onsdag 12 oktober 2022

Zanzibar: Dag 5

Idag var det dags för en utflykt och vi skulle bli hämtade 8:20 utanför grinden till hotellet för att åka på Blue Safari som trippen heter. Planen var att hinna gå en promenad vid sex, sen käka frukost och hinna göra oss iordning i lugn och ro. Jag hade sovit dåligt då jag var mätt o var lätt illamående så jag bangade promenaden och Ulli tyckte också det var skönt att sova lite extra. Vi hängde på låset till frukosten och åt i lugn och ro men var klara redan vin 07:30 så vi hade hur god tid som helst på oss att bli klara till 08:20 men i denna familj så ska det fanimig stressas sista kvarten, själv satt jag bara och observerade stressen. 




Chauffören stod och väntade på oss ute vid vägen prick 08:20 så det var ju ett gott tecken på att vi inte blivit blåsta. Försäljaren var också där, ett riktigt orginal på ca 150cm och pratade väldigt lustigt, tror det var pga hans personlighet jag stannade och pratade med honom men samtidigt tror jag att andra människor kan bli avskräckta av honom. Han ville i allafall ha resterande summa, vi hade lämnat 20$ i går som en deposition och nu ville han ha resterande 110$ men jag hade bara 100$ kvar i kontanter så lösningen blev att ge honom 100$ och sen ge 10$ till chauffören som skulle stanna vid en ATM.

Bussresan som skulle ta 20 minuter tog dryga timmen (Hakuna mutata!). Vi stannade på vägen och hämtade upp 3st par till på vägen. Ett syrianskt par som en stund senare avslöjade att dom bodde i Eskilstuna och pratade svenska, 2st danska tjejer och ett Tanzanianskt par från Dar es Salam. Chauffören stannade vid en mack där det fanns en ATM och jag plockade ut kontanter. När jag skullle hoppa in i bussen så gick jag och kollade på sedelbunten och dunkade skallen rätt i dörrkarmen på minibussen, tyvärr hade jag brillorna på huvudet så dom tog hela smällen och blev helt tillplattade men jag fick inte ont i alla fall. Jag lyckades bända till glasögonen så dom blev funktionella igen men dom blir aldrig det samma igen.




Vid 9:30 var vi till slut framme vid båtarna efter att ha åkt sista biten på en helt galet skumpig väg helt utan stötdämpare, snacka om African Massage. Vid båtarna fanns ett hus där man skulle hämta snorkel utrustning och det var helt galet oorganiserat. Alla i vår buss blev ihopfösta med folk från någon annan buss till slut och fick vada ut till båten. Båten var typ som en väldigt stor eka med segel och en motor där bak med sittplatser längst sidorna. Ulli hamnade längst bak i båten och jag och Karma längst fram vilket var helt värdelöst då vi inte fick solskydd som fanns där bak då dom hade hängt upp ett tak av tyg och vi blev helt dyngsura av vågorna som konstant slog upp över hela fören så jag fick sätta mig i bar överkropp utan solskydd på havet i Afrika, ingen bra kombo om man vill undvika solbränna helt enkelt.




Båtresan tog nästan precis en timme och vi var framme vid första stoppet vid 11:00. Jag och Karma hade pratat lite med människorna i fören som var ett ungt portugisiskt par och en ensam herre från Israel medan Ulli hade samtalat med dom bak i båten som var paret från Tanzania och ett par från frankrike. Paret från frankrike hade frågat Ulli vilken relation jag och Karma hade, Mannen trodde att vi var ett par men kvinnan trodde att hon var min dotter haha. Första stoppet var iallafall på en sandbank och man förstod att den blev större/mindre med tidvattnet men där ställdes det upp skydd för solen och det serverades färsk skuren frukt. Det var en massa båtar och hela sandbanken var full med turister. Jag somnade till lite på våra handdukar medan Ulli och Karma var runt och kollade läget.




Efter en halvtimme så hoppade vi i båten och åkte ut några hundra meter för att snorkla vid ett korallrev. Det var mycket fisk och rätt bra snorkling faktiskt men med alla båtar så kändes det lite farligt och det var mycket folk. Men vi alla tre tyckte det var kul att snorkla igen och vattnet var så varmt. Efter ett tag kände vi alla hur det började svida och klia på kroppen och vi fick hör att det antagligen var trådar från brännmaneter.

När alla var uppe så fortsatte färden till en ö där det stod en massa stånd och solskydd och det var dags för lunch. Det bjöds på grillade skaldjur och fisk med ris och pommes och jag och mannen från Israel fick kyckling. Det var gott och tjejerna var helnöjda, karma fick en extra lobster av servitören så hon var helnöjd. Dessutom så fanns det grillad bläckfisk som hon älskar. Vid lunchen började det blir en riktigt härlig stämning i gruppen och vi samtalade friskt med varandra efter bästa förmåga på engelska. Fransmännen var så klart sämst på engelska men ändå så pass bra att det gick att snacka normalt och dom försökte verkligen, annars vägrar ofta fransmän att ens försöka. Dom var i allafall nygifta och var på honeymoon så dom fick hela bordets gratulationer. Syrianen som vi först hade tyckt skulle bli lite jobbig var jordens pajas och verkligen hur rolig som helst. Han var frisör och hade egen salong i eskilstuna och dom hade fått veta att hon var gravid för tre dagar sedn så det blev återigen gratulationer. Jag pratade men mannen från Tanzania som var en oerhört trevlig människa, han berättade att han hade en cashew plantage med 10st heltidsanställda och vid skördetid var det över 80st anställda. Vi båda köpte en varsin Safari öl till maten och det var verkligen gott med en kall öl då det var så otroligt varmt på ön. Den enda som vi inte fick kontakt med var var en mörk vacker kvinna som satt för sig själv och sa inte ett ord till någon. Hon var otroligt mystiskt och vi undrade vem hon var.



Efter lunchen gick vi och kollade i marknadsstånden på stranen och Karma köpte ett par byxor och ett armband. Priserna var lägre är i stone town eller där jag varit på fastlandet. Jag letade efter en tavla jag sett tidigare som går i rött och svart där man ser en stam massajer i siluelletter gå upp för ett berg med klilimanjaro i bakgrunden. Tyvärr kunde jag inte hitta någon sån och ångrar att jag inte köpte den jag såg på fastlandet för en vecka sedan. Efter en stund blev vi inkallade för att gå och kolla på ett stort baobao träd på ön som hade vält för länge sedan men slagit nya rötter och börjat växt uppåt igen från en liggande position, rätt mäktigt träd. Dom visste inte riktigt hur gammalt trädet var men Guiden sa mellan 500år och 1000år, galet.






Vid kvart i tre lämnade vi ön för att åke hemåt igen och på vägen så åkte vi in i en lagun. När det är lågvatten är lagunen helt torrlagd och vid högvatten som nu så var det precis att jag bottnade. Det var otroligt varmt vatten, kändes nästan som en bubbelpool och vi fick vara i en kvart innan. När det var dags att hoppa upp i båten igen så bottnade vi inte längre utan högvattnet hade fyllt på ytterligare.

Hemresan tog även den en timme men denna gång seglade vi. Det var en speciell form av segel med det gick riktigt fort i vinden. Återigen satte jag mig på fel ställe och blev totalt dyngsur. Det var en massa skratt på båten och en underbar stämning bland deltagare och besättning. Vi hade verkligen tur att hamna i en sån skön grupp människor som bjöd på sig själva. Syrianen var i sitt esse och dansade och sjöng. När vi kom till ”hamnen” igen så var det lite crazy att gå iland då det var rätt häftiga vågor och dom backade in båten som stod och slog mot korallstenarna på botten och man var tvungen att hoppa ner i vattnet och vada i land. Men alla hjälptes åt att komma iland säkert och allt gick bra.




Bussresan hem kändes lång, speciellt den gumpiga vägen men vi såg apor längs vägen till Karmas stora lycka. Ett efter ett blev paren avsläppta och när mannen från Tanzania hoppade av så bad han chauffören vänta så sprang han till hotellet och hämtade påsar med sina egenodlade och rostade cashew nötter som gåvor till oss. Verkligen en fin gest och jag önskar att man fått mer tid att prata med honom och hans kvinna.



När vi kom hem så träffade vi Per & Mari som satt på verandan efter deras dag med äventyr på landsbygden, dom hade åkt lokalbuss och åkt runt i olika byar. Det lät som om dom också hade haft en intressant dag. Dock var Mari lite sliten och kände sig lite frusen så dom nappade inte på vår upplockning att ta en drink ute på piren innan middagen men vi skulle ses för gemensam middag på hotellet vid 19:30. Så jag, Karma och Ulli dushade och gick sedan och njöt av en magiskt Mango Cooler, Karma tog en mango juice ute på pirbaren. Vi åt sedan middag med Per och Mari och vi alla var dödströtta redan vid nio så det blev en rekord tidig kväll och vi gick och lade oss redan 21:30.




1 kommentar: