måndag 10 oktober 2022

Zanzibar: Dag 3

Jag vaknade av en fruktansvärd natt, jag hörde massa knäppande och andra ljud, sov väldigt lätt och vaknade hela tiden, hade mardrömmar om både ormar och termiter, det var sååå skönt när Niklas gick upp och jag förstod att klockan var 06 och det var dags för vår morgonprommis. Vi hann inte kolla runt hur det såg ut i rummet då vi smög ut så Karma inte skulle vakna.

Idag gick vi åt andra hållet på stranden, högvattnet börjar 30min tidigare varje dag och nu så var vattnet inte så lågt ute som igår men det gick att gå utan problem. Det var fina hotell och strandhäng på denna sida också, det känns som det var mer lugnt på denna sida när man går söderut än norrut, inga fester som fortfarande var i gång och inte lika mkt ”flash”. Det var söndag morgon och vi gick förbi en restaurang som det stod att det var livemusic every Saturday...surt att hitta den skylten dagen efter det hade varit kul att hänga där.

Efter vår promenad så väckte vi Karma, vi kollade in rummet och jajamänsan, sandhögar lite här och där i rummet – helt overkligt och helt obegripligt MEN inget i min säng så det är ingen voodo utan det måste komma från taket. Sandhögen låg på golvet där mitt huvud brukar vara i sänge. Vi måste ta det här med receptionen, dom måste se över vad det är och att det inte är något farligt djur som är på väg in...gahh.  Per och Marie var redan vakna när vi kom tillbaka och vi gick för att äta frukost, idag hade vi en tur inplanerad, vi skulle åka till StoneTown och vi skulle bli upphämtade 8.30, då det är Hakuna Matata här så är det bara en ca tid, vi blev väldigt förvånade när bilen kom prick och hämtade oss.

Vi åkte samma väg som vi åkte när vi kom från flygplatsen, förbi småbyar och Apdjungeln och en fantastisk mango allé med mangoträd som var över 150år gamla som fortfarande gav massor med frukt. Det finns över 17 olika sorters mango på Zanibar. Vi stannade till för att hämta upp vår guide Solomon precis innan vi åkte in i Stown Town.

Stone Town är verkligen ett historiskt monument dom har fått UNESCO utmärkelse World Heritage town. Det är en stad med massor av historia, den är delad i två delar och vi gick i den gamla delen som är nästintill helt bevarad från 1800-talet (mycket håller på att falla isär men dom restaurerar löpande men det känns som dom inte är tillräckligt snabba tyvärr). Staden har fått namnet för den är byggt av lokala stenar och koraller från Zanzibar av Araber byteshandlare och slavar. Stone Town var medelpunkten för Afrikas slavhandel, hit kom det slavar från alla håll på östkusten och inlandet och så höll man auktioner mitt på torget i StoneTown. Det var inte bara dom vita som tog lokala befolkningen som slavar utan man hade som straff i byar runt om i Afrika att om man bröt mot lagen så såldes dom som slavar till dom vita männen. Dessutom sålde stammarna sina fångar som slavar efter stamkrig. Över 600.000 slavar var sålda via Zanzibar mellan 1830-1863. Slavarna sålda på Zanzibar hamnade överlag i Arabvärlden, Kvinnor i harem och män som arbetare. Slavar som hamnade i Amerika togs och såldes runt Nigeria på västsidan.

Vår guidade tur började med att vår Guide berättade om både Zanzibar och StoneTowns historia, det var väldigt mycket information om hur det blev som det blev, det är många som har varit här och försökt att ta över ön och därav har det även blivit många typer av religioner och blandningar av människor. Det är 71st moskeer i StoneTown så efter 05.00 så är det svårt att sova vidare. Det är också ca 4% kristna och man lever tydligen i total harmoni med varandra.

Fokus på första delen av vår tur var slavhandeln – herre gud vad dessa människor har fått utså, helt horribelt. Vi fick besöka ett rum som var jättelågt i tak, halva rummet var det en cementplatå så det var ca 1 meter till taket och inte mer än max 15kvm två små smala hål i väggen för ljus och syre och där hölls 50st vuxna män inlåsta över natten innan dom skulle säljas, bara dom starkaste överlevde. Kvinnor och barn hade liknande utrymme fast lite större och där var det ca 75st personer som skulle samsas. Det var ett väldigt fint och ett otroligt starkt monument mitt på torget som Svenska företag som tex Boliden Skanska m.m hade bekostat och skänkt pengar. Skulpturen är gjord av en svenska konstnär Clara Sörnäs 1998. Det var ett museum med massor av information om slavhandeln och dess utbreddning. Det var tex slavarna från Zanzibar som följde med på alla resor där araber tradade med både kryddor, ebehholtz och ädelstenar. Vår guide var väldigt duktig på att förklara och informera, till och med Karma blev helt tagen av alla berättelser, det är så svårt att få känslan i en blogg och få med all information. Fruktansvärt hur människor kan behandla andra människor – viktigt att komma ihåg och aldrig glömma.

Sen bar det iväg till olika marknader, vi besökte matmarknaden där alla handlar, supermerkados är inte välbesökta där handlar man bara om man vill ha fabriksvaror som tex ketchup, majonäs, toapapper mm. Först ut var kryddorna och jisses vad stånd, folk överallt och massor av kryddor och dofter, Niklas köpte med sig ett par påsar så det blir nya intressanta smaker på maten när vi kommer hem. Sen efter kryddor och grönsaker så var det dags för fiskmarknaden och herre jäklar, här snackar vi en annan typ av doft – fisk aboslut men också ruttet, död, maskar herre gud höll på att dö. Det var helt hysteriskt – dom som sålde på denna marknad hade köpt fisk från fiskarna vid stranden vid en auktion och dom sålde nu det vidare. Det var alla typer av fiskar från små små spigg till MEGA fiskar på säkert 20kg galet. Det var också skaldjur av alla dess slag - när vi står och tittar så kommer det fram en kille till mig och Karma, han hade den finaste lobstern och den var fylld med rom och så sa han – the best lobster for the most beatiful girl och kollade på Karma...jahapp nu måste man ha koll på sitt barn också, Karma blev helt röd och började skratta.

Efter fiskmarknaden så var det dags för köttmarknaden men där var det stopp för mig – det var levande hönor och kycklingar i burar och så slaktade dom på plats när kunden hade valt ut det dom ville köpa, färskt absolut men fyfan lite för magstarkt för mig.

Efter matmarknaderna så gick vi runt i Stown Town, så nöjda att vi hade en guide, han lotsade runt oss i smala gator så vi hittade alla pärlor i stan. Staden är också känd för sina otroligt fina dörrar, ju finare dörr ju rikare människa bor i byggnaden, är det dessutom ett par trappsteg upp så är personen maxad på hierkin. Det finns ca 550 unika utkarvade megadörrar i StownTown.

Det var en varm dag men guiden hittade alltid skugga för oss och dom smala gatorna gjorde att det blev hyfsat svalt mitt i staden. Det har blivit dyrt att bo i Stown Town och folk kan få extremt mkt pengar för sina hus vilket har gjort att det är knappt några som bor där längre utan det blir mer och mer hotel och turistattraktioner och dom lokala människorna flyttar ut.

Vi hittade ett par fina shoppar och vi stannade vid en för att shoppa ett minne som vi alltid gör Per och Marie skulle också köpa och det blev lite stök vid betalningen. Dom skulle köpa 2 saker och ena kostade 20dollar och Marie var tvärsäker på att hon hade betalat och mannen i affären tvärsäker på att ha inte hade fått några pengar så det blev rejält stökigt ett tag, det slutade med att Per och Marie köpte bara en sak som dom betalade, den andra som dom tvistade om fick stanna kvar i butiken och vem har rätt – ingen som vet, gubben lurades inte sa vår guide men ibland så glömmer han.... Niklas köpte ett fin staty som ska in i vårt reseskåp för 15 dollar. Efter ett tag så gick vi förbi Freddie Mercury Museum, han är född här men flyttade när han var liten och kom aldrig tillbaka, vi gick aldrig in.

Vi gick även en tur ner till hamnen och kollade nu började vi bli riktigt slitna av både värmen och all information som vi tog in hela tiden och började få soppatorsk så det var dags för lunch och sen åka hemåt. Vår guide tipsade om en bra restaurang och högg direkt, det var en jättebra restaurang och bra mat – vi blev alla nöjda och belåtna och efter en timme var vi klara och då var det dags att åka hemåt.

Vi träffde Muhammed vid vår bil – han som vi bokade resan av, det blev en liten rolig incident då vi inte kände igen honom alls utan hans ”special-kläder” så han han satte sig i bilen och vi pratade också ville han ha pengar och vi fattade inte varför han skulle ha pengarna, men vi betalade 345.000 shilling för oss 3. Sen så frågade vi om vi skulle kontakta Muhammed om vi ville boka in en ny resa – yes you can book with me...och vi fattade inte först men sen vafan det är ju Muhammed hahaha, vi berättade för honom och han skrattade för han tyckte också att vi frågade lite märkliga frågor.

Bilvägen hem blev det inte mycket sagt – vi var helt slut, alla sov förutom Niklas.

När vi kom hem så gick vi direkt ner till receptionen för att berätta för dom gällande sanden som kom från ingenstans. Dom visste exakt vad det var och dom hade redan fixat det – det måste ha varit massajen från i går kväll som hade berättat för dom. Dom hade fixat allt – det var ett djur som byggde bo i taket och det var det som lät som ett knäppande, dom sa att det var en ”Wasp-liknande djur” jag höll på att smälla av....Niklas tror det var en stekel och det känns bättre. När vi kom in bungalowen så luktade det lite starkt och INGEN sand nånstans, dom hade fått bort allt tjohooo

Det var riktigt skönt att komma ”hem” vi badade i poolen slappade, vi 3 gick ut på till baren vid piren så skönt när solen var uppe och det gjorde inget att det blåste. Karma tog en mangojuice och jag och Niklas tog en Mango Cooler – så sjukt gott, vi var tvunga att ta 2st. Karma gick tillbaka och Niklas och jag satt själva och prata för första gången och det var riktigt skönt.

Efter en stund gick vi tillbaka,vi duschade och gjorde iordning oss för kvällen. Vi gick ner och åt middag och det var som vanligt riktigt god mat och Karma åt och var njöd, skönt. Det blev en tidig kväll, vi gick upp till vår Bungalow vid 21.30 och 22.00 sov vi alla utan knäppande