söndag 9 oktober 2022

Zanzibar: Tjejernas nedresa

Så hade dagen D kommit för oss att åka till Zanzibar för att möta upp Niklas och Per. Flyget gick 21.50 på kvällen så jag jobbade hela dagen och Karma gick i skolan. Det hade varit ett par hektiska dagar innan avresan.

Då mitt pass inte hade kommit så var jag tvungen att åka till Arlanda för att fixa ett provisoriskt pass. Mardrömmen från i somras låg i bakhuvudet – när folk stod i kö i flera timmar och inte fick nåt pass...jag var ganska stressad över att jag inte hade nåt pass. Jag hittade en grupp på Facebook som hade startat pga probemen med att skaffa provisorisk pass – superbra grupp! Man fick senaste uppdateringar hela tiden och hur läng tid det tog och när man skulle vara där. Dom öppndde 8.30 och dom tipsade att vara där runt 7 för att komma bra till i kön – jag åkte dit och var på plats 7.15, fick plats 4. När dom väl öppnade gick det fort och jag kunde åka hem igen med ett pass klockan 9 – så skönt!

Tisdag morgon åkte jag och lämnade Blixten på pensionatet – man får passa på att fånga in honom när han väl kommer hem. Benny skulle också lämns på tisdag men jag höll honom hemma en dag extra och lämnade in honom på onsdagen samma dag vi åkte. När Benny var lämnad så blev det några timmars jobb och sen vid 15 checkade jag ut för att börja packa. Karma kom hem vid 16 tiden och vid 17 rullade vi iväg mot Arlanda. Vi skulle möta upp Marie (Pers fru) klockan 19 på Arlanda.

Det var exremt lite bilar och det gick fort att åka – vi stannade vid stora Väsby för att äta middag vid Donken innan vi åkte vidare till Benstocken för att parkera bilen. När vi stod där så kom även Marie så vi var extremt tajmade inför nedresan.

Vi tog bussen til terminal 4 då 5an är avstängd för avlämning pga ombyggnationer, vi gick igenom sky city för att komma till terminal 5, vi passade på att växla dollar – kursen på Arlanda var 12.05....helt sinnesssjukt, kommer inte ihäg när kronan var så extemt svag – för ett halvår sen stod det typ i 6-7kr.

Det var extremt lite folk på Arlanda, allt gick väldigt smiddigt och fort och vi var redan innanför säkerhetskontrollen efter en halvtimme. När vi väl var inne så kollade vi lite i taxfreen då vi fick höra att vi skulle till gaten för att göra passkontroll 2 timmar innan flyget gick – helt galet. Jag gick och frågade om det verkligen var nödvändigt och fick ytterligare 50min att hänga i området innan vi gick in. Vi tog varsin flygöl och Karma en läsk och en kaka – sen gick vi in. Dom började redan börja boarda när vi kom och flyget var klart runt 21 så vi satt redo, prick 21.50 släppte hjulen från backen och vi var på väg mot Zanzibar.

Efter 7,5 timme så landade vi i Etiopien, Addis Abeba för mellanlandning. Det blev inte många timmar sömn på planet så vi alla 3 var rätt slitna och nu skulle vi vänta in nästa flyg i 4 timmar. Det var en riktigt tråkig fllygplats och svindyr. Karma köpte en liten pizza och en vatten 160kr. När det var dags att gå till gaten så märkte vi att det inte stod Zanzibar på vår destination utan Kiliminjaro...vår flygresa som skulle ta 2,4h hade blivit ändrat till att vi skulle åka först till Kilimiinjaro för att lämna av folk och se vidare till Zanzibar nätta 4,45h – bara att gilla läget, nu är vi Afriika och mkt Hakuna Matata....

Flyget var än en gång i tid, trots stök vid boardning då alla undrade varför rutten var ändrad så var vi i luften på utsatt tid. Vi har inte klättrat upp på Kiliminjaro som Niklas och Per har gjort men vi har sett berget på nära håll via en flygplansfönster och det var häftigt, helvete vad högt dom har gått grabbarna.

Efter mellanlandning så landade vi till slut på Zanzibar och vi möttes för första gången på riktigt Afrika extremt tungrodda system...herre gud. Då jag hade fått mitt pass sent så hann vi inte ansöka om visum hemma utan behövde göra det här på plats.

Det första vi var tvungna att göra när vi kom av planet var att stå i kö för att visa vårt Covid vaccinkort, sen  ny kö för att visa vaccinkort av Gula febern, ny kö sen för att visa att vi hade fyllt i hälsodeklaration. Sen delades vi upp i 2 led – en kö med visum ansökning en utan, vi hamna i den utan. Först fick vi fylla i 4 dokument (2 var jag och karma) sen så stod vi i en kö för att ansöka om visum, sen när det var klart fick vi stå i en ny kö för att visa att vi har blivit godkända och då fick betala för visumet som var 50 dollar/person. Sen när vi hade betalat fick vi stå i en ny kö för att visa kvittot att vi hade betalat visumet och då fick vi en stämpel i vårt pass. Sen fick vi stå i en ny kö för att visa passet – när vi hade passerat den passagen så fick stå i kö igen för att visa passet i kombination med kvittot att vi hade betalat JISSES var heeeeeelt slut tog en evighet. Marie som hade ansökt om visum innan var klar långt före oss och hade hämtat ut våra väskor.

Vi var lite stressade att vår chaufför hade dragit då det hade tagit så lång tid men han stod och väntade pust...det var bara att sätta sig i bilen och sen åka iväg till hotellet, vägen till hotellet skulle ta ca 1,2h. Det gick fort och det var kul att se Zanzibar – vi åkte igenom städer, byar och skogar och fält. Vi fick mycket information av taxichaufören om ön och dess historia. Till slut så kom vi till hotellet Spice Island Resort och WOW vilket ställe – så fint. Vi hade knappt ätit nåt på 24 timmar som vi hade varit på resa så vi var tvungen och äta trots att killarna skulle komma om ca 2 timmar. Karma åt en stor pizza och jag en gigantisk club sandwitch med pommes, vi åt upp allt och det var sjukt gott. Efter maten så gick vi och packade upp våra väskor och dushade och väntade in att Niklas skulle komma.

Till slut så kom han och jäklar vad kul det var att se honom – helt overkligt att han har varit i Afrika så många dagar innan oss, bestigit Kiliminjaro och varit på Safari. Både jag och Karma var så på Niklas så han fick lite panik – han har ju varit själv så många dagar utan tjafs och tjat av några kvinnliga familjemedlemmar så han fick sig en chock tror jag. Vi gick ner och åt middag och jag och Karma åt igen skaldjurspasta – inga problem att köra middag nr2, än så länge har hotellet levererat riktigt god mat. Det var härligt att få träffa grabbarna och höra deras berättelser men alla var vi riktigt slitna så vi gick och la oss väldigt tidigt och vi somna allihop ovaggade. 

1 kommentar: