söndag 9 oktober 2022

Zanzibar Dag 2

Niklas gick upp vid 06 för morgonprommis och jag hängde på, så skönt att få röra på sig. Man har vant sig nu med runt 10.000 steg/dag sen vi skaffade Benny så att bara sitta ner gör en lite rastlös. Vi gick norrut på stranden uppåt från vårt hotell, det var riktigt högt vatten så vi hade inga problem alls att gå på sanden. Det är så otroligt fin sand här så den blir jättekompakt den är nästan som mjöl. Man sjunker inte ner alls, när vi gick i Thailand eller Mexico så blev det väldigt tungt för man sjönk ner rejält.

Det är fina ställen vid stranden, väldigt många är bohemiska och man får en känsla av reagge och en touch av Mexico. När vi närmade oss ett ställe så vår det fullt ös med techno musik och folk vid strandbaren, herre gud – folk var och fortfarande och festade medans vi gick morgonpromenad haha, japp vi har snäppat upp oss ett pinnhål på åldersstegen. Vi gick runt en timme (30min t/r) och kom tillbaka runt 07, Marie och Per var redan vakna och vi väckte Karma. Då vi somnade så tidigt så hade vi alla fått många timmars sömn även om vi gick upp tidigt.


Det är något riktigt märkligt inne i rummet – jag har märkt att det på nåt konstigt sätt kommer sand i min säng, även sand på golvet. Jag har i omgångar både skällt ut Karma och Niklas för att vara slarviga. Det är inte den fina sanden som finns på stranden utan mer grövre sand. Måste vara Niklas som fått med sig nåt skit från Kilimanjaro. Det som är märkligt är att jag tar bort sanden från min säng vid huvudet gång på gång men det kommer tillbaka...kanske har jag blivit tokig och glömsk.

Vi gick ner och åt frukost och denna gång var vi redo för en tysk bokning av solstolarna vi var uppe tidigare än flera tyskar YES vi hämtade handdukar och vips så tog vi dom bästa solstolarna hehe. Det var en vaken tysk och han blev helt stressad och gick och hämtade sin handduk för att boka plats direkt. När vi hade bokat platserna så såg dom som jobbade här det och dom skrattade och kollade, dom förstod precis vad vi hade gjort. När tyska kom ner runt 20min senare (2 par) så var deras platser tagna...och jäklar vad dom blev förvånade och dom fick snällt gå ner ett snäpp bort från poolen.




Efter frukosten så var det slapp och klang vid poolen tills det var dags för Marie och Per att gå och bli masserade klockan 10, dom gick iväg. Klockan 10.25 fick jag ett meddelande Hakuna Matata...dom hade inte börjat än – dom är inte bra med tider här, det blir lite som det blir. 10.35 började dom och då var det inte 11 som gällde för mig och Niklas längre utan 11.35. Vi gick dit så vi var där 11.30 och fick snällt vänta tills 11.50 innan vi fick komma in och börja. Det var 2st massöser en som vi hade pratat med under gårdagen och en ny tjej.

Vi la oss ner och Niklas fick den nya tjejen och jag den som vi hade pratat med, vi bad om ”deep tissue massage” för vi ville få en riktig omgång. Dom började med benen och körde på. Min massös var stenhård och i omgångar gjorde det så jäkla ont men jag bet ihop, Niklas fick den mer ”slapphänte” kvinnan som var mer av en smekare än en massös och hon envisade med att göra långa tag på insidan av låret högt upp tills Niklas fick säga till lite fint att det inte var passande hahaha, snabbt bytte dom massöser och jag förstod precis vad han menade – mitt ena ben fick en jävla omgång med det andra benet blev uppsmekt.

Dom fortsatte hela massagen att byta med varandra så jag och Niklas fick en bra genomgång där det behövdes och ”smekaren” fick mjuka upp musklerna och avsluta när den hårdnypna hade kört. Vi var klara 13.05 och vi var riktigt nöjda, 30dollar var – helt klart värt den summan.


Karma hade sökt oss ett par gånger och undrade vart vi var – hon var hungrig (som alltid) så när vi kom tillbaka till hotellet så var det bara att gå och käka lunch direkt. Då allt tar en jäkla tid och är Hakuna Mutata så måste man räkna med att det tar tid att få in maten. Vi åt på vårt hotell för att spara tid och det var god mat som alltid, väldigt hög standard på maten här.

Efter lunchen så gick Per och Niklas iväg för att kolla upp ett Diving center precis i närheten – dom kom tillbaka och hade fått superbra känsla för en Italiensk gubbe som hade hand om dykcentret, så vi fick höra planen. Det skulle innefatta 2st dyk – ett innanför revet och ett utanför revet – revet ligger väldigt långt ut från stranden. Det skulle tydligen vara en ”gömd pärla” – dom skulle åka härifrån vid 14.30 och vara borta i ca 3,5h – såklart dom skulle få göra det, så glada som små pojkar sprang dom tillbaka för att boka upp det, sen så var det bad i havet som nu hade blivit rejält högt och supervarmt.

När vi kom tillbaka från stranden så sa jag till Karma, nu ska vi gå och kolla på min säng igen – du såg ju att jag tog bort sanden, JA sa hon, vi gick in...och japp vid kudden sand igen WTF....vi kollade i taket, inget hål som det rann från taket, vi kollade i sängen om det var nåt djur där, inget djur, vi kollade under madrassen inget konstigt, ovanför myggnätet – ingen sand...nu börjar det bli lite obehagligt vart kommer sanden ifrån...hur fan kommer den gång på gång in i min säng som har myggnät runt om hela sängen?!

Vi duschade och Niklas gick och köpte öl – jag satt och bloggade ikapp 2dgr och sen när vi var klara så gick vi ut på piren där dom har en bar. Piren ligger långt ut och är på höga pålar. Vi tog ett par drinkar som var supergoda och satt och bara insupade atmosfären, så himla mysigt att vara här. Det är rejäl blåst på eftermiddagen och kvällen medan morgonen är helt vindstilla – det måste ha med låg/högvattnet att göra. Efter drinkarna så gick vi för att äta middag på vår restaurang – det blev en sen middag denna kväll.




Vi har alltid haft samma bord vid varje måltiden men denna gång blev vi placerade vid ett annat bord, hej å och hå vad stökigt det blev, vi Svenskar är ju såna vanemänniskor herre gud. Denna gång var menyn inte helt 100 kände nån av oss men vi valde ändå mat. Det var en hel del personer på restaurangen och det tog ett tag för oss att få in maten – det serverades kött som varmrätt och än en gång blev man påmind att man inte ska äta kött utomlands, dom har inte samma sätt att laga köttet så det blir segt och för genomstekt. Vi var klara ganska sent runt 21.30 vi alla var riktigt trötta så vi gick faktiskt och la oss efter det.

När vi gick mot vår hydda så berättade jag för Marie om det konstiga fenomet om sanden i min säng, hon blev väldigt intresserad så vi alla gick in samtidigt in i vårt rum...och jajamänsan visst låg det sand i sängen vafan...nu är det inte roligt längre. Nu tyckte även Niklas att det var väldigt märkligt. Vi kollade runt överallt och kunde inte fatta vart det kommer ifrån. Vi har masajer som jobbar i området så det gick precis en massaj förbi vår bungalow och vi ropade in honom och visade och förklarade – han kollade och sa att det inte var sand. Vi frågade honom om det var nåt ”Creepy animal” or is it Black Massaj Magic..sombody has put a spell on the bungalow, han skrattde så han kiknade, ingen black magic..han frågade om det lät som ett knäppande ljud på natten....och jag kunde inte svara på det då jag inte hade tänkt på det och vi har ju Acn på så det är ett jäkla liv. Han sa att det kunde vara ett djur men han tyckte också det var konstigt då det inte fanns nåt hål i taket. Han sa att det inte var sand utan trä och jag trodde honom inte så jag tog en bit i munnen för att bita på kornet och visst hade han rätt, det är ju för fan trä...herre gud det är nåt som käkar inredingen eller taket utan det syns (det är vitmålat utan märken)

Det slutade med att jag fick flytta hela min säng framot en jäkla bit från väggen och svänga den åt höger då det även fanns en sandhög mitt på golvet – jag vill inte ha något i min säng. Vi gjorde iordning oss för att lägga oss...och jag hade så svårt att sova och VAFAN....ett jäkla knäppande ljud, Karma hörde det också och fick panik...fan det är ett djur eller hundratals djur nånstans i vår Bungalow och käkar in sig till oss. Karma började grina och jag fick bita ihop och bli vuxen och förståndig och lugna henne så hon kunde somna. Jag sov så sjukt dåligt vaknade av det lilla, Niklas gick upp på toa 2ggr och direkt efter lampan släcktes började ljudet igen...Inge kul att sova alls fy fan men jag sov lite grann iallafall. 

1 kommentar: