fredag 7 oktober 2022

Kilimanjaro: Mweka Camp -> Moshi (Day Seven)

Vi blev väckta klockan 07 och fick en varm balja vatten att tvätta oss med. Jag sov som ett barn hela natten och det var gott med frukost, den sista på turen. Efter frukost så samlade Chumbo alla inblandade medhjälpare, totalt 12st som har hjälpt till att bära utrustning och förnödenheter, lagat mat, varit guider, serverat mat, hanterat latrin osv. Alla blev presenterade och vi fick veta vilka roller dom haft. Sedan sjöng dom allihop Kilimanjarosången för oss och dansade. Det var verkligen fint.

När sången var klar slängde vi på oss utrustningen och gick dom sista 4 timmarna ner till Mweka gate genom en härlig regnskog. Vi såg några blåapor men jag lyckades inte fånga dom på bild. Vandringen var enkel och kändes som det gick hur fort som helst. plötsligt vad vi framme vid gaten och vandringen var över, det kändes direkt vemodigt. Vid gaten så fick vi vänta en stund på att våra diplom/certifikat skulle skrivas ut innan vi kunde sätta oss på bussen till Moshi och Springland Hotel.

Bussen stannade vid en shop där dom sålde krimskrams och det fanns hur mycket som helst men jag var inte sugen på att köpa något, köpte till slut en Kilimanjaro t-shirt och en öl och väntade på att alla skulle handla klart. När vi kom till hotellet så checkade vi in och kastade in väskorna på rummet och gick sedan ut i trädgården för att ha en avslutings ceremoni med Chumbo och Saleem. Vi fick våra diplom och beröm för att vi skött oss exemplariskt och vi bytte kontaktuppgifter. Vi betalade dricks till hela teamet som överensekommet med researrangören och vi lade lite extra. Sedan gick vi med på att bli intervjuvade av en representant från Zara tours som låg bakom bokningen av resan. Den kändes helskum och som att dom kommer klippa ut citat från oss och använda lite hur dom vill. Ska försöka hålla lite koll på det där.

Vi åt sedan lunh med Frank och Irene och spenderade sen resten av eftermiddagen med att sitta och snacka vid poolen och dricka några öl. Vid tre hade vi ett infomöte angående safari som vi ska på imorgon och fick veta att vi ska åka klockan åtta. Återigen kommer vi få umgås med Frank och Irene och ett annat norskt par, det blir bra det.

Inte mycket spännande hände resten av dagen, vi hängde vid poolen, åt middag och gick och lade oss tidigt.