lördag 8 mars 2014

Huay Yang 7e Mars

Idag var klockan ställd – Niklas skulle upp för klockan 9 skulle det lagas thaimat hos Annelie. Här på vår restaurang så har dom haft den godaste maten i hela Huay Yang men nu har nåt hänt – dom har bytt kokerska och maten är inte äcklig men absolut inte nåt extra. Deras Kyckling med Cashew nötter var välkänd och nu när den inte går att få längre så har Annelie lokaliserat kokerskan – hon är mormor till ett av barnen i fiskebyn. Så när hon frågade om Niklas ville hänga med på en lektion så var ju svaret självklart JA.
Hela familjen gick upp ca 8 och vi åt frukost och Niklas åkte i väg ca 8.50. Karma och jag var kvar vid huset och hade tjej-mys. Vi badade och lekte i poolen och var på stranden och hittade massa fina snäckor – det är riktigt lågt vatten nu och det gör att det kommer upp massa roliga saker på stranden. När vi satt och mös i skuggan vid poolen så kom Niklas hem med en påse med Chicken bits….vad hände?! Ja det är ingen som vet – det som skulle bli en lektion i Kyckling med Cashew nötter blev en lektion hur man gör chicken bits ala thaiLer. Hur som helst så var dom jättegoda inget fel på det men lite snopet var det att han inte fick lära sig hur man gjorde den delikata maträtten.
Matlagningskurs hemma hos Anneli
När Niklas kom hem så blev det eld i baken på Karma – tjohooooo Pappa är hemma nu blir det lek i poolen. Jag är inte lika rolig i poolen som pappa – både för att jag är badkruka och att köra attacklekar i poolen är inte min grej, tur att det finns pappor för sånt.
Lekar i poolen
Efter lek och stoj så gick vi för att äta lunch – vi till till restaurangen bredvid, inte för matens skull utan för att vi hoppades att få träffa Tam och Kati och lilla Georgie. När vi hade satt oss och väntade på maten så dök barnen upp – Karma blev överlycklig och det var som att 2 år var bortblåst, dom kom in i leken på en gång och körde all-in, barn är så härliga. Inga hinder oavsett, dom bara kör. Dom hade så kul alla tre. Vår mat kom in och Karma åt snabbare än snabbast och sen var det lek igen.
Efter maten så tog jag och Niklas en kaffe på stranden för att hålla koll på ungarna och då kom Tam. Jag gick hem till husen medans Niklas stannade kvar för att prata lite. Vi hade bestämt att vi skulle in till Pratchuap på marknad och äta på vår special restaurang men det blev tyvärr inte så – Tam hade glömt bort ett möte med en kompis så vi riktar in oss på det någon gång nästa vecka istället.
Karma, Kati o Georgie lekte på stranden
Efter lunch och fika så blev det bad i poolen och sen lite slapp och klang på altan. Niklas brann av på en solstol medans jag och Karma grejade inomhus med lite annat. När Niklas vaknade till liv så gick vi alla ner till stranden – har sagt det förut men säger det igen….absolut bästa tiden på dygnet. Ingen sol, vattnet är varmt och stranden är helt öde. Det är lågvatten just nu och det är så kul och spännande. Vi letade efter eremitkräftor men lyckades inte hitta några MEN vi hittade och fångade vatten-krabbor. Man får vara riktigt snabb för att lyckats och det är ju jag hehe (läs supermamman).
Karma ställer upp som modell
Ullis ena Krabbfångst
Kramkalas framför vårat hus
Vårt hus
Karma sitter och funderar för sig själv
Efter strandpromenad så var det dags för dusch och fix innan middag. Vi fixade iordning oss och sen bar det iväg. Vi åkte först för att hämta tvätten – som sa när vi lämnade igår kom efter klockan 17.00…vi var där 18.00 och ingen var där, totalt igenbommat, älskar Thailändare hahaha manjana manjana… Niklas tutade med moppen några gånger och vips så kom det upp en liten tjej från buskaget och in i huset och hämtade ut vår påse – 180bath för en omgång tvättade och strykta kläder – taget!
Sen efter det så bar det iväg till kvällens restaurang. Vi har åkt förbi den flera gånger utan att stanna och äta där. Men Annelie tipsade att den var riktigt bra – det är på andra sidan av Huay Yang, vet inte vad den heter. Den ser inte mycket ut för världen och när vi kom så var vi dom första gästerna så vi blev lite fundersamma. Den är precis vid det enda hotell liknande byggnaden i Huay Yang, lite höghus (om man inte räknar in Nishaville) man är tvungen att åka en lång smal metallbro för att komma tid. Vi chansade – såklart vi ska äta här…och vilket lyckokast. Så himla bra!! 10 stjärnor av 10. Vi beställde papayasallad, vitöksbröd, räkor i vitlök, fisk i vitlök, räkor med broccoli, masaman gai, 3 ris, vatten, cola och 3 stora chang – 970 bath. Maten var super, alla tre var nöjda och vi åt så vi sprack. Maten kom in snabbt och vi fick vattenmelon till förrätt och popcorn med honung till efterrätt.
Ägaren till restaurangen var en thaitjej som var gift med en svensk och deras två barn var på restaurangen. Helt otroligt hur lätt Karma har för att få kontakt med andra barn, hon går dit och försöker säga hej, känner av – fungerar det inte så gör hon ett ett nytt försök med en annan taktik. Det är kanske för att hon är ensambarn och har alltid fått leta upp barn på våra resor när hon vill leka, kanske hade varit annorlunda dom hon hade haft syskon. Oavsett då är det kul att se att det nästan alltid fungerar och hon blir kompis med dom flesta barnen hon stöter på. Så “offret” för den här kvällen blev den “minsta” tjejen som var 8 år, och dom lekte med varann under kvällen.  Karma var huvudet längre än tjejen…..jisses vad ska det bli av detta Amazon barn…
Karma hittade en kompis (8år)
Bredvid oss så satt ett supertrevligt par som ägde ett hus här, dom har varit här i flera år och flera månader åt gången. Vi pratade lite om ditt och datt och tillslut så frågade dom….är det ni som har bloggen? Vad menar ni frågade vi…ja bloggen med nåt efternamn, japp det är vi Team Magnusson hahaha så kul dom hade läst vår blogg och kände igen oss. Riktigt kul och så fick man en tankeställare – den är ju helt öppen för alla, kanske ska tänka lite mer på vad man skriver på bloggen Ler
Trevlig middagssällkap
Efter middagen var det dags för hemgång och Karma provade sin födelsedagspresent från mormor och morfar, en pannlampa som hon var riktigt nöjd över. Ser ut som en liten mini-dåre, men vad gör det – fungerar riktigt bra så skit i det haha.
När vi kom hem så var det snabbt i säng, i morgon blir det en händelserik dag. Klockan ringer 6.30, klockan 7.15 så kommer en bil och hämtar oss för marknaden Dancing Corner vid gränsen till Burma och sen lite bad i Pratchuap. Till kvällen ska vi bjuda Fang (vår sponsortjej) och hennes familj på middag hos Majs restaurang.