söndag 9 mars 2014

Huay Yang 8e Mars

Ännu en tidig morgon då klockan ringde 06.30. Vi kom i säng i hyfsad tid trots att vi kollade på näst sista avsnittet av “True Detective” igår. Kvart över sju skulle vi bli hämtade för att åka till Burma marknaden “Dan sing Khone”. Vi hann äta frukost och göra oss iordning i lugn och ro och Ulli fick för första gången se den vackra soluppgången live. Runt sju väckte vi Karma som var laddad för äventyr. Taxin var några minuter tidig och det var samma tjej som vi åkte med från flygplatsen. Vi kom iväg i utsatt tid och det tog nästan prick 45 minuter till marknaden.
Soluppgång 1
Soluppgång 2
När vi kom fram var det väldigt blåsigt, dimmigt och kyligt. Det ligger lite upp i bergen så antagligen därför det var lite kyligare. Vi gick och småfrös men förstod att det snart skulle bli varmt som i en gryta. Under tiden vi gick o kollade på att från himmel och jord kom fler och fler besökare o snart var det fullt ös. Karma hade med sig sin egen plånbok med pengar från Mormor och Morfar och hon handlade följande: ett hårspänne, ett Armband, en hatt, ett halsband, Gummisnoddar och solbrillor. Av mamma och pappa fick hon en Kikare och en klocka. Sen köpte vi 2st fina vaser, Orkide lökar och en snäck-vind-skramlare åt hela familjen samt hittade en perfekt “sedvanlig” present till Farmor (en snart 20årig tradition att jag köper något åt morsan när jag reser). Vi hade bestämt med taxitjejen att vi skulle ses igen vid 10.30 vilket passade perfekt för då var vi färdiga.
Anländer till marknaden, kallt !
Chauffören väntade i bilen
Karmas hatt fynd
Karma spanar in orkideér
Alla fynd
Efter marknaden bar det iväg till Au manao stranden i Pratchuap för bad, lunch o slappande. Det är en väldigt vacker strand och sanden är nästan så fin som mjöl, omöjlig att få bort. Vi hittade ett bara bord i skuggan och efter Ulli och Karma besökt toaletterna så gick jag iväg för att införskaffa lunch. 100 meter bort fanns en food court och jag tog första bästa lucka och beställde stekt ris med kyckling, Papaya Sallad och Räkor i vitlök. Det var helt ok men Karma gillade det inte så hon åt mest ris. Men som farmor brukar säga så lär hon inte svälta ihjäl. Efter lunchen gick jag och Karma ner i vattnet som är väldigt långgrunt och varmt. Vi hoppade och lekte i vågorna bra länge medans Ulli fick slappa uppe vid bordet. När vi badat klart var klockan kvart i ett och det var dags att börja göra sig iordning för hemfärd. Då kom en stor thaifamilj och slog sig ner bredvid oss och Karma charmade hela släkten som turades om att få ha henne i knäet för fotografering och hon är ju van och ställde upp utan knorr. När hon satt i knäet på en tjej ropade jag till henne att hon skulle säga “fifteen bath” och hela familjen skrattade förtjust. På hemfärden slocknade brudarna och det var stereosnarkning från baksätet.
Vår bas på Au manao
Karma väntar in en våg
Jagar pappa med lera i handen
Leker utställningsdocka
Väl hemma igen var klockan närmare två och jag satte mig för att kolla highlights från nattens NHL medan tjejerna sprang över till Good Morning för att kolla om Kati var hemma. Kati var inne i Pratchuap med Tam så  tjejerna kom tillbaks omgående och vi fikade lite kaffe och kex istället. Karma var lite seg så hon satte sig inne och pysslade med paddan, jag la mig och flöt på madrassen i poolen och Ulli la sig i skuggan på solstolen en timme. Efter en stund gick tjejerna ner till stranden för att kolla lite och då dök Aun med två kompisar upp och undrade om dom fick bada i poolen vilket dom självklart fick. Karma blev superglad och lekte med pojkarna i poolen i en dryg timme tills fötterna och händerna såg ut som russin. Hon har utan tvekan sitt livs första semesterkärlek i Aun. Det är Aun hit och Aun dit. Inte så konstigt för han är väldigt snäll och omtänksam och lämnar ingen utanför.
Världens bästa Aun
Vansinnigt kul att busa med grabbarna
Vid fem fick vi skicka iväg pojkarna så vi fick fixa till oss i lugn och ro innan vi ska iväg på middag. Jag satt mig för att göra ett litet travsystem över en öl när tjejerna gick och duschade. När Karma var klar hörde vi röster från stranden och vi gick för att kolla. Flera från restaurangen var på väg att dra båten som ligger utanför vårt hus ner till stranden men den verkade för tung så jag gick ner och hjälpte till att sjösätta den.
Båten som skulle ner till havet
18:25 tog vi moppen till majs restaurang och där satt Fangs mamma och lillasyster. Fang var sjuk så hon kunde tyvärr inte komma. Dessutom var tjejen som Karma lekt med tidigare där så dom var tre tjejer som lekte i lag. Ulli gav kläderna, nagelleck + tillbehör och väskan hon köpt åt Fang till hennes mamma och det blev grinkalas igen, hon blev verkligen jätteglad över presenterna. Vi stod för middagen och alla blev mätta och nöjda. Karma krävde att få en ödla att leka med och till slut lyckades jag fånga en rackare när jag besökte toaletten. Hon var nöjd och lite senare fångade hon en till helt själv, hon är värsta ödlejägaren.
Pannlampa kan va bra när man jagar ödlor
Tjejerna leker med ödlorna
Fangs mamma
Vid nio var det tack och adjö  och vi åkte hemåt. Ulli gick in och nattade Karmis och jag gick över för att prata med Tam. Tam var tyvärr sjuk men han han hade värsta släkten på besök så jag tog en öl och surrade med hans syrra som satt i pyjamas och spelade på fotbollsmatcher på en websida, väldigt skumt. Efter ölen gick jag tillbaks till huset och vi lade oss tidigt för vi var båda helt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar