söndag 9 oktober 2022

Zanzibar dag 1

Äntligen är familjen samlad igen, så härligt att äntligen få prata med varandra igen. Vi har inte varit borta från varandra jättelänge men på dessa dagar har det hänt väldigt mycket. Niklas har varit med om hans livs resa och vi har varit hemma och varit utanför den upplevelsen. Vi har längtat och Niklas har upplevt – det har gjort att när vi möttes så hade vi helt olika förväntningar på hur själva mötet skulle bli (såklart) det blev lite missförstånd och lite besvikelser från båda håll när våra förväntningar inte helt matchades med varandra. Bra att vi kan prata med varandra och reda ut även om det blev liten sammanslagning.

Niklas hade en lite stökig natt han var uppe ett flertal gånger medans jag och Karma sov som klubbade sälar. Niklas gick upp tidigt vid 6 och gick på morgonprommis och bloggade och jag och Karma gick upp runt 08 för att möta upp Per och Marie för att äta frukost. Det var en superbra frukost, jag trodde det skulle bli engelsk frukost med typ toast och kaffe med icke – en superbra buffé med både pannkakor, french toast, rostat bröd och vanligt bröd, massa god frukt, nötter, yougurt, färskpressad juice och till Karmas förtjusning gottebröd. Ville man ha ännu mer så kunde man beställa ägg som man ville ha (omelett, scrambled eller nåt annat) och bacon. Vi åt alla oss riktigt mätta så himla gott!

Efter frukosten så skulle vi ta solstolar vid poolen och märkte då att vi tydligen hade tyskar på hotellet, alla bra sängar var paxade. Per och Marie hittade ett par bra som inte var paxade och när dom skulle läggas sig där så kom dom springade att dom minsann var paxade, dom hade lagt sina handdukar på baksidan på solstolen...japp vi var i tyska-paxar-stället. Vi fick till ett par solstolar och la oss. Poolen är superfin och stor och DJUP har aldrig badat i en sån djup pool. Superfräscht vatten det är salt och sötvatten med lite klor så inte det här frätande klorvattnet som annars är utomlands.

Hotellet ligger precis vid havet men det gick inte att bada så här tidigt på dagen, det är extremt låg och högvatten. Det ändras med ca 30min/dag – så på morgonen är det lågvatten och då snackar vi flera 100meter ut det är totalt torrlagt. Jag och Karma träffade på en kille/gubbe vid stranden som vill sälja sina resor (som alla här, ett jäkla tjat) när vi hade lyssnat på hans säljprat så berättade han om alla människor som vi såg längre ut – dom samlade eremitkräftor som dom sen kokar i saltvatten (då kryper dom ut ur skalen, sötvatten gör att dom dör i skalen) dom tar bort skalen och tillsätter ris och sen lime och chili och äter, det är så många äter här nere 1-2ggr/dag både till frukost och lunch/middag. Han berättade att dom var tvunga att ha speciella skor på sig för att det fanns något som hette seaknife och det är koraller som ser ut som ett V med pilen neråt i sanden och dom syns inte och när sanden är mjuk och man råkar gå på den så kan den skära upp flipflops och in i foten. Han var väldigt noga med att poängter att vi inte fick gå ut för långt.

Klockan 11.30 kom en representant från Zara tours och berättade vilka utflykter man kunde göra och vad det kostade, han berättade även lite om Zanzibar och dess historia. Det fanns ett par bra utflykter som vi tror att vi ska nappa på, vi får se – vi får prata ihop oss och se att alla blir nöjda.

Vi låg och slappade hela dagen vid poolen – då vi har halvpension (frukost och middag) så tänkte vi käka lunch någon annanstans och vi gick lite längre upp på stranden då Niklas hade hittat en pizzeria på sin morgonpromenad. Vi gick dit och käkade lunch, riktigt gott – det är bra mat här, vällagat. Jag och Marie åt fiskburgare, Karma och Niklas åt Pizza och Per åt en pasta. När vi skulle gå tillbaka så såg vi en massageställe, vi pratade med massösen som var nystartad och hon ville ge oss ett bra pris om hon fick massera alla 4 – 30 dollar/person för en timme, taget! Vi bokade 10 och 11 – dom kunde köra 2st åt gången. Sen gick vi tillbaka och då hade det blivit högvatten och vi kunde bada i havet. Har aldrig badat i så varmt hav någon gång – säkert runt 25-26grader, jag (Ulrika) som är en riktig badkruka badade utan problem och det säger en hel del.

Efter lunch och bad så blev det häng igen vid poolen och dagen avslutades med ett par drinkar på vår bar på piren som tillhör hotellet. Så fint och riktigt mysigt, vi var där tills solen gick ner, det blåste som bara den med det var ok, lite lite kyligt men helt ok.

Sen blev det dusch och sen en öl på våra uteplatser. Vi bor i en bungalow som är delad i 2 – i ena halvan bor Per och Marie, i andra halvan bor vi, jättemysigt. Sen efter en öl så blev det middag vid vår restaurang. Än en gång så var det riktigt god mat – man får välja mellan 3st rätter och alla verkar riktigt bra, även Karma har hittat något hon gillar varje gång även om man får ta bort lite grejer så fröken blir nöjd.

Efter middagen så blev det läggdags – 21.15 gick vi tillbaka, fortfarande trötta efter nerresan, vi sov alla runt 22.