fredag 7 oktober 2022

Tanzania: Tarangire national park

Vi hade ställt klockan på 06 och vi hoppade snabbt in i dushen efter varandra innan vi gick och åt frukost och checkade ut från hotellet. Vid sju kom jeepen som skulle ta oss till Tarangire naturreservat. Guiden fick precis in vår packning och det fanns platser för 6st passagerare. Det var jag och Per, Frank och Irene och en annan norrmn som heter Petter och hans fru. Jag och Per har dåligt med cash så vi bad chauffören att stanna vid en ATM på väg ut ur Moshi så vi kude fylla på kassan lite. När jag hade hämtat ut pengar så började det droppa från näsan och jag insåg att jag blödde näsblod, måste vara av allt damm sedan nedstigningen efter toppbestigningen. Jag fick servetter som jag kunde stoppa blödningen med och färden gick mot Arusha och nationalparken.



I Arusha svängde guiden in på ett stort turistfälle ställe och släppte av oss i 20 minuter. Allt var svindyrt men det fanns nog precis allt där. Som tur var hade dom gratis WiFi så jag kunde ringa Ulli och kollade så att allt var ok då dom ska flyga senare på kvällen ner till Zanzibar där vi möts imorgon. Att ringa över telefonlinjen kostar 26kr per minut så det är wifi samtl som gäller.



Vi åkte sedan vidare och kom fram till Tarangire först vid halv två, det var en sjukt dryg bilresa och hade jag vetat det hade jag aldrig bokat in safarit om jag ska vara ärlig. Vi åt lunch vid ingången, riktig skitlunch som var medtagen i en pappbox från hotellet men juice förpackning, muffins, kyckling o annat skräp. Samma som vi fick till lunch första vandringsdagen. Inner på parken såg vi lite djur men dom man helst ville se såg vi bara på avstånd så som Lejon. Men det fanns massor av elefanter som vi såg på nära håll och en massa zebror men på det stora hela körde man mest runt och letade djur och det var sjukt mkt jeepar inne i parken, lite olustigt tycker jag. Hade inget större ubyte av det. 











Efter safarit åkte vi mot hotellet HighView hotel som låg på höglandet och där var allt grönare och frodigare men otroligt dammigt. Ett rödbrunt damm som lade sig som lager på allt runtomkring, såg helt galet ut. Resan dit tog 2 timmar och vi var framme först 18:45 efter att guiden stannat vid ytterligare  ett souvenieställe. Middagen serverades 19:30 så vi hann inte ta det lugn i poolen utan bara snabbt ta en duch, jag var rätt besviken då vi suttit i en obekväm jeep i nästan 12 timmar i sträck. Usch! Middagen var ok och efter vi ätit gick vi ner till en öppen eld som dom hade anordnat där man kunde dricka lite olika likala drycker. Vi provade en bananöl som smakade som torr cider, faktiskt riktigt god men öl smakade det inte som sagt. Vid lägerelden satt ett gäng tyskar som var rätt arroganta och vi försökte prata lite men dom var astråkiga så vi sket i det hela och gick till sängs vid 21.

3 kommentarer:

  1. Synd på safarin när ni för en gångs skull var i Afrika

    SvaraRadera
  2. Förstår känslan (olustighet) allt för å trycka ut folk å tjäna pengar :( Stackars djur :(

    SvaraRadera
  3. Ja, trist med safarit. inte alls vad jag hade föreställt mig.

    SvaraRadera