onsdag 5 oktober 2022

Kilimanjaro: Machame Camp -> Shira 2 Camp (Day Two)

Jag sov dåligt då det var livat i lägret när vi gick och lade oss och senare var det som en kör av snarkningar i otakt. Det hörs ju väldigt tydligt mellan alla tält. Det är fortfarande högsäsong så det är en hel del grupper som går rutten samtidigt och sover i samma camp. Sen behövde jag även krypa ut ur min sovsäck tre gånger på natten och gå till vårt toa tält precis bredvid. Det är en rätt jobbig o kall procedur då man måste på med pannlampan o en varm jacka och sen öppna dragkedjorna på tält o yttertält och stänga efter sig så kylan inte drar in för mycket. Det skiljer runt tio grader i temperatur inne och utanför tältet. Tyvärr har jag bara jumpaskor och kängor så det vore extra krånglig att behöva dra på sig men Per var smart som tog med sig ett par lätta badtofflor som jag lånar på nätterna. Vid sex blev vi väckta av Daniel som kom med kaffe eller te och snart därefter ställde han fram en balja med varmt vatten att tvätta sig i. När vi kröp ut ur tältet så märkte vi att det var frost på marken så det hade varit runt nollgradit på natten åtminstonde. Vi packade det mesta innan frukost, dvs liggunderlaget o sovsäck osv innan vi gick och åt. Frukosten bestod av korv och omelett, toast, papaya och en jättegod gröt, Helt sanslöst vad kocken får till. Vi bytte sen om och jag hann med lite yoga stretch innan vi kom iväg i den varma morgonsolen. Återigen bar jag shorts, t-shirt och kängor.



Strax efter åtta kom vi iväg idag och etappen var helt annorlunda än gårdagen vad det gällde vegetation. Borta var regnskogen och nu var det en form av barrskog som liknade enar lite. Men det gick som igår kraftigt uppför och vi gick i samma lugna takt på ett led. Formationen hade nu satt sig där Irene går först efter Chumbo, därefter Frank sen Per och sist jag. Alla går med vandringsstavar utom jag, jag tycker inte om dom men tror att jag kanske kommer ha dom när vi ska till toppen, vi får se vad som händer med dom. Ju längre vi kom upp under dagen så blev växtligheten lägre och lägre. Det var en jättefin hike återigen, bilderna får förklara.
















Efter cirka sex timmars hike var vi framme i Shira 2 Camp och vår lilla tältby var iordningställd av våra porters som hade monterat ner allt i Machame Camp och sprungit förbi oss med alla grejer och monterat upp det på Shira 2. Vi hade gått 1 960 höjdmeter och totalt 5km och nu befinner vi oss på 3 810 meter över havet. Det var en fantastiskt utsikt från campet och man såg Mount Meru snett åt höger på andra sidan ett moln hav. Dock blåste det lite kyligt när vi kom till campet så det första vi gjorde var att sätta på oss varmare kläder innan vi gick till mat tältet för att äta lunch som stod och väntade på oss. Vi hade bara ätit lite snacks ”Power bars” på vägen så vi var hungriga och sugna på mat.




Efter lunchen fixade vi till tältet och idag gick det supersmidigt att pumpa upp madrasser osv. Utan att krocka med varandra. Vi hann köra lite Yoga innan Saleem kom och hämtade oss för att vi skulle gå till ett hus i campet för att registrera vår ankomst i en loggbok. När det var klart ville han visa shira cave som inte var något att se precis men vi höll masken och spelade intresserade. Efter det var vi tillbaks i tälten och chillade innan middagen. Vi fick sanslöst bra kort på solnedgången, helt otroligt vackert. Går knappt förstå hur vackert det var genom att bara se ett kort tyvärr. Så är det med alla kort, allting blir så platt och pluttigt som i verkligeheten är så ortoligt maffigt. Man får nästan svindel när man står i shira 2 camp och tittar mot toppen dit vi ska om några dagar men på korten ser det så pluttigt ut. Efter solnedgången blev det snorkallt, några minusgrader så vi fick bylsa på oss mer kläder innan vi gick och åt en god middag. Chumbo kom in i tältet efter middagen och briefade morgondagen och gav oss även Diamox som vi ska ta en halv varje kväll och morgon hädanefter för i morgon ska vi upp på 4600 möh. Och det är på den höjden dom flesta känner av höjdsjukan. Jag bad Daniel att fylla min varmvattenpåse som jag stoppade i sovsäcken då vi gick och lade oss, Genidrag att ta med den kan jag säga. Vi sa god natt vid 20:45.




2 kommentarer: