onsdag 5 oktober 2022

Kilimanjaro: Shira 2 Camp -> Barranco Camp (Day Three)

I natt sov jag bättre än igår, var dock upp på toa 3 gånger men somnade snabbt om. Varmvattenflaskan var verkligen bra på att värma upp sovsäcken och jag sov varmt och gott trots några minusgrader. Tältet lutade dock nedåt så man gled ner mot fotändan när man sov och fick försöka hoppa uppåt då och då. Per hade tyvärr en hemsk natt med feberdrömmar och paranoia. Han fick en jobbig huvudvärk innan vi gick och lade oss och tog huvudvärkstabletter. Morgonrutinen var nu satt med att Daniel väcker oss med kaffe eller te, en balja med varmt vatten och efter en stund frukost gemensamt i middagstältet. Efter det packar vi ihop ryggan och duffeln och hinner med en snabb yoga stretch innan avfärd. Idag var det långbyxor, långärmad tröja och kängor som gällde.




Idag hann vi gå i bara en kvart innan jag fick magknip och började fjärta några hemska mökar. Efter en stund insåg jag att jag måste skita där ute på steppen. Jag tog med mig min toarulle och gick bakom en buske och såg gamla skitkorvar och toapapper överallt. Jag fortsatte ha ont i magen under dagen och var tvungen att sätta mig bakom en sten eller buske flera gånger. Tog immodium men det hjälpte inte speciellt, jag fick aldrig diarre så kanske det var immodiums förtjänst. Tog även tablett mot gaser i magen då det var hemskt att släppa såna ohyggliga odörer bland mina teammedlemmar.

Stigen gick brant uppför och man såg inte mycket växtlighet längre. I början av trecken var det lite buskar men efter någon timme var det bara sten, sand och grus. Lite som man tänker sig hur det ser ut på månen. Vid lunch efter ca 5 timmars vandring uppåt var vi framme vid Lava tower som ligger 4 630 möh. Här fick vi alla mer eller mindra huvudvärk. Lunchtältet och vår toalett stod uppställda och det var skönt att få sätta sig ner och äta lite varm mat.











Efter lunchen gick vandringen nedåt igen mot 4 000 möh igen och huvudvärken avtog efter en stund. Det var ett verkligen häftigt landskap med stora klippor och raviner vi gick igenom. Det var dessutom dimma som skapade en drömlik känsla. Vandringen ner till Barranco camp som ligger på 3 976  möh tog ca 3 timmar. Vi var rätt möra när vi kom ner till campet då det är nästan jobbigare att gå nedför då knäna får jobba mer. Jag fick ett litet bryt i tältet när organisationen inte funkade och jag hade problem att pumpa upp min madrass samtidigt som min camelback, vattenpåse, började läcka inne i tältet och huvudvärken kom som ett paket på posten. När jag lugnat ner mig behövde jag fjärta och sket på mig på kuppen, jag hade nu fått diarre. Så det var bara att tvätta kläderna och mig själv innan jag kunde slappna av en stund innan middagen.









Middagen var som vanligt god och det är trevligt att sitta och surra om dagens upplevelser tillsammans. Vi har fått jättefin relation med våra Norska vänner Frank och Irene och har mycket rolig tillsamans med månnga skratt. Som vanligt kom Chumbo för en briefing. Idag undrade han om vi ville gå med på att ändra planen för att maximera våra chanser att nå toppen. Chumbo känner allt och alla här och har 25års erfarenhet så han kunde fixa så att vi fick campa sista dagen innan toppbestigningen på ett camp 200 meter högre upp vilket gör att vi skulle slippa dom första 200 höjdmetrarna som är besvärliga under toppbestigningsnatten. Man måste ha specialtillstånd för att få göra det men han kunde fixa det åt oss utan någon ersättning. Vi tackade ja till Chumbos förslag då vi litar på honom fullt ut. Efter briefingen så gick vi och lade oss vid 20:30.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar