måndag 10 mars 2014

Huay Yang 9e Mars

Vi gick och la oss tidigt igår för vi hade en kille i familjen som var lite på yrslan… Som vanligt vaknade jag till i Karmas säng, hon somnar alltid själv med på natten så vaknar och hon och skriker efter mig – jag går in och hon somnar om, efter nån timme samma veva igen – då är jag för trött att byta säng så jag stannar kvar. Det fungerar ju bra för att hon och vi sover i lika stor säng.
Vi vaknade vid 8 tiden då var vi själva uppe – Niklas låg kvar i sängen lite svag. Han sa att han hade blivit sjuk…haha visade sig lite senare att sjukdomen var en vanlig bakis-sjuka jaja så kan det gå. Niklas kom upp efter 9 då var jag och Karma redan klara för att gå ner på stranden för att kolla läget. Det är fortfarande lågvatten och en massa kul på stranden hittade vi efter nattens vågor.
Efter ett tag så gick vi upp till huset för att sen gå till Restaurangen för Karma ville kolla om Kati var varken och visst var hon det – tjoho!!! Tjejerna blev överlycklig att se varann, Tams syster hade kommit hit och hon hade med sig sin dotter som kunde vara ca 13år. Alla tre tjejer hade jättekul tillsammans. Sen så frågade dom om vi skulle bada i havet – men då frågade jag om dom ville bada i vår pool och såklart ville dom det, så det blev tjejbad den här gången. Stor skillnad från när killarna var på besök – lugnt och sansat och allt vatten kvar i poolen. När killarna var här och röjde så var det fullt pådrag och vattennivån hade sjunkit med nästan en decimeter haha. Niklas passade på att åka och handla när tjejerna badade, vi behövde lite från affären samt att vi behövde tanka moppen för vi skulle till Tap sakae på eftermiddagen.
Lugnare pool lekar med bara tjejer

Efter lååång stund så hade Kati badat klart, hon huttrade och såg iskall ut stackarn, jag fick av henne kläderna och bäddade in henne i en handduk, helt sjukt att hon och Karma är lika gamla. Hon är så liten och smal måste väga minst 10kg mindre än Karma. Då hon hade badat i sina kläder så fick hon låna Karmas kläder vilket var väldigt spännande.
Efter bad så kom Niklas hem och vi gick tillbaka till Restaurangen och då var det två pojkar där, vet inte riktigt vilka de var om det var brorsan + kompis till Katis kusin. Dom var väldigt intresserade av Karma och hennes hår så Karma blev lite illa tillmods. Hon ville ju bara leka med Kati så tillslut så ruttnade hon ur och vi gick hem. Efter ett litet tag gick vi tillbaka för att vi skulle äta lunch, då var inte killarna där och då gick det bättre. När vi satt och åt så kom Aun och hans två kompisar och ville gå till huset för att låna vårt wifi. Vi åt upp klart och sen följde vi efter. Killarna var där tills det var dags att göra iordning oss för att åka på marknad till Tap sakae.
Tjejmaffian lekte vidare på restaurangen
Vi trodde att vi skulle få med alla killarna i moppen men dom ville inte följa med utan det var bara Aun som kom med som vägvisare. Det var en riktigt varm dag så det var skönt och sätta sig på moppen för att åka iväg. Tur att vi hade Aun med oss – många småvägar och höger och vänster, det tog inte lång tid förrän vår gps master Niklas var borttrollad.
Efter en fin tur (så kul att åka runt på landet här i Thailand och se alla hur dom bor, inga turister utan bara på riktigt) så kom vi tillslut till Tap sakae och till marknaden….som visade sig inte fanns!? Vi måste ha tagit fel på dag för det var bara några få bord som folk höll på att plocka undan. Så vi frågade Aun om marknaden bredvid – så vi styrde kosan dit. Innan vi åkte dit så fick det bli ett besök såklart i affären “20 bath” – barnens favorit butik, allt kostar 20 bath.
Efter lite shopping i affären så åkte vi till nästa marknad och höll tummarna JAAAA den var öppen och det var full rulle. Mycket mat och lite kläder och annat, riktigt bra och kul marknad. Vi hade sett att Aun gick omkring med alldeles för små skor så vi frågade om vi fick köpa ett par nya flip-flop till honom och det ville han gärna, så han fick välja ett par och Karma köpte ett par hon också. Karma hittade en Hello Kitty väska, 2 diadem, gummisnoddar och Niklas köpte ett skärp. Sen så blev det inte mer shopping där utan mer flukt. Jisses vilken kul marknad och mycket konstiga saker sålde dom.
Anländer till marknaden
Vi såg flera stånd som sålde kött och kyckling i den här värmen, flugorna svärmade och dom stod där som det var helt ok. Hela köttstycken och malda delar. ALLT  på djuren såldes. Vi såg ankor där dom hade delat upp fötter och halsar och kropp…. Friterade hela  kycklingar, nu menar vi HELA med fötter, huvud allt…det endas om var borta var fjädrarna. Grodor där alla var uppskurna så man såg levern (eller om det var hjärtat) det hade som liksom pillat ur kroppen. Stora och små fiskar, räkor i alla dess storlekar samma med bläckfiskar. Sen var det en gubbe som sålde knaperstekta gräshoppor, skalbaggar, larver och nåt annat litet kryp. Sen så fanns det såklart grönsaker, rotfrukter, majs och massor med kryddor. Sen så fanns det stånd som sålde bakverk i all röra invid köttståndet hahaha en jäkla blandning av allt. Vi köpte 6st kycklingklubbor och sticky rice sen så kände vi att vi var nöjda över dagen. Vi åt kycklingklubborna på vägen hem med moppen. Ännu en fantastisk resa hem – det var en annan än på vägen dit så vi fick se ännu mer av den underbara landsbygden.
Köttmarknad i 40 graders värme
Niklas köper kycklingklubbor
Rostade larver, luktade gott men vi vågade inte prova
Glada fisar på marknaden
Karma tyckte om kycklinklubborna
När vi kom hem så var det bara att lasta in allt i huset och sen ville Karma till Kati – Aun och Niklas var i huset medans vi gick till restaurangen. Det blev full rulle på tjejerna igen – dom har så kul tillsammans. Klockan började bli mycket och snart var det dags att göra iordning oss för middag. Efter en liten stund så gick vi ner till stranden – det är så otroligt skönt att vara där på eftermiddagen och den här dagen var det inget undantag. Niklas kom ner till stranden och bytte av mig som “barn-vakt” – när jag kom upp till huset så var Aun kvar och då kom hans kompisar och han frågade om det var ok att bada i poolen och då sa jag faktiskt nej, nu räcker det för idag. Det är superkul att dom är här och har roligt men det måste bli lite regler på att vara här också. Så dom fick ta sina saker och gå hem och jag passade på att duscha innan Niklas och Karma kom hem.
Kati och Karma busar i havet
Kati och karma körde någon sorts mosterdans eller nått
Efter dusch och påklädnad så var det dags att åka iväg för att äta middag – idag åkte vi till Coconut, vi var där flera gånger förra året men premiär för i år. Den ligger precis mellan Majs ställe och fiskebyn. Niklas beställde in Shanghai style Spare Ribs som visade sig vara en gryta på kött, lite förvånad blev han och till det blev det pommes och vår-rullar till förrätt som vi delade på. Jag körde såklart fisk och idag ville Karma ha chicken bits. Det var supergott alltihop men vi kände oss inte riktigt mätta så idag fick det bli efterrätt för första gången och då slog vi på stort. Choklad glass till Karma, jag och Niklas delade på Choclatechip glass och cheesekake och sen var ingen av oss varken hungrig eller sugen utan rent av proppmätta.
Fina blommor på vår gård
Coconut beach restaurang
Karma lajjar med paddan i väntan på maten
Även denna middag fick vi sällskap att det trevliga paret från Frankfurt. Det är en tysk man på 67år som ser ut som 55år och hans Thailändska fru sen 19år tillbaka. Dom bor precis bredvid Coconut och brukar köra varannan där och hos Maj. Vi har ätit nu middag tillsammans några kvällar samt att vi har mött dom på stranden nedanför vårt hus. Supertrevliga och intressanta att prata med.
Efter maten så bar det iväg hem – Karma ville såklart gå till Restaurangen för att kolla om Kati var vaken men det var hon inte, så vi fick gå hem istället vilket var skönt, klockan var redan 20.30 och vi hade en liten trött fis. Det var bara att fixa till henne för natten och Niklas läste saga sen sov hon som en stock – värmen, lek och äventyr tar på krafterna.