torsdag 13 mars 2014

Huay Yang 12e Mars




Idag vaknade jag i sängen strax före sju helt ensam. Karma hade mardrömmar så Ulli sov hos henne hela natten. Jag smög upp och satte mig för att kolla på hockey, tyvärr hade jag missat att USA har redan justerat till sommartid så istället för 12 timmars skillnad så är Thailand bara före USA östkusten med 11 timmar vilket gjorde att jag missat första perioden. Lika bra det för Rangers var dåliga och torskade. Vid åtta tiden vaknade tjejerna till liv och Karma kollade på Nalle Puh på TV:n när jag kollade klart på matchen och Ulli vaknade till liv. Frukosten serverade vi närmare nio.

Slapp & Klang i soffan

Idag hade vi inget inbokat så vi bestämde oss för en upptäcktsresa i Huay Yang, åka in på alla avtagsvägar för se om vi missat något spännande. Så vid halv tio gav vi oss iväg med fika och badkläder. Vi åkte in på en massa småstigar och såg en massa intressanta saker. När man kommer 100 meter från huvudvägarna här så ser man inte en turist utan man möter bara Thailändare. Många som jobbade på risfälten, åkrar och kokosnötter. Kokosnötter är överlägset den största industrin här. Vi åkte förbi ett gigantiskt lager med kokosnötter där det var en massa folk som stod och sorterade kokosnötter. Vi åkte också förbi ett område som var bedrövligt där det verkade bo folk väldigt skitigt och enkelt. Dom hade inte ens skydd för regn. Usch så fattigt det var. Ibland följde vi en väg en lång stund och helt plötslig tog vägen bara slut och vi fick vända om. Vi har iallafall hittat en genväg till vår affär, dock kanske det är hugget som stucket för det var lite sämre väg.

Många kossor som springer lös
Slumområde på riktigt
Kokosnöt lager
Karma spanar efter väg vi kan ta
Vi hittade en damm
En massa minitempel hittade vi på ett ställe
En del vägar var riktigt små
Ett risfält

Vid elva blev Karma trött så jag körde ner till beachen borta vid Nishaville för bad. Vi var alla ner i vattnet och lekte i vågorna som var perfekta. Vi funderade på att äta lunch på stranden där då det fanns små gatukök som började öppna vid halv tolv men Ulli föreslog pizza på Golfranchen och jag och Karma tyckte det lät som en bra ide. Karma beställde in en Vesuvio, jag en fläskfile, bea och pommes och Ulli tog Kyckling med cashewnötter. Det var jättegott men när jag skulle gå och betala märkte jag att jag glömt ta med mig pengar. Jag bytte brallor i morse och glömde flytta över pengar. Jag tänkte att det var väl inga problem dels för att sånt inte varit problem tidigare och sen för att vi hyr av ägaren till restaurangen så risken att vi tar en springnota på hans ställe är minimal så jag frågade om det var ok att vi kom tillbaka senare för att betala. Men då blev tjejen skitsur o sa “you go get money, leave wife”. Nä, det tar ju ändå en 10-15 minuter till huset så jag sa att det ville jag inte, jag hyr av ägaren och kommer tillbaks senare. Fortfarande skitsur gick hon till slut med på det. Lite överraskande men vad vet jag, dom kanske har haft ett stort problem med springnotor?

Bra vågor på Dolphin Beach

Vi satte oss på moppen och körde hem till huset, fort in och hämta pengar och tillbaks mot Huay Yang igen. På vägen tillbaks stannande vi och tankade, köpte bananer och kokosnötter. När vi kom tillbaks till restaurangen var hon fortfarande sur i kassan, kan väl tycka att hon borde lätta lite när vi kom tillbaks så snabbt med pengarna. Men men, hennes bekymmer inte mitt iallafall, lär väl åka till något annat ställe om vi vill ha pizza framöver.

Sen åkte vi till Pop-shop för att stödhandla lite sånt vi har slut på. Vi har hittat en fantastiskt god musli här som går åt som smör i solsken på frukosten. Sen fick vi syn på affärens underbara katt – den svarta katten, Karma blev överlycklig – kyligare katt får man leta efter. Han är så cool!! När vi äntligen åkte hemåt mot poolen så hittade vi en ny genväg.

Väl hemma slösade vi ingen tid till onödigheter utan vi slängde oss i poolen direkt alla tre och busade i en timme tills vi blev kaffesugna. Satan i gatan vilket liv det blir om man inte leker efter Karmas direktiv, jag ville visa att hon inte kan bestämma hur vi ska leka hela tiden genom att inte göra som hon ville och då blev man helt plötsligt “dummaste pappan” från att varit “bästa lek pappa”. Men hur som helst gick lektionen in och hon fattade till slut. Roligt var när hon jagade mig för att när hon kommer ikapp mig försöker hon göra sugmärken på mig och kallar sig sugmästaren !?!?!?!

Efter fikat så gick Karma in och spelade på paddan och Ulli & jag låg på varsin solstol i skuggan vid poolen och slappade, Som “vanligt” somnade jag in en 20 minuter. Såååå skönt med semester, Vet inte vad det är men ljudet av vågorna är otroligt sövande. Resten av eftermiddagen blev rent o skärt slappande i världsklass, Ulli & Karma var såklart nere på stranden och spanade samt var över till restaurangen så att Karma kunde leka med tjejen en stund. Karma lyckades återigen fånga en liten ödla och hon är numera Ödlefångaren nummer ett.

Karmas senaste ödla

Vid fem gjorde vi oss i ordning som vanligt i lugn och ro och när vi nästan var klara dök Aun och hans kompis upp och ville bada. Jag lät lysena runt poolen vara tända så dom kunde bada medans vi var och åt middag.
Gör lite reklam för Chang

Vi åkte till Nong Pu som ligger på stranden, vi har varit där varje år men hittills inte i år. Har aldrig varit vår favorit restaurang då maten inte varit i klass som dom bästa restaurangerna här men det är ett otroligt fint ställe på stranden. Vi var dom enda icke thaiarna på stället, förutom oss var det ett sällskap thailändare på ca 10 pers som gäster. Dom hade en dagens special som var kycklingfilé med tzatziki och klyftpotatis som både jag och Ulli blev sugna på. Åt Knärtan beställde vi in Kyckling nuggets med ris. Innan maten kom var tjejerna nere på stranden och kollade lite efter krabbor. Jag och Karma fick vår mat hyfsat fort. Kycklingfilén var tyvärr totalt sönder stekt men potatisen och tzatzikin var ok och jag är inte så kräsen. Däremot fick vi vänta på Ullis mat (Samma som min), vi tänkte att den kommer väl och jag åt. Jag hann äta upp innan vi ens fick reda på att dom missat Ullis beställning. Så det var bara att sitta och vänta på Ullis mat o kolla när hon käkade innan vi kunde betala och dra. Precis när jag gick till kassan för att betala kom tjejen med en frukt tallrik åt så vi stannade för att äta den men Karma tryckte i sig all Ananas själv och jag och Ulli fick dela på lite vattenmelon. 780 bath gick kalaset på vilket kändes dyrt och speciellt med tanke på kvalitén.

Middag på Nong Pu

Under middagen berättade vi för Karma att om man äter grönsaker så blir man smart, snabb och så. Då sa Karma att hon hade ätit ett salladsblad på dagis en gång och nu var hon snabbast av alla barnen. Men så funkar det inte sa vi, man måste äta grönsaker varje dag men det höll hon inte med om utan tvärtom sa hon att hon var snabbare än mig. Snicke snack sa jag och då kommer det: “Ska vi gå ner på stranden och tävla eller?”

Vi var sugna på dessert men hade beslutat oss för att åka förbi Coconut på vägen hem då vi verkligen gillade deras glass som vi tog till dessert härom kvällen. Vi beställde in två glasskålar och tänkte att jag och Ullis kunde dela och Knärto fick en egen men swisch så var vår slut och vi beställde in en till. När jag gick för att betala så fick Karma två fina djurballonger av bartendern och hon blev super nöjd. Coconut är en väldigt trevlig restaurang, Mycket fräscht ställe, jättetrevlig personal och god mat.

Glass i stora lass
Karmas ballonger

Vi åkte hem och nattade Karma omgående för vi ville se klart på “American Hustle” vi påbörjade igår och sen hinna med att se förra veckans “Sveriges Mästerkock” som jag spelat in hemma och det tagit en evighet att ladda ner.

1 kommentar:

  1. Tack för hälsningen KARMA! Vilket bra hopp du gjorde i poolen= värsta plasket. Be pappa göra en "vattenbomb" så får du se när allt vatten försvinner ur poolen!
    Vi har faktiskt riktigt skönt väder (+10) och snön är nästan helt borta!!!!
    Larsan o Ulla

    SvaraRadera