lite och kollade och det var inte mycket turister uppe nu vid 9-10 tiden, många låg nog och sov fortfarande så det var vi och thaiarna. Vi gick runt i stan i ca 1 timme och kollade på hotell, affärer och lite annat. Det är en hel del skräddare här, man går in och får klänningar, kostymer, skjortor uppsydda – när vi kollade på ett skyltfönster så var den en snubbe som vi kände igen…Tommy Körberg står nöjd och visar upp sina nya kläder Hahaha love it!

Sanslösa kabeldragningar

Utanför Hilton hotel

Polisen blev glad att få posera

Vad kan Suky vara för något ställe ?
Karma som är värmekänslig började att bli ganska gnällig…värmen blev bara värre och värre ju mer klockan blev, snart så var inte ens skuggan tillräckligt skydd. Vi bestämde oss för att gå hemåt mot hotellet för att packa ihop det sista och gå mot stationen och tåget, vi kände att vi var tvungna att äta en gång till innan tåget då det åker mitt i lunchtid. När vi kom till hotellet så kände vi att det fanns tid för ett litet dopp så Niklas och Karma hoppade i poolen innan vi plockade ihop det sista för att sen ta en tuk-tuk och åka till stationen.

Skönt med ett dopp
Tåget skulle gå enligt tidtabellen 11.30, men när vi kom till stationen så fick vi information om att det var försenat (som vanligt) men bara till 12.20. Vi har haft tur, många vi har pratat med har fått vänta både 2 och 3 timmar på tåget. När det var så god tid innan tåget skulle gå så hade vi gott om tid att äta. Vi åt vid ett litet kafé invid stationen där dom även sålde böcker på alla möjliga språk – supergod mat och jättebilligt. Niklas åt Padgai och jag stekt ris med räkor – det var stora portioner och Karma åt 2st portioner våfflor med chokladsås och bananer 3 vatten och en kaffe – 270 bath – ca 70kr. Niklas hade fått riktigt ont i sitt huvud, en spänningshuvudvärk som hade hoppades på att en massage skulle fixa. Han beställde en huvud och nack-massage och fick en axelmassaker på 30min för 100 bath medans vi åt klart.

Hittade tyvärr ingen bok, är lite kräsen tror jag.

Tågstationen i Hua Hin

Medan Niklas blev massakerad gick vi till tågstationen, Niklas mötte upp oss senare helt körd….han hade fått sig en jäkla omgång och hade ondare nu än när har gick dit,…..bara att hoppas att det släpper så småningom och att massagen funkar….eller att huvudvärken känns mindre nu när axlarna är ömma. När vi satt och väntade på tåget så träffade vi på ett tyskt ungt par som vi pratade med – första gången dom var i Thailand och sa att dom hade fått sittplatser på tåget haha heller hur…, dom var på väg söderut mot Ban krut ett par stationer efter oss. Dom kunde lite knagglig engelska och vi försökte prata litegrann. Tillslut så kom tåget som gick söderut – det var mycket folk och vi snabba på för att få plats (var ju jobbigt med plats in till Hua Hin). Tyskarna gick också och ställde sig i kön – när vi kom fram så var det en konduktör som kollade alla biljetter….han nekade oss, inte rätt tåg – ytterligare ett tåg som går söderut är på ingång. Ajajaj tyskarna hade gått på och nu åkte tåget…japp dom åkte fel.

Efter en liten stund så kom vårt tåg och blev hets för att komma på och få plats – det var mycket folk men inte lika mycket som när vi åkte till Hua Hin. Vi fick sitta som sist – Niklas och Karma mittemot varann och jag fick sitta med en halvrumpa på andra sätet bredvid. Bredvid mig satt en thai-tant som hade väskan på sätet och hon var inte smal så jag fick typ 10cm plats. Det visade sig senare att hon använde väskan som var som en sporttrunk som ett bord, hon dukade upp värsta buffén och käkade och käkade och alla sopor kastade hon ut ur fönstret…Mitt emot oss satt ett äldre franskt par som studerade den thailändska kvinnan och skrattade. Jag pratade lite med dom på knagglig engelska, dom kunde knappt prata som alla fransmän men det gick ändå. Gubben hade fått ont i sin ena axel när han skulle slänga upp deras resväskor på hatthyllan så vi lovade att hjälpa dom när dom skulle av i Pretchuap

Ulli fick 25% av sätet, resten tog tanten

Som vanligt gick försäljarna fram och tillbaka och sålde allt mellan himmel och jord, exakt samma försäljare som igår. Karma såg att dom sålde torkad bläckfisk och bönade och bad att hon skulle få en påse….ok då sa vi och köpte en påse för 100bath. Hon öppnade och fick en (det var säkert 10-12st i påsen) fransmannen undrade vad det var och jag bjöd honom på en och han började tugga…och Karma började tugga…och Thaiarna runt om kring bara stirrade och sa no noooo….skakade på huvudet…vi sa bara yes yes she like….no no sa dom igen och började visa med handen som att dom vände på nåt…sen kom konduktören och han blev lika involverad och visade samma rörelse..ingen kan ju engelska så det blir alltid teckenspråk. Tillslut fattade jag aha…det är ju bläckfisk som vi köpte på marknaden…den ska grillas och vändas flera ggr och sen rullas i den där mangeln innan man kan äta den…men varför säljer dom den HÄR i en påse när det inte finns varken grill eller mangel. Fransmannen hade redan käkat upp sin hahahaha Karma hade ätit lite grann…ska bli intressant och se om Karma blir dålig. Tanten bredvid mig fick hela påsen och blev supernöjd. Det är så himla kul att resa med Karma, alltid händer det nåt och alla blir involverade haha.
Det var fruktansvärt varmt på tåget trots att alla fönster var öppna + fläktar i taket men tillslut somnade Karma tack vare att Niklas fick tag på ett dubbelsäte så hon kunde lägga sig ner och ha hans ben som kudde – där försvann nästan en timme för henne i resväg, perfekt!
Jag tycker att resan gick hyffsad bra – bättre än igår men det var säkert för man var mer beredd på vad som skulle hända. Vi hjälpte det äldre franska paret med väskorna och sen efter det var det bara 30minuter kvar till Huay Yang.

När vi kom fram så stod moppen kvar där vi hade lämnat den så det vara bara på med väskorna och sen iväg – såååå skönt med fläkt, det är svalare här än i Hua Hin. Sen vilken skillnad på trafiken,människor, hetsen, lugnet allt…. 30 timmar var vi borta men kände som 300. Vi åkte snabbt till Pop shop för att fylla på lite mejeriprodukter och sen hem snabbt. Så fort vi kom hem kände vi lugnet….så skönt att vara hemma, vi hoppade i poolen på en gång och sen bara stod och njöt av utsikten av stranden, havet och inga människor. Sån tur att vi är lika dana alla 3 annars hade någon av oss fått spunk att leva som vi gör på semestern eller om någon skulle tvingas att vara på ett sånt ställe som Hua Hin mer än ett par dagar. Vi fick några timmar i lugnt och ro och lite vaskning innan vi gjorde ordning oss för att åka iväg och äta middag, idag bestämde vi oss för att åka till Jubu Jubu. Innan vi åkte tid så hämtade vi tvätt och lämnade in sängkläder och handdukar för tvätt.

Karma häller ut dagens små-kryps fångst

När vi kom till Jubu Jubu så satt det redan 2 familjer på plats – vi brukar alltid vara först så det var kul att dom hade gäster, vi gillar ju när våra favvo-restauranger har att göra så dom får in pengar, det är stor konkurrens på gästerna här. Precis när vi hade kommit kom ännu en familj, och snart ännu en….och efter en liten stund ännu en…nu jäklar blev det rusch i köket. Alla i familjen fick hjälpa till och maten kom in lite himpa vimpa. Niklas beställde grillspett och pommes. Pommes kom in typ 20 minuter innan grillspetten. All vår mat kom sporadisk in men det gör inget, dom kan ju inte laga flera rätter samtidigt utan dom lagar och när en blir klar så åker den ut – inga konstigheter. Maten är alltid tokvarm och sen att tillbehören inte kommer samtidigt…nja det är thai-style.
Karma möttes upp såklart av sina kompisar dom blev så glada. Men då det blev så mkt folk så fick dom 2 stora tjejerna hjälpa till så det blev lek med bara en av tjejerna den minsta – men inte gör det något, gick lika bra det. Dom lekte och sprang omkring och hade superkul, det är så kul att gå dit för alla lyser upp när Karma kommer. Vi satt lite längre än vad vi behövde så Karma fick leka av sig lite – men tillslut så betalde vi och åkte hemåt. Vi alla är lite mosiga efter det hektiska dygnet. Karma fick som vanligt lite “kvällsfika” och kolla på tv sen var det dags att sova. Vi kunde kolla lite på tv innan det var dags att släcka för oss också.