fredag 7 oktober 2022

Kilimanjaro: Karanga Valley -> Barafu Camp (Day Five)

Återigen fick vi sovmorgon och precis som igår kunde vi sitta och äta vår fukost ute i morgonsolen med en fantastsk utsikt. Jag hade en bra natt med bra sömn. Efter morgonrutinen var vi klara för avfärd vid nio.



Idag gick stigen brant uppför direkt och det tog lång tid att komma upp till det som var som ett krön. Landskapet såg återigen ut som på månen eller på Mars med en massa sten överallt. Då vi gör Machame rutten på 7 dagar så är gårdagen och idag splittad på två dagar. Om man hade gjort vandringen på sex dagar hade gårdagen även omfattat dagens vandring så det var därför vi hade sovmorgon och två korta vandringar. Det ger oss en extra dag att acklimatisera oss för höjden och ökar våra chanser att undvika höjdsjuka på toppbestigningen. Efter några timmar var det bara en brant lång backe kvar för att nå Barafu camp som är det camp dom flesta startar toppbestigningen ifrån. Vi skulle ju ytterligare två hundra meter upp och vila på 4 800möh innan kvällens toppbestigning.










Barafu camp var väldigt utspritt och lite slummigt. Vi mötte ett par vandrare som blev ledda ner helt utmattade och kanske höjdsjuka. Chumbo hade problem med vårt tillstånd att få fortsätta till nästa camp så vi fick vänta ca 30 minuter innan vi kunde fortsätta och det blev lite kallt att sitta i blåsten och vänta så det var skönt när allt löste sig så vi kunde fortsätta. Den sista biten var rätt klurig så det är definitivt skönt att slippa göra den inatt i mörker.



När vi var framme ca 40 minuter senare vid 14 så stod lunchen och väntade, vi bytte bara skor o satte på oss något varmt innan vi började äta. Efter lunchen gick vi till våra tält och fixade till våra sovplatser och lade oss sedan för att vila. Jag valde att inte sova då jag vill kunna sova under kvällen istället. Vi sorterade även packningen för kvällen i två högar, det som skulle med och det som inte skulle med. Eftersom vi kunde vänta oss ner mot -20 så innebar det att nästan alla kläder åker på.

18:30 var det middag och Chumbo kom in och briefade oss om natten när vi var klara. Planen är att försöka sova. Klockan 23 blir vi väckta, 23:30 serveras lite varm gröt, te och snacks i mattältet och prick 00:00 ger vi oss av mot Uhuru Peak på 5 8895möh.  Vi beräknades nå toppen på sju timmar och vi skulle sedan få ca 5 minuter på toppen för att hinna ta kort innan vi började nedstigningen igen. Det skulle ta ca 3 timmar att gå ner till tältet där vi ska vila i ca en och en halv timme innan lite lunch och sedan fortsätta ner till Mweka Camp på 3 100möh som skulle ta ca 4-5 timmar.

Jag hade väldigt svårt att somna efter middagen och efter mycket om och men somnade jag en stund med musik i öronen men vaknade nån timme senare igen när musiken stängdes av. Klockan 23 blev vi väckta som planerat och vi drog på oss kläderna för natten. Jag hade på mig följande: Kängor med ett par tunnare ull strumpor och ett par tjockare ull strumpor samt fotvärmare. Ull underställsbyxor, Syntetunderställsbyxor, Fleecebyxor, vandringsbyxor, skalbyxor, ullunderställströja, syntetunderställsttröja, ulltshirt, långärmat funktionströja, fleece jacka, skaljacka, halsbuff, tunn mössa, tjock mössa, pannlampa, tunna ullvantar, tjocka dunhandskar. Det var svinkallt ute och jag kände att jag skulle börja frysa om jag bara stod still trots alla dessa kläder. Dessutom stoppade jag ner dunjackan i ryggan om den skulle behövas. Vi år lite vid 23:30 och vi vara alla klara för avfärd prick 00:00.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar