tisdag 1 mars 2016

Huay Yang 2016 29e Februari


Jag vakande upp av att nån picka på mig klockan 8.30….jag hade stoppat i öronpropparna när hundarna började att skälla IGEN klockan 04.00…perfekt sov som en stock efter det, inte ens när Karma vaknade och skrek så vaknade jag utan Niklas fick gå upp och hjälpa henne med täcket hehe. Skönt att få sova ut 9,5 timmar perfekt, det behövdes, nu måste ju ändå Jetlagen vara borta.
Vi åt frukost och efter den så blev det som vanligt lite bad i poolen (Karma och Niklas inte jag) jag satt och läste och gick igenom gårdagens händelser och fick läsa att vi hade fått en Oscar, så kul! Vågorna hade lagt sig ännu mer då vinden hade avtagit lite så det blev ett premiär dopp för Karma och Niklas i havet, men det var snabbt avklarat – underströmmarna var alldeles för kraftiga för att det skulle vara säkert att vara kvar en längre stund.

Morgon bad

Premiär i havet

Vi gjorde ett sandslott

Efter bad och och slapp och klang så bar det iväg för lunch och dom dagliga uppdraget. Idag var det dags för att lämna in tvätt på tvätterian, sen iväg för att äta lunch och Karma fick välja och hon var sugen på golfrestaurangens Pizza som tydligen är den godaste i byn enligt henne. Då golfrestaurangen är mitt i byn och där blåser det inte så mycket så var det ganska varmt, sån skillnad mot det vi är vana vid –det är så behagligt vid havet med den ständiga brisen. Vi har märkt av en markant skillnad här nere…den smög sig på lite hemma men har fått fullt påslag här nere och det vi snackar om är Karmas humör. Jisses vad den tjejen kan bli sur och envis och så himla arg, har inte sett den sidan alls av henne. Lite pre-tonåring av det hela….är chockad många gånger av hennes beteende. Det tillsammans att hon är extremt känslig för att vara hungrig, hon har ärvt mitt dåliga mat-sinne…är hon hungrig så blir det 100 resor värre. Det hände även idag – sååå sur för något som jag knappt kom ihåg…sen kom vi till restaurangen, fick i sig några tuggor mat och vips så blev hon vår lilla Karma igen. Märkligt…är det så här NU hur ska det bli när hon blir 13-14 år…hualigen säger jag bara.

Lunch på Golf ranchen

Efter maten så gick vi över till Chon och kollade läget lite – vi funderar på att göra en utflykt nästa vecka till Hua Hin, att vi ska ta tåget dit och sova på hotell en natt och sen åka hem igen. Vi kollade av tidtabeller och om man kunde parkera salangen vid tåg stationen och vad som gäller…allt verkar ok, tror faktiskt att det blir en tur till Hua Hin nästa vecka, kul!

Efter lunchen så bar det iväg till Pop Shop för att handla upp oss, det blev lite mejeriprodukter och ägg, sen iväg till vårt bästa fruktställe för att köpa ananas och mango och sen hem igen. När vi kom hem så var det pang på poolen igen. Vi märkte att det hade kommit ett par mammor vid Mumsa (restaurangen bredvid) med sina barn, Karma som har blivit lite leksugen ville gå dit och kolla läget. Jag följde med och tog med mig handduk och bok för att sitta och läsa medans barnen lekte. Svenska barn och syskon (gärna tjejer, killar bättre)…nåt är det med dom när dom är utomlands, extremt svårt att släppa in något annat barn i gruppen, vissa av dom nästan elaka. Men Karma ger sig inte utan försöker så gott hon kan och anpassa sig för att få vara med – jag gillar det inte då hon nästan slår knut på sig själv för att vara med medan dom bara nonchalerar henne, men man får stå tillbaka som mamma i såna lägen inte kul men men. Jag lät dom hållas och läste min bok – tittade upp och såg inte Karma gahhhh vart är hon….såg 4 huvuden i vattnet….faaan hon är i vattnet med dom hårda vågorna….barnen ska tillägga att dom var ca 2-6 år äldre än Karma, hon tror ju att bara hon är lika lång så är hon lika gammal. Jag ropade lite snällt att hon skulle gå upp men ICKE…såg hur hon guppade och knappt bottnade…sen kom våg efter våg som tur var bröt inte vågen vid henne nån gång…men det var bara tur. Jag ropade igen…hon nonchalerade mig totalt…fick panik…skrek att kommer du inte upp NU så kommer jag ner och hämtar dig..såg att hon blev vansinnig så arg och kände sig säkert förödmjukad framför dom andra barnen men va fasen…vi har EN regel här och det är att hon inte får gå ner till havet själv och bada….och den bröt hon nu.

Karma dyker efter skatter på botten av poolen

Karma letar musslor

Tjejerna har hittat massa musslor

Jag fick upp henne och hon var sur och arg som ett bi, sprang hem och grinade högsta någonsin. Sprang hem till Niklas och som tur var så fattade han läget utan att få höra min version så han höll samma linje som jag. Hon fick ett sånt där arg-anfall igen och så sur och besviken på mig. Mamma…precis när jag fick börja leka med dom så tvingade du mig att gå upp du är SÅÅ ELAK..japp nu är man en elak mamma också, men hellre det än en mamma som inte har något barn känner jag. Än en gång fick vi en omgång av denna sur-unge, spännande värre.Hon lugnade ner sig efter ett tag och efter fikat var hon normal igen…tvära kast – bäst att vänja sig och inte lägga så stor vikt i det utan att vi håller vår linje i alla lägen, det är vårt strategi just nu.
Niklas fixade lite eftermiddagsmys vid poolen, Mango Capirinah till oss och Cola till Karma och chips till det, mysigt värre. VI hade bestämt oss för att åka till Mai ikväll så vi gjorde iordning oss och sen åkte vi iväg. Vi hade sett på facebook att hon hade fixat till sitt ställe och jag och Karma hade sett det på håll när vi gick på stranden…vi gillade det inte. Sterila byggnader som var som små bungalows i metall och uppställda bord och stolar för mat, inte alls det mysiga spartanska som vi är vana vid och vill ha det. Men när vi kom dit så blev vi glatt överraskade…det såg mycket bättre ut än vad vi hade trott. Inte lika kalt och fult utan faktiskt ganska fint och mysigt. Mai och hennes mamma och mormor eller nån äldre tant blev jätteglada att se oss, så kul att träffas efter ett år. Dom skickade snabbt iväg ett bud så att Karmas tjejkompisar fick reda på att hon var här – det dröjde inte länge för stället var fullt med barn, så kul för Karma och jättekul för oss att träffa alla barn igen. Det blev snabbt boll lekar och andra spring/jaga lekar innan maten.

Mango Caipirinah

Karma träffade kompisarna efter ett år

Vi gjorde en traditionell Magnussons beställnings hos Mai och det är Kyckling med Cashew nuts till Niklas, Fisk och räkor till mig och Karma, såå gott och vi åt upp alltihopa. Karma åt snabbare än snabbast så hon snabb kunde gå iväg och leka med barnen igen. När vi satt och åt så kom ett svensk par med barn som vi har stött på ett par gånger här nere, dom har två små tjejer. Lite märkliga tycker jag. När vi träffade dom första gången var det när vi precis hade kommit ner och vi satt bredvid varann på Mumsa, barnen lekte bredvid vårt bord slog hinkar i bordet och grejade, vi sa hej hej och log, inte ett livstecken tillbaka. Helt blankt sa inte hej eller nått. Nähä tänkte vi… Sen så träffade vi dom på golfrestaurangen och dom som jobbade där sa glatt Sawadeekaaa och dom fick till svar..jaha hej hej..haha. Vi satt så dom inte kunde missa oss…men inte ett hej eller nåt. Man hejar på varann här nere varken man känner varann eller inte – speciellt om man har barn, det är liksom en oskriven regel. När dom kom till Mai…lika torra satte sig vid bordet bredvid, inte ett ljud eller en blick. Ungarna kom och lekte med Karma och thaibarnen, trots att Karma hade blivit dissad gång på gång så bjöd dom in dom i leken och förklarade reglerna vad som gällde. Både barnen satt och ritade med Karmas ritgrejer och gick och visade sina föräldrar – men sa dom hej då eller nåt….nope…betalade och drog. Känns skönt att vi inte är den märkligaste familjen i byn i alla fall..haha. 
Vi bestämde med Mai att vi skulle fira Karmas födelsedag där som förra året, vi bokade upp stället klockan 18.00 på lördag och att det kommer barn. Hon fixar tårta till alla barn och så bjuder vi på Cola, vi äter middag före så det är klart. Karma blev överlycklig – kommer att bli en födelsedag i år också!

Karma satt inte länge och åt utan det blev spring och stoj i ca 2,5 timmar, helt slut och svettig åkte vi hemåt, vi var tvungna att duscha henne igen då hon var helt sand-grå-dammig över hela kroppen när hon kom hem. Det blev lite film framför tvn, sen gick hon in och la sig helt slut. Härligt att se henne så, helt slutkörd av lekar och spring, men blir nöjd i hjärtat och alla konflikter är 1000 mil bort. Niklas och jag avslutade kvällen med lite tv-tittande innan det var dags för läggdags.

Ett gäng sköna tjejer

Ungarna lekte någon slags boll lek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar