tisdag 11 mars 2014

Huay Yang 10e Mars

Idag vaknade jag klockan sju och det kändes rätt att stiga upp så jag lämnade Ulli kvar i sängen och gick upp för att kolla på hockey. Efter en stunds tittande kom Karma upp och satte sig i soffan med mig för att umgås. Snart så sa Karma att hon var hungrig (vilket nog bara var en skenmanöver för att få upp Ulli för när det väl blev frukost så blev det två bitar ananas och en chokladdryck) och ville ha frukost så tio i åtta väckte jag Ulli så vi kunde äta frukost ihop.
(Provade panoramafunktionen på nya kameran och insåg att den kan ge en rätt bra översikt över hur huset ser ut invändigt så håll till godo)
Kök & Vardagsrum. Havet rakt fram & poolen till höger
Ullis & Mitt sovrum. Poolen till vänster
Klockan tio skulle massagetjejen komma och efter frukost var det slapp o klang i en timme. Karma satt och kollade på film på paddan och jag labbade med internet modemet då internet uppförs sig mycket märkligt. Hastigheten varierar väldigt ofta och väldigt kraftigt. Trodde jag hittat felet ett tag då jag helt plötsligt fick mycket bra hastighet för att en halvtimme senare var på snigelfart. Massagetjejen kom 20 minuter tidigare än bestämt och hade med sig sin man som ville hälsa på oss. Karma var lite blyg och ville inte hälsa men Ulli mutade med godis och då gav hon med sig. Mannen jobbar som säkerhetsvakt på något av områdena här och han kan lite engelska så det gick att prata lite. Dom verkar vara mycket trevliga människor. Ulli fick massage först och jag och Karma väntade inne i soffan. Sen var det min tur, vi båda upplevde att hon var hårdare den här gången så hon tyckte väl att vi var varma i kläderna nu och kunde ösa på.
Ulli får blodet till benet stoppat
När jag blev masserad gick Ulli och Karma över för att leka med Kati men dom fick veta att Kati och Tam åkt till Bangkok tidigare på morgonen. Det första Karma sa var “vilken tur att Kati och jag hann leka så mycket innan hon for hem”, Hon har rätt inställning vår tös. Tydligen skulle Tam vara tillbaks om fem dagar men det får vi se, går inte att räkna med något dom säger dels på grund av missuppfattningar pga. språk-oförståelse, dels svarar alltid Thailändare ja även om dom inte förstår och sen Thai levnadsstilen där man får se vad morgondagen bär. Tam har ju legat sjuk senaste dagarna och vi har knappt sett honom ändå men det är ju alltid bra att ha en kompis i närheten.
När massagen var klar så var klockan tolv och jag hoppade ner i poolen med Karma som hade badat med Ulli medans jag fick min massage. Efter en stunds badande var vi alla hungriga då vi ätit frukost tidigt så vi beslöt oss för att dagens uppdrag skulle vara att lämna in en ny påse tvätt och Lunch på det. Vi stannade moppen efter 200 meter och gick ner på den nya restaurangen på Karmas begäran då dom tydligen har världens godaste Chicken Nuggets. Själv tog jag en Club Sandwich och Ulli stekt ris med kyckling och kycklingklubbor. Innan vi drog vidare tog vi en kopp kaffe och surrade med ägaren, en go o gla göteborgare som verkar ha ett finger med i det mesta som sker i Huay Yang. Han berättade att det eventuellt ska byggas en golfbana i Huay Yang och han är involverad i projektet, Jättebra för alla golfare men tråkigt att man inte inser att man håller på förstöra det här stället. Om tio år är det som är magiskt här bara ett minne blott. Det lustiga är att han berättade att han ofta var i Phuket för 25-30år sedan innan det blev “förstört”.
Glada lunchtjejer
(Mupptävling på restaurangen – vem vann?)
Mupptävlingen ! Vem är bästa mupp ?
När vi kom till tvätterian var det igenbommat, jag tutade och vi väntade en stund men inte ett liv så vi blev tvungna att åka till tvätterian vi körde med dom två första åren. Inget fel med det, lite längre bort bara. Vi passade även på att stanna och tanka och köpte även ett par grillade kycklingvingar på ett Gatukök bredvid tankerian. Jättegott, det var någon söt glaze på kycklingen som verkligen var smaskig. Vi sa att vi ska åka dit och hämta upp lunch någon dag och lite papayasallad till det. kommer bli fint det !
När vi kom hem var klockan strax efter två och jag slängde mig i poolen, ulli på solstolen och Karma i soffan. Jag hann ligga och flyta på madrassen en liten stund innan Maj ropade vid dörren. Nu var det dags för matlagningskurs del två.
Idag skulle jag lära mig göra Majs Kyckling med Cashewnötter samt Fisk med Tamarindsås. Det var skitkul att laga mat, inte alls speciellt svårt utan själva grejen var väl egentligen ingredienserna man måste spåra upp där hemma. Finns ju en massa Asiatiska butiker i Stockholm så det lär nog gå bra. Ska dock köpa Tamarind och kokosnöt socker här då det tydligen ska hålla bra i kylskåpet. Jag fick göra det mesta samtidigt som Maj instruerade och resultatet blev ju exakt som på hennes restaurang, supergott. Klockan var bara halv fem när vi var klara och det var för tidigt för oss för att äta middag så vi fick spara det i kylen tills det var dags. Maj ville ha 600 bath för maten och så fick vi ge vad vi tyckte själva var rimligt så vi gav henne 1000 bath och hon verkade nöjd. ca 230kr för 2 maträtter samt kurs, helt ok och speciellt med tanke på att hon släpade halva köket till vårt hus. Knivar, wok m.m.
Matlagningsaction
Resultatet
Kyckling med Cashewnötter
Efter kursen så gick vi ner på stranden och Karma ritade konstverk i sanden med en pinne, Dom trevliga tyskarna kom förbi när vi höll på och stannade och pratade en stund. Kvart i sex gick jag och Karma över till restaurangen för att beställa räkor åt Karma och ris åt oss alla. Vi bad dom komma över med det till vårt hus när det var klart. Så vi dukade hemma i köket och värmde maten jag lagat i micron. Lite trist att man inte fick äta den färsk men det var ljuvligt gott. Chang blev det till maten som vanligt och cola till knärtan. När vi var på restaurangen verkade det som om dom skulle ha Thai grillparty och verkade bjuda in oss. Tyvärr är ju inte Tam där och dom andra pratar enormt risig engelska men vi chansade på att vi blev inbjudna på partyt helt enkelt.
Strandhäng
Tysken & hans fru
Karma jobbar på sitt mästerverk
Karma blev sugen på hängmattan i perfekt ljus. Tackar !
Avslappning deluxe
Panorama på beachfront lyan
Vid sju halv åtta hade vi duschat och gick över för att se om det var något party, vi misstänkte att så inte var fallen för det var rätt tyst och mörkt och mycket riktigt var det ingen aktivitet men thai tjejen som är Katis kusin var där så vi beställde en varsin öl och lät Karma få leka en timme medan vi satt och pratade, inte helt fel det heller. Vid kvart i nio gav vi upp för Karma började bli trött och vi gick hem och nattade fisen. Resten av kvällen jobbade jag med bloggen (ovanligt krångligt då internet sög) och Ulli höll på med sin telefon (Antagligen med något som sänkte internet för mig).

2 kommentarer:

  1. Ska bli smaskigt att smaka av Nikkes anrättning à la Tai när vi kommer till Värmdö nästa gång!
    Larsan o Ulla

    SvaraRadera
  2. verkligen trevligt med matkurs. Kanske du Niklas kan skriva ner recept på vad man har i så kan man improvisera själv sedan :) Härligt med massage och små turer. Kram /Annika

    SvaraRadera