söndag 6 mars 2016

Huay Yang 2016 5e Mars

Idag var klockan ställd på 07:00 så vi skulle hinna gratta Karma innan taxin skulle hämta oss för avfärd till Dan Singh Kon (Marknaden vid gränsen till Burma). Vi var rejält trötta i mössan när klockan ringde då vi var uppe sent igår för att fixa med Karmas presenter, göra en skatt karta och montera en stjärnkikare som var en av presenterna. Så fort vi steg upp så var det bara att hämta kameran och paketen och smyga in till Karma och sjunga. På sängen fick hon ett fjärilströja, målarböcker, En magisk frost dagbok och en sjungande barbie. Hon blev jätteglad över presenterna och blev överlycklig när vi sa att det låg en skattkarta på köksbordet. Skattkartan var en karta över huset där det fanns tre olika platser där hon kunde hitta ledtrådar till vart skatten var gömd. Hon listade ut att skatten stod på taket. När hon kom upp på taket så fick hon se stjärnkikaren från Farmor och Farfar och blev överlycklig. Hon har tjatat flera månader om en sån och den var en succé. Nu ska vi bara vänta in att månen vill visa sig någon kväll så ska vi lära oss hur man använder den.

Skattkartan och ledtrådarna

Stjärnkikaren från Farmor & Farfar

Efter paketöppning och skattjakt så var det full fart att hinna äta frukost och fixa allt annat som måste göras innan Team-Magnusson kan åka på äventyr. Chauffören kom prick 08:30 och det var samma kille som körde oss till Pretchuap för några dagar sedan. Resan till marknaden tog 45 minuter och när vi var framme så var Lars-Åke det första vi såg. Han var där med sin dotter, barnbarn och ex fru som var på besök. Det var oerhört varmt och vi insåg att det inte skulle bli något långt besök om vi inte ville svettas ihjäl. Solen ligger på och det är vindstilla så det är rätt brutalt. Vi bestämde med chauffören att vi skulle ses vid taxin klockan 11.

Precis där taxin parkerade såg tjejerna att det såldes vaskar vilket vi har letat efter i hela Huay Yang så det skulle vi köpa innan vi åkte. Det är ett måste för seriösa strand kryps letare som mina tjejer är. Förutom lite orkidéer och lökar så var det Karma som stod för inköpen för sina Bath hon fick av Mormor & Morfar i födelsedags present. Det blev en väska, en hatt, ett halssmycke, en halskedja, två armband, en ballong, en coca cola och tre fläsk grillspett. Marknaden blir mer mer och mer opersonlig för varenda år och stånden flyttar in från skjul och hyddor till stora magasin komplex. Det är nästan omöjligt att pruta mer än några Bath och det mesta känns inte speciellt billigt. Det som är billigt är mat och orkidéer. Som vanligt var det en massa thaiare som ville ta kort tillsammans med Karma och ibland hela familjen. Vette fan vad som ska ha korten till men vi ställer upp som värsta kändisarna.

Karma köpte en hatt för 65 Bath

Hur mycket Orkidéer som helst

Tuff förhandling där engelska inte var ett alternativ

Stor Orkidé

Kändis Karma

När vi längst in i marknaden så var det som en vändplats och en massa matstånd runt om kring. Väldigt stökigt där moppar och bilar körde huller om buller i folkvimlet. Helt vindstilla och solen gassade som värst. Då ville Karma gå tillbaks för hon såg en gubbe som sålde ballonger på andra sidan. jisses, jag gick med henne och tror jag tappade typ 3 liter svett när jag försökte navigera oss säkert fram till ballonggubben och tillbaks. När vi äntligen var tillbaks ville Karma ha ett kycklingspett och vi gick fram till ett stånd där det fanns grillspett. Vi frågade den gamla gumman som satt i ståndet om det var kyckling och då kom det fram en yngre man i min ålder kanske som var duktig på engelska och hjälpte oss. Det var fläskkött och vi köpte tre stycken med sticky rice. När vi sedan stod där i kaoset och mumsade på våra spett så började mannen som hjälpt oss prata med oss. Det var gummans son, han bor i Pretchuap och är datorlärare på en skola i Thap Sakea och känner till Huay Yang. Varje lördag åker han till marknaden och hjälper sin mamma att sälja grillspett. Efter grillspetten så började Karma gå under av värmen och vi började röra oss tillbaks mot taxin. Tjejerna glömde inte bort vaskarna och chauffören var på plats när vi var vid taxin strax före elva. Hemresan tog också ca 45 minuter och vi var vid huset strax efter tolv. Inklusive dricks s kostade taxin 1300 Bath.

Den trevliga dataläraren och hans mor

Karmas inköp på marknaden

Hemma i huset så tog jag och Karma ett snabbt dopp i poolen innan vi satte oss på moppen för att åka till en restaurang för lunch, hämta tvätten och hämta tårtan vi beställt på golf restaurangen. Karma ville först äta på Kritsna men ångrade sig och ville ha en pizza på Golf restaurangen istället. Det är hennes dag och hon är boss. När vi kom dit så var vi var dom enda gästerna och Karma fick gratulationer av den gamla tanten som jobbar där och verkar tycka om Karma. Karma fick sin pizza med skinka och räkor, jag tog en filé Oscar med pommes och Ulli en kycklingsallad. Under tiden vi åt så var det en kille som soundcheckade på en scen dom byggt upp vid golf ranchen, vi gissar att det är inför Linedance tävlingarna som skall vara där under veckan. Vi hade roligt åt honom då han typ 100ggr sa Hello, What´s Up? Vi skojade om att han försökte ragga på en tjej och hamnat i vinkelvolten. När vi skulle betala för både lunch och tårta så fick vi tårtan gratis som tack för pärlsockret vi hade med oss. Väldigt vänligt och vi blev jätteglada över gesten.

Efter lunchen var det raka vägen hem igen för vi var rejält badsugna. Vi spillde ingen tid och studsade rakt ner i havet med våra båda badmadrasser. Där låg vi och guppade på vågorna och väntade på den där sista puschen vid strandkanten som brukar ta en 4-5 meter i en himla fart. Men det var rätt mesiga vågor så den där riktiga farten fick man inte. Vinden har vänt och det blåser från söder. Det har inneburit att vattnet har blivit både lugnare och varmare. Det är dock fortfarande starka underströmmar och man driver snabbt norrut om man ligger och guppar. Efter ett tag så ville jag hålla mig i skuggan istället för att inte bränna mig i solen så vi gick upp till poolen där jag och Karma fortsatte bada en stund innan jag lade mig i skuggan för att kolla på en repris av nattens hockeymatch. Visste att Rangers hade vunnit men ville kolla då dom spöade Capitals som leder hela NHL. Ulli gick ner på solstolen på stranden och Karma lekte med sina nya grejer på sitt rum.
Vid tre så var det dags för kaffe och tårta. Tårtan var en kladdkaka med lite vispgrädde som vi fick i små burkar. Grädden smakade absolut ingenting så det var rätt meningslös men kakan var god. Efter fikat så gick tjejerna ner på stranden för att prova sina nya vaskar. Det var en massa småfisk precis vid strandbrynet som dom försökte fånga utan lycka. Jag smög runt och försökte få lite bra kort då det är så jäkla fint ljus vid fyra tiden.

Karmas födelsedagstårta

Äntligen har tjejerna ett par vaskar

Helt folktomt på stranden vid fyra tiden

Nere på stranden

Halv fem började vi göra oss i ordning då vi skulle vara hos Mai vid sex och vi visste att både Farmor och Farfar och Mormor och Morfar skulle ringa vid fem. Först ringde Farmor och Farfar via Skype för att gratta och det var kul att köra ett videosamtal där Karma visade upp alla sina presenter. Strax efter ringde Mormor och Morfar på Ullis telefon och då fick Karma återigen berätta om dagen. Ytterligare en stund senare så ringde Ullis bror med familj för att gratta vilket var lite mer av en överraskning och Karma blev jätteglad.

När vi kom till Mai vid sex så var vi helt ensamma och vi beställde in same same som alltid dvs fisk och räkor till tjejerna och kyckling till mig. När vi väntade på maten började barnen komma och till slut var det nio barn som skulle vara med på kalaset. Vi hade med oss en massa presenter till thai barnen, Såpbubblor, diadem, halsband, tomtebloss, Kritor, målarblock, pennor, labyrintspel, gosedjur, ballonger, masker. Ulli hade lagt upp allt på bänken vid vårat bord och man såg hur barnen var nyfikna. Vi visste inte riktigt när/hur vi skulle ge dom sakerna så att det skulle bli bra. Men vi började med såpbubblorna och det var lyckat för dom hade väldigt kul. När vi hade ätit så kom Mai ut med tårtan och alla barnen fick tårtbit och en coca cola. Barnen sjöng Happy Birthday till Karma och sedan hade dom med sig presenter till henne. Hon fick fem stycken paket som innehöll brabie/princess tidningar och ett par tuschpennor. Vi blev lite generade och tyckte inte dom behövt göra det. Karma blev så klart jätteglad och tackade alla barnen med en kram.

Barnen försöker fånga bollen

Karma för sina paket från barnen

Efter fikat så delade vi ut sakerna åt barnen där alla fick en sak av varje förutom dom två grabbarna som var med som istället fick 100 Bath var. Barnen blev jätteglada men vi kände att vi kunde gett mer men det kanske var bra, vi vet inte riktigt. När alla presenter var utdelade så började vi tillsammans blåsa upp alla ballonger för att ha en ballongtävling som vi hade förra året där man fäster en ballong runt ena benet sen gäller det att stampa sönder alla andras ballonger och ha sin kvar oskadd till sist för att vinna. Karma ville inte vara med så jag ställde upp och det blev två pris. Vinnaren skulle få 100 Bath och den som smashade min ballong skulle också få 100 Bath. En liten tjej fick coachning av sin mamma som var där och hade siktet inställt enbart på mig, hon var som en iller och efter mig utan avbrott. Till slut lät jag henne smasha min och vin vann bonus pengen. Tävlingen vann så klart den största killen, precis som förra året. Vi körde en till tävling med samma upplägg och Ulli fick ersätta mig. Samma lilla tjej nötte ner Ulli och tog återigen hem bonus pengen. Återigen vad den stora tjejen och killen i final och till slut lät den stora killen den stora tjejen vinna.

Leksakerna ska delas ut

När klockan började bli sent och Karma bli trött och visade lite tendenser att bli sur när lekarna inte blev som hon ville, barnen började med en rolig gruppdans och karma gick därifrån och surade för hon ville inte va med och vi insåg att det var dags att börja packa ihop. Hon är hemskt imponerad av den stora tjejen och är på henne hela tiden. Det är lite förståeligt men alla barnen där vill ju ha Karmas uppmärksamhet och vi tyckte väl att hon kanske kunde ge alla lite mer tillbaks men hon är trotts allt bara sju och vi lät dom hållas. Samtidigt är ju Karma utbölingen och kan inte förstå när dom andra pratar och skrattar så hon gör det ju fantastiskt som leker så bra med dom.
Karma hade en toppen kväll som hon kommer minnas och vi tror och hoppas att thai barnen också hade en bra kväll, enligt Mai så var det lyckat.

När vi kom hem var Karma väldigt trött efter en lång händelserik dag med mycket intryck. Hon fick varva ner i soffan och kolla lite på film när hon plötsligt kom på att vi glömt bort hennes rislykta. Så det var bara att gå ut på stranden och tända på den. Vi har ju rutin på det nu men den höll på att dala två gånger och jag fick rädda den innan den tog fart och steg upp i skyn. Väldigt fint när den stiger upp mot en stjärnklar himmel. När Karma väl nattades så gick det väldigt fort för henne att somna.

Rislyktan på väg upp

Vi hann inte med någon tv utan hade fullt upp med att fixa med bloggen innan vi också helt utmattade kunde gå och knyta oss.