måndag 3 mars 2014

Huay Yang 1a-2a Mars

Resan började väl egentligen fredag efter jobbet då packnings helvetet skulle genomföras. Jag hämtade dock in väskorna och packade mina kläder innan Ulli ens kom hem och sen såg jag till att hålla mig ur vägen helt enkelt. Hon tog tre rediga glas vin och det verkade vara en bra strategi då hon hon höll sig ovanligt lugn och dessutom packade rekord-lite.
Vi skulle åka hemifrån vid 10 och Ulli gick upp redan vid sex och strax efter Karma. Jag steg upp halv åtta och vi allt kunde ta det riktigt lugnt och kom iväg 4 minuter i 10. Ännu ett rekord! Till Arlanda var det ingen trafik och det gick smidigt vid parkeringen. Inne i hallen körde vi självbetjäning och där kom första lilla bakslaget då vi hade packat ca 6kg för mycket. Vi hade ju rätt att checka in 3*20kg men tog bara 2st väskor som var överpackade. Snordyrt med extra kilo men efter lite pusslande fram och tillbaks med handbagaget lyckades vi få ihop det avgiftsfritt. När allt var incheckat o klart vilket gick ruskigt fort så var vi nästan ensamma i säkerhets kontrollen. Planet skulle lyfta 14.20 och vi var redo klockan 12.10. Men vi tog en sedvanlig lunch på O’Learys och en Staropramen i lugn och ro. Lite taxfree o sen var det helt plötsligt ombordstigning.
Vi hade ju bokat Norwegian och skulle egentligen åkt deras Dreamliner med Wifi o jada jada. Men för två veckor sedan fick vi ett meddelande om att vi skulle få åka något inhyrt flyg istället då det var problem med Dreamlinern. Så man hade ju rätt låga förväntningar men dom hade hyrt in Atlantic Airlines med Portugisisk besättning och vi var faktiskt klart nöjda med flygplan och service. Flygresan gick jättesmidigt även fast ingen av oss kunde sova förutom Karma som slocknade 10 minuter innan landning. (00:35 svensk tid) Karma lekte en hel del med ett par syskon på raden bakom (7 respektive 3år).
Vägen ur flygplatsen gick smidigt men vi var alla rätt sega och Karma började tröttna. Taxichauffören var en ung tjej som lotsade oss till en stadsjeep modell coolare. Jag satte mig fram och tjejerna där bak och vi hoppades få 4-5 timmars sömn. Men det sket sig för sätena där bak hade 90 graders lutning vilket gjorde att Karmas huvud hängde framåt så fort hon somnade. Ulli försökte sätts sig så Karma kunde luta sig mot henne men fick då själv sitta som ett stolpskott. Jag hörde hur Ulli började bli riktigt irriterad och började fundera på lösningar. Jag kollade bakåt och för mig såg det ut som om det skulle gå att luta sätena och jag föreslog att hon skulle kolla efter någon spak för att göra det men fick veta att det gick inte på baksäten. Efter lite rådslagning beslutade vi oss för att stanna bilen och sätta Karma i framsätet så fick vi sitta bak båda två. När vi började rulla ut på Motorvägen igen förde jag handen till sidan av baksätet och hittade tralla la …. en SPAK ! Det gick att luta baksätet rejält. Vi orkade inte be chauffören stanna igen och Karma hade redan somnat om så vi körde vidare. Karma sov nästan hela resan på drygt fyra timmar medan jag och Ulli slumrade lite då o då.
Klockan 12:00 var vi framme vid huset (06:00 svensk tid) och det var som vanligt otroligt skönt att få hoppa ur bilen efter en lång resa (Totalt 20 timmar dörr till dörr). Det var en ny förmåga som tog emot oss då Lars-Åke är i Burma. Det var rejält städat den här gången och poolområdet var kanon med dom nya plattorna istället för den slitna farliga trallen som var där tidigare år. Vi packade upp väskorna och Karma var ner och rekade på stranden innan vi gick över till vår Restaurang för lite lunch. Vi hoppades få träffa Tam som skall vara tillbaka men han syntes inte till. Det var helt ny bemanning och menyer. Blir nog bra det men lite trist är det att man inte kände igen någon. Däremot finns det en liten kattunge som är jättelik vår egen Finis som Karma lekte med.
Årets första dopp
Karmas nya kompis

Efter lunchen tog vi moppen till Pop Shop för inhandling av det vi behöver, mest frukost, kaffe o sånt. Moppen ja, Vi har fått en annan moppe i år. Nu med Tak, Automatväxel och Elstart. Inte alls lika hardcore som våran gamla blåa racer. Men va fan dom visste väl att man fyller 40 o gav mig en gubbmoppe.
Efter ett snabbt besök till Pop Shop så badade jag och Karma i Poolen och vi fördrev hela eftermiddagen i en halv-dvala runt poolen. Karma var ner på stranden och samlade lite snäckor. Så fort man satte sig och tog det lugnt blev man oerhört trött så det var bara att hålla igång bäst man kunde. Vid fem gick började vi göra oss iordning och gick över till restaurangen vid tio i sex för en tidig middag.

Karmas nya kompis
Årets första Chang
Fisk Och Räkor åt tjejerna
Kattungen var kvar och Karma hade något att göra medan vi väntade på maten. Tyvärr har ju Ullis favorit-fisk utgått från meny´n och hon beställde in någon annan fisk samt räkor åt henne o Karma. Själv körde jag på samma gamla Kyckling med Cashewnötter som inte alls smakade som det brukar göra men var helt ok ändå. En varsin Chang till maten blev det också. Det blev en ganska snabb middag och runt sju gick vi hem till huset igen.
Nya plattor och fungerande Poolbelysning
Hemma nattade Ulli Karma som somnade rätt omgående och planen var för oss att hålla ut till nio så jag satte på en film men varken jag eller Ulli kunde hålla oss vakna så vi stängde av filmen och gick ut till poolen och spelade ett parti Yatzy som jag vann. 1-0 till mig. Men efter partiet vägrade Ulli vara uppe mer så vi gick och lade oss vid halv nio. Jag sov som en stock till halv åtta för att gå upp och kolla hockey.

2 kommentarer:

  1. Skönt att höra av er.Hoppas att ni får det lugnt o skönt-----var rädda om er. KRAMAR till er alla/ulla

    SvaraRadera
  2. Hej, skönt att se att resan gick bra och att ni kom fram helskinnade! Huset och omgivningarna verkar ju vara ok - synd på baren(ny regim?).
    Ulla och jag väntar på nästa inlägg!
    Hälsn//Larsan

    SvaraRadera