söndag 13 mars 2016

Huay Yang 2016 12e mars

Vid 23 tiden hade vi kollat på några avsnitt av Farmen och sen var det dags att sova. Det tog lite längre att lägga Karma då det var mkt som snurrade i huvudet och hon frågade om alla mellan himmel och jord. Natten blev stökig då hon vakande gång på gång och ropade, tillslut så tog jag mitt täcke och gick in till henne. Hon snurrade runt och sparkade och kliade sig och grejade under hela natten, jag sov inte bra men vad gör det…har ju semester bra att sova nästa natt. Klockan 7 så vaknade jag till och gick in till Niklas, då vaknade han också till han gick upp på en gång medan jag log kvar lite i sängen och läste nyheterna.

En timme efter soluppgång, såg mulet ut i horisonten

Vid 7.30 gick jag upp och började fixa frukost, Niklas kollade på nån Hockey Match. Vi började äta frukost och då dök lill-fisen upp glad och nyvaken. Hela familjen åt tillsammans och vi var klara runt 8. Vi hade inga planer alls för dagen så Niklas frågade om vi inte skulle åka till Akvariet som ligger ganska nära Pretchuap – JAAAA det gör vi. Vi fixade i ordning oss så snabbt vi kunde och klockan 9 rullande vi från huset mot Chon och kolla om hon hade en ledig taxi. Det är ju lördag och marknad vid Burma gränsen så vi höll tummarna. När vi kom dit så hade vi tur – en bil kvar hemma….den tog vi, klockan 9.20 var vi på väg på Akvariet.

Det tog ca 30min att åka dit och när vi åkte på motorvägen så passerade vi en krock i motsatt körriktning, en buss som hade kört in i en bil, usch vad dom kör här. Massa människor stod på vägen här och några var skadade. Chauffören sänkte farten och sa att folk kör som galningar här i Thailand.
Vi kom dit och möttes av Hulken hahaha varför han var utanför ett Akvarie är ett mysterium men trevligt på nåt sätt ändå. Vi gick in och betalde inträde 30 bath för vuxna och 20 bath för barn, bra pris! Det var ganska mkt folk och vi var dom ända västerlänningarna på plats. Vi passerade flera olika akvarier med olika fiskar och andra djur. Det var både sötvatten och saltvatten och så fick man se vart fiskarna trivdes tex i mangrove träsk eller vid strandkanten.Vi såg massa fina fiskar, räkor, krabbor, eremitkräftor, sjöstjärnor, sjöhästar m.m  Jag tycker att det var hög kvalité på Akvariet om man tänker Thai – rena och fräscha akvarier och fiskarna verkade må bra. Det var bara några få akvarier som inte var bra men överlag kanon! Det som drog ner intrycket på hela stället vad sköldpaddorna och deras inhägnad, under all kritik. Dom hade kunnat göra så mycket mer då det fanns plats. Det var 4 st gigantisk stora sköldpaddor i en liten smutsig liten bassäng och pytteliten plats med lite sand som dom kunde komma upp och vila på – nä det kunde dom ha gjort bättre.

Många akvarium med fiskar från hela världen

Största bjässen i ett enormt akvarium, kanske 60-70kg

Drakfisk

Hajar och rockor

Ett akvarium man gick igenom

Tjejerna spanar på ett jätte eremitkräfta

Bam Bam ..... Hjälp !

Hulken ser klen ut bakom Karma & Farssn

Vi var inne på Akvariet i ca en timme och det räckte, sen efter det ville vi åka hem, det fanns en lekpark och en strand men det var för varmt vi fick värme-spunk. Taxin stod och väntade på oss när vi kom ut och vi styrde kosan hemåt igen…skönt för nu började det bli riktigt varmt. Vi kom fram till Huay Yang var klockan ca 11.30 – turen dit med Taxi kostade 600 batch ca 140-150kr och sen inträde på det som var knappt 20kr helt klart värt priset på den lilla turen. Vi betalade och sen drog i väg med moppen till Kritsna för att äta lunch – vårt favvo ställe.

“Vårt” bord var upptaget så vi fick ta ett annat istället men det var ok tills vi märkte att det var ett bo på lampsladden…..vi såg inte riktigt vad det var för djur bara att det var ett bo av nåt slag. Tillslut så fick vi se vem som “bodde” i det….och det var en stekel (som jag har trott att det alltid har varit och helt ofarligt) men det visade sig att “stekeln” inte alls var ofarlig utan kunde stickas och det ordentligt….jahapp då var det kört….jag kunde INTE sitta kvar….gahhh och den där jäkla stekeln kommer jag vara livrädd för…såna brukar komma in i huset då och då gahhhh. Vi hade fått in maten som nästan var uppäten när vi fick reda på vad som bodde ovanför våra huvudet, som vanligt åt Karma 2st stekta ägg och pommes, men jag tvingade henne att äta lite räkor också, jag beställde räkor med vitlök och stekt ris med räkor, Karma fick alla mina räkor som var med i stekta riset så jag fick stekt ris med vitlöksräkor, och Karma räkor till sin mat perfekt. Niklas beställde Kyckling med thaiörter som en soppa/buljong med allt i och sen ris till det. När han beställde så sa servitrisen att den ska man ha stark annars var den inte god, han löka först med falang-medium, jag hetsa honom till Thai-medium…han gillar ju starkt så varför fega…. Maten kom in så gott – Niklas fick sin mat och satan i gatan det rev på bra, får se hur hans rumpestump mår i morgon hahaha. Efterrätten blev så klart Mango med glass och sticky rice och glass men den fick vi äta upp vid ett annat bord…gick inte att äta under boet.

Thai geting boet på Kritsna

När vi satt på Kritsna så kom Håkan och hans fästmö förbi igen – det är där vi träffas hahaha vi har samma favoritställe. Jag hoppas att vi fortfarande kan ha det som ett favvo-ställe och dom tar bort boet, annars blir det svårt att få dit mig och Karma och sitta still vid bordet.  Efter lunch så var det iväg till Pop shop och handla upp lite grejer som var slut och sen till fruktis och köpa ananas och vattenmelon, där gav killen som jobbar där Karma en stjärnfrukt som han plockade ur trädet och sen HEM för att bada…äntligen, klockan var snart 13 och vi hade inte badat än…

Vi kom hem och den som var snabbast i poolen var Niklas sen kom Karma tätt efter, jag tog lite längre tid på mig men tillslut så var även jag i poolen så skönt. Efter poolen blev det havet – det är ett jäkla drag på havet idag, tidvattnet har vänt och det i samband med mer vind….mycket vatten och undervattensströmmar så vi badade bara en liten stund för att sen gå upp. Niklas la sig vid poolen och läste och jag gick ner till solstolarna vid stranden för att läsa i skuggan och Karma strosade omkring mellan strand och pool och grejade.

Karma, Queen of Gecko

Jag såg i ögonvrån hur Karma skulle gå ner från altanen till stranden då möttes hon upp av en av hundarna här – vi har 2 hundar som inte är helt 100. Först är det tiken som skällde dom första nätterna som vi har motat bort sen är det en hanhund som är svart och vit och lite av en ledare här…han har morrat och visat tänderna åt både mig och Niklas men vi har morrat tillbaka och då backar han på en gång. Karma vet mycket väl vilka hundar som är snälla och vilka som är falska och hon undviker dom två hundarna hela tiden. Nu när hon skulle gå ner till mig så möttes hon av den stora svart/vita hunden, han hade stirrat henne i ögonen så Karma skulle gå vid sidan om honom och då samtidigt kom nåt flygdjur så hon skrek till och började vifta med armarna och då jäklar tog det fart i hundarna, både den svart/vita och den bruna tiken kom farande mot Karma och jagade upp henne på altan, Karma skrek och sprang upp till Niklas. Så fort Karma hade sprungit upp så kom även den lilla svarta hunden som brukar sova på vår altan – svårt att veta vad den skulle göra, det kändes som den skulle ställa sig emellan Karma och hundarna men allt gick för snabbt. Både den svart/vita hunden och bruna tiken la sig nöjda vid våra hängmattor när Karma var borta….jag försökte få bort dom men dom låg bara kvar, då kom Alfa Hannen Niklas och blåste upp sig…jäklar då blev det fart på alla hundar…dom sprang iväg.

Japp hundarna är djur….dom ser sin chans att klättra i rang i alla lägen, dom såg att Karma blev rädd och tog sin chans, nu får vi bli ännu mer uppmärksammade när dom kommer och när dom är flera så vi inte får uppleva det igen. Stackars Karma hon som älskar djur, men hon blev inte rädd överlag utan vet att det är dom två specifika hundarna – men hon har fått mer respekt för djur hon inte känner och det är aldrig fel.

Hundarna sprang iväg och Karma kom ner till mig på stranden och plockade snäckor och jag kunde inte koppla av utan hade hela tiden koll på att dom inte skulle komma tillbaka, men det gjorde dom inte. Efter ett tag så var det dags för fika och på agendan idag var det kanelbulle – så gott. När det var dags för vaskning så tog jag med mig en plastpåse – pga dom starka vågorna och tidvattnet som vände tillbaka så har det åkt upp massa skärp/sopor på vår strand. Det blev nästan en hel påse med skärp från havet – fiskemännen som har slängt sina sopor direkt i havet. Efter en stund var det dags att gå upp och fixa till oss – Niklas gjorde en mango-drink så gott och lite chips till det, perfekt efter duschen. VI fixade till oss ganska snabbt och 18.00 rullande vi iväg för att äta middag.

Idag blev det mycket musslor

Karma fin, redo för middag

Första så hämtade vi vår tvätt sen iväg till Restaurangen, vi skulle först till Mai men vi kollade på Facebook och frågade om hon hade öppet men icke sa nicke…i morgon har hon öppet så vi får åka då i stället. Vi styrde kosan istället mot Sao´s istället – där vi var häromdagen som hade pannkaksmoppen utanför. När vi var på väg dit så höll vi på att köra på en ORM igen….vafan….dom är ute efter oss i år…3.e ormen det är rekord. Den här var en snabb rackare och vi hann inte se riktigt vad det var för nåt – den var inte så mörk så vi tror inte det var en kobra men den slingrade sig som en sån lika snabb och hoppa lite….fan smäller av!!!!

30 minuter innan solnedgång

Vi var ute i god tid vilket är bra, poppis restaurang – idag hade dom lite ont om personalen så dottern fick jobba vet inte hur gammal hon är svårt att säga när man jämför med Karma längdmässigt och dom är så små och korta här. Men måste vara ca 10år och mindre än Karma – hon var så duktig tog upp beställning vid alla bord, skrev upp på sitt block och hämtade dricka och mat. Snabbt fylldes restaurangen med folk och det blev lite mkt för henne så pappan (svensk 70år eller nåt) fick rycka in och det blev ju lite komsikomsa när han gled in i arbetet haha. Så himla god mat och billigt, Niklas åt Kycklig med cashew nuts och den var svingod…alla har sina egna recept här så man vet inte riktigt vad man får in..men den här var världsklass. Men så klart inte tillräckligt stark så han beställde in extra chili..haha dåre säger jag…magen kommer att få spunk i natt…men det är hans problem.  Karma beställde Chicken Tempura och jag räkor med broccoli och ris sen beställde vi även en papaya sallad vår bästa, som vanligt 2 stora chang och en vatten – allt tillsammans 745bath ca 190kr. Tyvärr så kom inte pannkaksmoppen när vi åkte hem så tog vi en extra runda för att se om vi kunde hitta honom…men inte, lite synd om Karma för hon hade sett fram emot det.

På hemvägen så satt Niklas och höll tummarna för ormar medans jag och Karma höll tummarna för INGA ormar, brudarna vann tjohooo vi stannade vid tankerian för att fylla på tanken så den blev full – vi ska på marknad i Tap sakea och då vill vi inte leta efter bensin (av gammal erfarenhet). Vi åkte hem och körde våra rutiner med Karma inför läggning, det blev drickyoghurt och smörgås och chokladdricka och lite film, sen i säng. Då Karma kom i säng tidigt kunde vi se en film, vi laddar för morgondagen kommer att bli kul!

Dagens terrass musik: U2 (Songs of innocence), Thin Lizzy (Renegade), Blandat (Egen Bäst på svenska)