lördag 15 mars 2014

Huay Yang 14e Mars

Vaknade klockan 06:45 och det var bara att gå upp då det var hockey klockan 07:00. Var rätt trött och hade kunnat somna om då vi såg en riktigt bra film igår när Karma hade somnat som hette “Out of the furnace” och den slutade halv tolv. Så fort jag gått upp ropade Karma och ville också gå upp så när jag satt och kollade hockey kollade hon på barnprogram. Strax före klockan åtta blev vi hungriga och väckte Ulli så vi kunde äta frukost ihop.

Efter frukosten tog jag och Karma ett dopp i poolen men på morgonen är dels poolen lite nerkylt och hela altanen ligger i skugga så det är inte lika behagligt med ett dopp som på eftermiddagen utan mer uppfriskande. Vi var i poolen max en kvart och det var inte lika kul att leka då vår bästa luftmadrass var trasig igen, det är den som är vårt piratskepp i leken vi kör.

Runt tio tog vi moppen för vi behövde komma iväg lite på ett uppdrag så vi skulle lämna in tvätt, försöka boka bord i fiskebyn till kvällen, tanka och stödhandla lite. Vi började med fiskebyn då det är närmast och åt fel håll för det andra sen måste alltid handlingen ske sist då vi snabbt måste hem med grejorna till kyl & frys. Det lät som vi kunde få äta i fiskebyn till kvällen tills jag nämnde att jag ville ha kyckling, då blev det tvärstopp. Bara fisk eller skaldjur gick att ordna tyvärr.

En kille vi aldrig sett förut pratade hyfsat bra engelska och sa att han visste om en annan restaurang i närheten som var bra och frågade om han vick visa oss dit. Visst sa vi lite besvikna då vi sett fram emot att låta Karma leka med alla barn i fiskebyn. Det visade sig att restaurangen han visade oss till var där jag köpte glass häromdagen och ägs av en svensk man och hans thailändska fru. Frugan blev storförtjust i Karma när hon sa Sawadee Ka när vi steg av moppen, hon sprang in i huset och letade något en lång stund och kom ut med ett Buddhistiskt armband för beskydd som hon gav till Karma. Jag bad om att få prata med mannen då jag samtalat lite löst med honom tidigare för att förklara att vi inte ville äta där just idag så det inte blev något missförstånd. Både mannen och hustrun verkar vara hel-trevliga människor och vi lovade att komma tillbaks en annan dag för middag eller lunch. Strax innan vi skulle gå nämnde vi att vi skulle lämna in tvätt och då visade det sig att frugans syster hade en tvätteria uppe vid motorvägen och det gick bra att lämna in tvätten hos dom för att hämta upp den imorgon. Så självklart tog vi chansen att prova en ny tvätteria.

På vägen till övriga ärenden sa Karma att hon var hungrig fast klockan bara var strax efter elva och det är inte så konstigt för hennes frukost består av 2dl chokladmjölk på tetra samt färsk ananas så vi stannade på Jungle bar för lunch som vi inte besökt än i år men tyckte det var bra förra året. Vi beställde in spaghetti med köttfärssås år Karma, en toast samt ceasarsallad åt mig och stekt ris och räkor åt Ulli. Medans vi väntade på maten lekte Karma med en Thaitjej som kanske var i treårs åldern. Maten var helt ok men man var inte tillräckligt hungrig för att uppskatta den fullt ut. Karma dissade köttfärssåsen och drog i sig Ullis räkor istället.

Ännu en kompis
Skum dekor på Jungle Bar

Det som återstod var alltså att tanka och handla. Tankningen sker alltid på samma ställe, tyvärr verkar gubben som alltid servat oss vara väldigt svag och ligger bara på en säng inne ni skjulet så fort vi är där och istället får vi hjälp av yngre tjejer och killar som säkert är släktingar. Efter tankningen åkte vi till Pop-Shop för förnödenheter Ulli fick pris på en limpa LM Green cigarretter som en av hennes kompisar röker hemma och det gick på 620 bath ca 140kr som för mig låter som ett mycket bra pris. Vi köpte förutom lite livsmedel en ny snik luftmadrass för att ha ett piratskepp. På vägen hem hittade vi den bästa vägen hem på små grusvägar.

Väl hemma var det nästan panik att få hoppa ner i poolen då det har blivit varmare dom senaste dagarna. Hade vi inte bott på stranden där det blåser och inte haft poolen vette fan om det varit så trevligt med värmen. Vi blåste upp den nya madrassen och Ulli lagade den gamla med en lagningslapp som följde med den nya. Karma var lite halvkinkig och jag och hon hade en liten styrke demonstration där hon försökte få som hon ville genom att gnälla och låtsasgrina men jag visade att det inte biter på mig. Ulli lessnade på vårt tjafs och gick ner på stranden och fick lite ensam tid med en bok under tiden.

Det nya Piratskeppet

Vid två hade Karma hunnit gå ner till stranden och jag ropade upp tjejerna för lite fika. Ska bli gott med vårt bryggkaffe efter några veckors nescafé. Efter fikat var vi tvungna att bada igen och vi hade jättekul alla tre, jag och Karma sitter på ett piratskepp och ser en massa odjur, Krokodiler, hajar, bläckfiskar och när Ulli är med får hon vara dessa varelser som vi sedan måste attackera. När vi lekt klart ville Karma öva lite på att försöka simma utan puffar. Så bort med puffar, i med öronproppar och på med simglasögon. Hon är verkligen jätteduktig, hon simmar framåt i grodsim utan att jag håller i henna och bara går bredvid men det som saknas är att huvudet inte är ovanför ytan. Vi får se om vi får till det, ska försöka öva varje dag nu annars får hon gå simskola i sommar vilket nog är bra i vilket fall.

Efter poolen blev det mer mega slappande på altanen och den sedvanliga eftermiddags strand stunden. vid fem så började tillfixningen alldeles precis som vanligt. Jag hade fått vatten i örat då vi var i poolen och tyvärr stoppade in en tops i örat som gjorde att det blev tvärstopp i hörseln. Hörde ingenting på högerörat, otroligt enerverande men det släpper ju till slut. Vi kom iväg med moppen vid kvart över sex och efter familjeråd rörande middagsvalet föll flest röster på Coconut som ligger här borta vid fiskebyn. Tror det var avgörande var att jag sa till Karma att det var det ställe med god Glass.

Karma utmanade Ulli på löptävling
Snäckjägarna in Action
Smoking Man by NM
Karma jobbar på ett nytt konstverk

Ulli beställde fisk, Kyckling nuggets till Knärtan och jag tog Paneng Cyrry kyckling och ett vitlöksbröd var. Karma en Cola, Ulli en stor Chang och jag tog en karaff med kylt rött vin. Allt smakade gott och vi avslutade med en goda chokladglassen. Under middagen ville ett thailändskt par ta kort på Karma som för kvällen hade sin Thaiklänning men hon sa faktiskt ifrån. Hon ville helt enkelt inte bli fotograferad idag och jättebra att hon säger ifrån när hon inte vill.

Karma ville sitta längst ner mot stranden
Karma ville ha ett Kort på Pappa & henne

När vi skulle gå pratade vi med Janne och hans fru som också besökte restaurangen med ett par vänner. Janne träffade vi förra året i fiskebyn, en trevlig pratglad man som om somrarna bor ute på Djurö där Benke o Sollan också har hus. Han ville tydligen få tag på Benke i något ärende som vi inte riktigt förstod men vi gav honom Benkes email adress hur som helst. Samtidigt som vi konverserade satt Karma och höll hov för personalen och lyckades charma till sig en present igen. Idag blev det en påse med thailändska ostbågar som hon inte ens gillar och en näve godis som jag tvivlar på att hon gillar men hon var ju såklart skitnöjd ändå.

På vägen hem så såg Mai oss när vi körde förbi hennes restaurang och hon ropade på oss så vi stannade till för att prata med henne. Häromdagen kom Aun med en lapp till oss från Mai där hon sa att Månskensfesten var inställd på söndag vilket var synd för den hade vi alla sett fram emot. Det visade sig att Mai hade blivit riktigt dålig samma kväll hon lärt mig laga mat och senare i veckan fått åka in på sjukhus. Nu var hon bättre men fortfarande svag så därutav den inställda festen.

Karma nattad och klar vid nio och vi satte oss för att se det sista avsnittet av “True Detective”. Shit vilken bra serie, trist att den är över nu. Efter serien satt vi o slappade lite innan vi lade oss runt elva.

En Gammal man satt och filosoferade på stranden