onsdag 12 oktober 2022

Zanzibar: Dag 4

Vaknade helt utvilad utan mardrömmar inget klickade under natten så skönt, jag vaknade innan Niklas runt 6.10 och 6.18 var vi iväg på morgonprommis. Vi skulle gå norrut denna morgon tänkte vi mot partystranden men vi fick tänka om, tidvattnet hade inte åkt tillbaka så det gick inte utan vi fick gå på samma sida igen som igår. Vattnet var högt idag och trots att vi gick 20min senare så var det på håret att vi kunde gå – vi fick vända tidigare pga vattnet får se hur vi gör i morgon, det blir kanske att gå på vägen istället.

Vi gick lite kortare ca 45min och var tillbaka lite efter 07, vi väckte Karma och gick och käka frukost. Per och Marie kom ner lite senare – vi slog till på en tysk bokning igen och kände att det var helt i onödan då det hade varit byte på gäster så det var vi som var ”tyskarna som var grisiga vid poolen” haha. Det var helt i onödan att vi bokade för dom andra gästerna var inte ens intresserade att vara vid poolen.

Efter frukost så var det slapp och klang, jag bloggade ikapp och Niklas körde en morgongympa medans Karma låg i skuggan och spela spel på sin telefon. Grabbarna hade bokat dykning och skulle vara på plats 12.45 så vi gick iväg för att äta lunch lite tidigare än vanligt. Vi hade spanat in en Vietnamesisk restaurang som tänkte käka på – vi gick på stranden när Niklas och Karma blev stoppde av en säljare (som vi alltid blir hela tiden) och han sålde samma resa som vi skulle boka med Muhammed fast för halva priset, kändes lite för bra för att vara sant men allt verkade vara med som Muhammed erbjöd, vi får se om det blir den vi bokar och sparar lite pengar 45 iställlet för 90dollar/person.

När vi kom fram till restaurangen så visade det sig att den var stängd på måndagar så vi fick snällt gå vidare, vi gick till Italienaren som vi åt på samma dag som när vi blev massaerade. Vi kom dit 11.45 och då hade dom inte öppnat än men dom öppnade tidigare för vår skull, schysst. Vi fick in maten sent och grabbarna fick kasta i sig maten för att komma i tid till dykcentret.

Niklas: När vi kom till dykcentret så fick vi direkt prova ut utrustning och vi var i valt och kvalet om vi skulle ta en hel våtdräkt eller en semivåtdräkt men vi båda valde till slut hel våtdräkt med vetskap om att man blir rätt nedkyld av två dyk. När alla grejer var på plats kom två franska tjejer som också skulle med på turen. En skulle dyka och den andra snorkla, dom berättade att dom skulle bestiga Kilemanjaro nästa vecka så vi gav dom lite tips dv drick massor, lyssna på guiden och hyr privat toa. Sen satt vi hur länge som helst och väntade, när klockan var nästan två fick vi veta att vi väntade på två killar till som skulle med. Vid 14:15 var vi äntligen i båten och på väg ut mot första dykplatsen. Första dyket var precis utanför korllrevet och det var saftiga dyningar där ute. Jag kände att jag skulle bli sjösjuk om vi satt där för länge och som tur var så fixade vi till utrustningen fort och hoppade i. Den franska tjejen dök ensam med en instruktör och vi andra dök med en annan instruktör. Vi var nere i 37 minuter totalt och var som mest nere på 20 meter tror jag. Man såg massor med fisk av otroligt många arter och färgerna var fantastiska på både fisk och koraller. Vi såg till exempel en jättestor bläckfisk och en scorpion fish. Vågorna och tidvttnet gjorde att det var otroligt strömt och man fram och tillbaks 5-6 meter i taget och det tog en stund att komma på att man bara skulle flyta med och inte försöka kämpa mot strömmen. När vi kom upp i båten igen så åkte vi mot nästa dykställe som låg på insidan av revet. På vägen dit fick vi färskt uppskuren frukt vilket var sjukt gott. Man blev lite frusen dock av att sitta med en kall våtdräkt i vinden. Nästa dyk var lite grundare men sikten var usel då tidvattnet drog upp massa sand i vattnet. Det var jättekallt och jag blev rejält frusen. Dock såg vi lite coola fiskar som Stingray, vattenormar, leaf fish osv. Vi var nere i ca 40 minuter denna gång också. Vi åkte sedan tillbaks till dykcentret och hängde av oss allt och betalade 120$ per skalle för 2st dyk och all utrustning. Det är ungefär vad jag kommer ihåg att det kostade då jag dök sist för ca 13år sedan.

Jag och Marie väntade på killarna vid poolen och Karma var uppe och gjorde läxorna, vi hade bestämt att vi Family one skulle åka på båtur i morgon och Family two skulle hika runt på ön. Till slut så kom killarna och var väldigt nöjda över dykturen kul. Niklas och jag gick och köpte båtturen av en kille på stranden för 45 usd/skalle, dom på vårt hotell ville ha 90 usd/skalle så det var halva priset. Efter det så fixade vi i ordning oss och hämtade ett par öl för att sätta oss och blogga. Marie kom över och sa att dom skulle äta ute ikväll och inte på hotellet och frågade om vi ville hänga på, självklart ville vi det. Marie hade googlat upp ett ställe några minuter härifrån som hette Plaza det var ett par restauranger och affärer, perfekt super roligt att äntligen få åka och handla lite.

Vi gick ner till receptionen och beställde en taxi, 5 usd skulle det kosta och vi kände, äntligen något som är billigt. Vi satte oss i taxin och Marie frågade om han kunde hämta oss, inga problem – hon frågade också när alla affärer stängde och han trodde runt 21.30 så vi bestämde tid att han skulle hämta oss då – ikväll skulle vi shoppa och käka. Efter ca 3 min var vi framme – oj så snabbt! OK, taxin var inte så billig och när vi kom fram höll vi på att skratta ihjäl oss....vi hade förväntat oss iallfall ett par affärer och några restauranger – men vi är i Africa och man får ta det därifrån.

Vi kom fram till en fin skylt och en grön gräsplätt en Italiensk restaurang, en glasskiosk och en supermarket – thats it. Det var 2st smyckesaffärer som var stängda och 3 tomma lokaler. Vi satte oss på restaurangen som var jättefin och verkligen lyxig för att vara här, vi beställde fördrink, förrätt och varmrätt samt en flaska vin. Det var gott och i blev vansinnigt mätta, vi shoppade lite chips och godis och sen var vi klara för hemfärd, det var den shoppingen haha.

Vi kom hem runt 22 då det tog lång tid att få mat så vi var helt körda så det blev läggdags på en gång.