tisdag 4 mars 2014

Huay Yang 3e Mars

Kom knappt ihåg vad som hände på kvällen så trött var jag och när Karma skrek på natten så var jag så yr så jag brakade in i både vägg och dörr innan jag förstod att jag var i Thailand och i huset. Efter 3 väckningar från Karma så blev jag väckt av en överladdad liten fröken. Niklas hade gått upp för att kolla Hockey och Karma vakande snart därefter, jag fick sova till klockan 8 innan jag blev väckt. Jag kom upp till ett dukat frukost bord och en laddad liten tjej. Hon som aldrig brukar äta frukost snabbt åt som en vessla och sen var det jalla jalla för att komma UT!!!

Både tandborstning, solkrämsinkladdning och påklädnad gick som en dans och sen äntligen ut…. Jag och Karma gick stranden upp och ner – som vanligt var vi själva, ingen annan i sikte. Det är obeskrivligt skönt att få sol och varm vind på sig efter en vinter i Sverige där man knappt ser solen. Hela kroppen, huden bara står vidöppen för att ta emot denna sol och värme och man fylls av en energi som är svår att förklara – att vi är HÄR igen efter ett år, 4e året på rad vi besöker det här fantastiska stället som är bara lugn och harmoni + jävligt god mat…..
När vi hade varit nere en stund så kom Niklas er och då var det såklart dags för bad, jag som är en badkruka fick bita ihop och jag badade….det är inte vanligt, det brukar gå till andra tredje dagen innan jag äntrar hav eller pool men den här gången så small det direkt, riktigt skönt och inte så mkt vågor. Efter bad så gick vi upp och sköljde av oss och sen torkning innan vi gjorde i ordning oss för en tur med moppen to the village.
Bad i havet
Bad i havet
Nikon Kameran har lagt av och vi hoppas att det är batteriet så vi åkte iväg för att kolla om någon av affärerna hade ett batteri. Vi började att åka till stora vägen – på andra sidan så vet vi att det finns någon slags kamera affär. Intressant säkerhetstänk här i Thailand, vid gångbron över motorvägen så möttes el-ledningarna och ledstången vid trappan, helt galen – tur att man inte ryckte till och fick sig en el-stöt. Det blev inget napp på kameraaffären eller pop-shop och si-shop dom två enda affärerna i Huay Yang, vi får se om vi får tag på det om vi åker in till Pratchuap. Vi hann även köpa en liten väska och en plånbok till Karma då hon hade glömt det hemma – så det blev att köpa en ny väska och ny plånka så nu har hon typ 15 väskor och 6 plånböcker hemma….
Vid motorvägen med nya väskan
Lunchen åt vi vid Kaewan stället, god mat och Niklas fick för sig att äta kyckling ala thai och svarade ja på frågan SPICY? Jadu vad ska man säga….vilken dåre…stark mat här är såinihelvetestarksåmansmällerav men vad gör det. Han fick in maten och började äta…frusta och gnydde medan både snor och svett rann – men han åt upp allt hahaha. Jag och Karma delade på räkor och grillad kyckling.
Efter lunch så åkte vi till Golf-stället som Lars-Åke äger, där i restaurangen beställde vi kladdtårta till Karmas födelsedag (närmsta vi kunde komma tårta här). Vi ska hämta den vid lunch på onsdag – hon fyller 5år helt galet vår lilla fis.. Och sen så fyller Niklas 40 den 15e vår stora fis… Niklas fick även tag i han som mötte oss i huset han skulle in till Hua Hin i morgon och vi la en beställning på batteriet till Nikon kameran hoppas att han hittar ett, annars måste vi åka in och se om vi kan få tag på ett batteri. Efter det så avslutade vi turen där man kan köpa kanelbullar och färska goda frallor – vi köpte frysta för att ta hem.
När vi kom hem så var det slapp och klang…i en liten stund. Jag och Niklas kom in i Thailunken  direkt, värre är det med Karma, det är som har en hel myrstack i rumpan. Den här gången var det Niklas tur att gå ner med Karma till stranden och kolla läget. Så fort dom försvann så somnade jag som en stock i skuggan. Vaknade till med ett ryck och då hade jag sovit i en timme och varken barn eller man in da house. Jag gick upp för att spana efter dom flera gånger men ingen unge eller man i sikte. Jag slappade lite till….sen kolla igen och då hörde jag maaaaaaammmmaaa på långt håll – fattade först inte vart men till slut så såg jag dom långt bort på stranden. Dom hade gått till fiskarbyn bredvid och hälsat på Maj vid hennes restaurang – underbar kvinna som har hand om massa barn i fiskebyn och hjälper Deb med sponsringen men alla barn. Niklas hade bokat bord/mat vid 18.30 idag.
Snäckspaning
På väg till Majs restaurang
Majs Mamma kände igen oss
Lågvatten
Efter Karma och Niklas hade varit hemma ett litet tag så var det dags igen…MAMMMMMMAAAAA jag vill ner till stranden…jisses hur mkt energi kan en 22kg människa ha? Jaha det var bara att gå ner (då det var min tur) och leta snäckor.  Efter liten stund på stranden så ville hon gå upp på restaurangen för att kolla om kattungen var där – och såklart var den det. Karma blev överlycklig – hon saknar Finis hemma så det får bli lite som iställetför. Hon lekte och grejade och sen sa hon – Mamma är jag är törstig, och gick och köpte en cola själv vid baren, imponerande!! 25 bath fattigare och så glad att hon lyckades över det var ju värt vad som helst, ,lillfisen.
När vi kom hem så var vi hemma en liten stund sen var det dags igen….papppppaaaa jag vill ner till stranden…..då var det Niklas tur. Vi var en liten stund och kollade och lekt, skönaste tiden på dygnet, inte så varmt och fläktande vind och ingen sol – man kan vara hur länge på stranden.
Eftermiddag på stranden
Provar Kameran
Nöjd Tjej
Efter stranden så blev det dusch och fix och sen iväg på middag hos Maj. Hon väntade oss och det var så kul att träffa henne efter ett år. Jag och Karma beställde fisk och räkor och Niklas kyckling och Cashew nötter såklart. Så god mat och så trevligt. Karma var överlycklig att få träffa barn, Maj hade tagit med en föräldralös gullig tjej från fiskebyn som Karma kunde leka med och tjejerna satt och ritade. Sen efter maten så gick dom tillsammans med Majs dotter på upptäcktsfärd till fiskebåtarna i mörkret. Bästa födelsedagspresenten av farfar och farmor som var en ficklampa fick jobba hårt ikväll. Efter ett tag så såg vi på Karma att hon började krokna så vi åkte hem.
Nya Gubbmoppen
Majs ställe
Äntligen en kompis

Niklas la henne medan jag bloggade och hon somnade på några minuter. Nu har vi lite kväll och det lär väl bli nån serie och lite chips och öl, så skönt att ha semester!  

1 kommentar:

  1. Skönt att du Ullis kan slappna av på en ggr , det behöver du STOR kram kompis /A

    SvaraRadera