torsdag 20 mars 2014

Huay Yang 19e Mars

Jag vaknade prick sju för att gå upp och kolla hockey. Precis när jag steg upp hörde jag Karma ropa så vi gjorde sällskap och lät Ulli sova till kvart över åtta. När Ulli kom upp konstaterade vi alla att vi var utvilade och pigga efter en lång natts ostörd sömn. Vi gjorde frukost och gick sedan ut till poolen. Idag var det inte ett moln på himlen men det blåste kraftig vilket bara är positivt när det är så varmt. Men innan solen når poolen blir det lite kyligt att stå i skuggan & blåsten när man precis kliver upp ur vattnet.

Vattenlekar


Jag var ute på fältet mellan huset och Good Morning för att köra helikopter och märkte efter en stund att Aun satt och kollade. Tydligen har skolan stängt för sommarlov nu. När jag kom in igen efter en liten stund (Helikoperbatteriet räcker bara ca 5min) råkade jag nämna att jag träffat Aun på restaurangen vilket fick Karma att gå igång. Aun Aun, hon skulle prompt dit och säga hej och började klä på sig det finaste hon hade för hon skulle minsann vara snygg. Hon sprang dit själv och efter en stund gick vi också över för att ta en kopp kaffe. När vi kom dit satt Karma i soffan bredvid Aun och kelade med katten. Vi stannade en kvart och gick sedan hem alla tre tillsammans.



Karma & Mini-Finis

Vi hade en riktigt slapp och skön förmiddag och vid elva tog vi moppen till Surin Beach för att kolla på ett hus som en bekant till Ulrika har. Det är ett område med hus som ligger intill stranden och ligger cirka 1km från vårat hus. Husen ligger rätt tätt och man har en gemensam pool men området är trevligt och husen ser rymliga ut (Vi var inte in och tittade). På området stötte vi ihop med ett par vi träffade under en middag i fiskebyn förra året och efter lite snack kom alla fram till var vi setts tidigare. Hur som helst så är huset vi tittade på eventuellt tillgängligt att hyra och det är ca halva priset av vad vi betalar för vårat hus så det skulle eventuellt kunna vara intressant. Vårt absolut viktigaste krav är nära till havet och här snackade vi 150 meter. Sen måste vi fundera på om egen pool och avskildheten är värt att offra. Vårt hur är riktigt fint igen efter renoveringar sedan sist vi var här och vi har ingenting att klaga på i år.

Planen var sedan att åka till vår “Good Morning” för lunch men Karma ville prompt äta på Christers restaurang där dom har världens godaste chicken nuggets enligt Karma. Hon fick som hon ville och det var ett bra val. Vi pratade en hel del med Christers fru som berättade att hon ska till ambassaden för att få svenskt medborgarskap nu så hon kan stanna längre än tre månader i Sverige när dom åker hem i sommar. Jättetrevlig tjej i våran ålder som skulle börja studera svenska nu och försökte prata lite med Karma på svenska.

Lunch på Christers Restaturang

Efter lunch tog vi moppen 200 meter hem till huset för att äntra poolen. Jag varvade poolen med helikopterflygning, Karma varvade poolen med ipad inomhus. Hon har tröttnat lite på värmen nu och söker sig gärna in när det blir varmt. Temperaturen har gått upp senaste veckan kombinerat med att vi varit här snart tre veckor och nyhetens behag har lagt sig. Ulli varvade poolen med att sitta och facebooka och läsa i skuggan. Vi hann med en liten fika runt tre med kaffe och kex. På eftermiddagen var vi ner på stranden för att leta snäckor och bara njuta av solen. Känns overkligt att det kommer dröja ett år innan man får njuta av det här stället igen, men vi har en kväll och en hel dag kvar Ler

Karma försöker putta ner pappa från luftmadrassen
Karma övar Aikido
Lite väl lång penna kanske
Rutinmässiga snäcksökningen
En gullig bebis dubbel mussla
Karma på väg tillbaks från snäckletning
Karma har hittat något intressant på marken

Känner att jag är som en papegoja och upprepar mig varje dag (Vi gillar vissa rutiner i vår famlj) men vid fem gjorde vi oss iordning för middag, en procedur som tar ca en timme om inte jag stressar på så tjejerna helt plötsligt klarar av det på 30 minuter men då blir dom inte kul att ha att göra med så det gör jag bara i nödfall. Vi åkte till Mai för middag och när vi kom dit såg det nästan igenbommat ut men Mai var i hönshuset och kom gående över ängen och meddelade att restaurangen var öppen. En kul grej på vägen dit var när Karma skulle förklara att hon inte kom ihåg vad Ödla heter på Thai. “Min hjärna hittade inte vad ödla heter”. Det blev en väldigt trevlig kväll då det var full ruljangs. Det kom förbi en massa folk men vi var dom enda falangerna “utlänningar”. Vi beställde räkor åt Knärtan, fisk åt Ulli och jag tog kyckling i chili. Väldigt god mat som vanligt och vi blev mätta och nöjda.

Tjejen som alltid brukar vara där var där samt en till tjej och alla tre hade väldigt kul ihop. Dom ritade, lekte kull och jagade ödlor där dom fick hjälp av en kille som kunde skjuta med gummisnoddar. Mais döttrar gjorde hårband, armband och en ring av blommor åt Karma och hon var så nöjd. Efter vi ätit upp satt vi en lång stund och pratade med Mai om livet i allmänhet. Hon gav mig en stor påse med tamarind frukt för min matlagning och skrev en lapp på thai som jag skulle visa i Si Shop för att få palmsocker. Hon fick även Ullis facebook adress så dom kunde hålla kontakten. Roligast under kvällen var nog när Karma sprang runt och pratade vad hon tyckte var Thai “bugu bugu piko …”. Hon fattar att hon inte kan prata svenska så hon försöker prata Thai, låter väldigt roligt.

Killen har precis fångat en ödla åt tjejerna
Mai´s dotter, mai´s man, Karma & tjejern mai tar hand om.
Karma med smycken gjorda av blommor

Vid halv nio var det dags att ta adjö och alla kramade alla innan vi satte oss på moppen för att åka 300 meter till Coconut för att ta en glass. När vi kom dit höll dom på att stänga och släcka ner. Dom var alla på väg ut ur restaurangen men försäkrade oss om att det var öppet. Vi frågade flera gånger men vi var välkomna och dom tände upp stället åt oss. Antagligen hade dom inte haft några gäster under kvällen och bestämt sig för att stänga tidigt. Det kändes lite pinsamt att bara beställa tre glassar så jag spädde på beställningen med en Mojito också. Vi åt upp snabbt, dels för att Karma gick på sista versen och för att vi inte ville att dom skulle behöva jobba länge än nödvändigt för några ynka glassar. När vi skulle gå gick kalaset på 250 baht och jag lämnade 500 så dom fick 250 baht i dricks som tack för att dom öppnade upp stället åt oss, antagligen alldeles för mycket för dom blev lite konstiga men 50kr jaja…

Min Mojito & Karmas glass.

Herregud vad varmt det är nu, Under middagen så var Karma alldeles röd om kinderna (tydligt tecken), Ulli klagade på värmen och jag svettades. Ändå åt vi middag på stranden där det fläktar. Sitter inomhus nu och skriver detta under fläkten men svetten rinner efter ryggen på mig, får inte glömma att dricka vatten i den här värmen.

Karma somnade relativt fort medan jag satt och skrev bloggen. När det var nattat och klart så satt vi oss ute vid poolen för att spela kort. Plump blev det och jag har aldrig varit med om något värre, jag klarade mig två gånger och plumpade resten. Helt osannolikt, om jag skulle krypa och hade klöver tre satt hon på klöver två varenda gång och så vidare. Även fast vi satt ute runt elva på kvällen så rann svetten på mig och vi var tvungna att ta ett kvällsdopp innan vi gick och lade oss.

1 kommentar:

  1. Heja Ulrika ordningen återställd i plumpen.Jag lider med er ang värmen , men för övrigt låter det hur skönt som helst.Här faller snön i mängde, så man kan tala om kontraster.Kramar till er från snögubbarna

    SvaraRadera