måndag 17 mars 2014

Huay Yang 16e Mars

Efter champagne och en plump så gick det lätt att somna, vi kom i säng vid halv ett – klockan 2.30 så vaknade Karma så det var bara att gå in till henne tills hon somnade. Jag smög tillbaka för att bli väckt igen vid 4 och då stannade jag kvar i sängen och sov där trots upprepade sparkningar av lillfröken. Klockan 8 tyckte hon att det var dags att gå upp och då var jag som ett lik men bara gilla läget. Niklas gick upp samtidigt som oss och sen så gjorde vi frukost.

Idag var det mer blåst och framförallt större vågor – helt galna vågor måste ha något med månen att göra, i går var det fullmåne. Det var lika varmt idag men inte sol utan dis/molnigt. Det var väldigt kvalmigt och det låg regn i luften, det hade varit bra om det hade kommit en skur men icke sa nicke….

Efter frukost och slappet som vi alltid har efter frullen – Niklas framför datorn, Karma med paddan inomhus och jag i en solstol på altan i skuggan med tidningar och mobilen så blev det bad i poolen för att svalka av oss lite. Klockan 11 så åkte vi iväg med moppen – vi hade lite uppdrag idag. Vi åkte först till golfrangen för att kolla om Chon var där – vi ville boka in att rida på elefanter. Hon var inte där men vi fick henne på telefonen och såklart var det inga problem, hon fixar ALLTLer. Så klockan 8.30 på tisdag så kommer dom och hämtar oss vid huset och då åker vi till Hua Hin och rider på elefant vid 10-tiden. Efter det så ska vi åka till ett shoppingcenter (inomhus med luftkonditionering) och shoppa lite kanske och äta lunch, blir en perfekt resa och sen hem igen. Vi skulle precis åka därifrån när Karma sa att hon var hungrig och dom hade köttbullar och potatismos på menyn som Niklas nappade på så vi stannade kvar för att äta lunch.

Karma leker med sina Barbies

Karma beställde en Pizza med räkor och skinka, jag en grekisk sallad och Niklas köttbullar. Vid ett av borden så var en av thaitjejernas kille där, vi har mött honom förut och han är en riktigt tekniknörd, Niklas brukar stå och spana och sukta på hans saker. Idag så hade han nån slags helikopterliknande mojäng som man kunde flyga med och filma samtidigt – han hade beställt 2 men fått 4….VILKEN OTUR….NOT. Niklas högg på betet direkt och efter ca 10 sekunders samtal så hade han köpt en sprillans ny leksak för endast 3000bath….killar. Karma var överlycklig för hon kom ju ihåg det förra köpet Niklas gjorde för 2 år sen en helikopter som var så kul att kolla på när pappa flög i ca 10minuter innan han pajade den, hoppas den här håller längre.

Teknikforumet

Efter lunchen så drog vi iväg med moppen till Pop-shop för lite handling. Det blev en ny badmadrass som nu thai-killarna INTE kommer att få låna, dom har kraschat alla vi har. Sen var det vatten, mjölk, müsli, yoghurt och lite annat som skulle köpas. Efter det så styrde vi kosan mot stället som vi lämnade in tvätten på – där Niklas köpte glass, där det bodde en svensk man med sin thailändska fru. Det är ett trevligt ställe i närheten av vårt hus men lite längre bort från stranden. Frun var hemma men gubben var i Hua Hin i business. Vi betalade för tvätten 200 bath och sen så köpte vi varsin glass, precis när vi skulle få vår glass så kom det 3 tjejer på en salang från fiskebyn, så cool liten tjej som körde den stora moppen, hon nådde knappt ner till pedalerna.

Moppetjejerna

Medans vi åt vår glass så började Thailändska frun prata med oss gällande mark här nere, vad det kostar och hur man ska gå tillväga. Dom hade ju hjälpt ett par precis bredvid dom. Vi pratade en lång stund tills hon sa att hon hade en mark som var till salu – hon ville väldigt gärna visa den för den skulle passa och perfekt – och det gjorde den verkligen. Bättre mark kan man knappt tänka sig, enda negativa är att den inte ligger vid stranden annars så ligger den riktigt bra och precis i navet där vi åker som mest när vi här. Ca 3 min moppeväg från huset vi hyr just nu.

Vi hann kolla lite grann sen hade Karma fått nog – hon var röd om kinderna och vi vet vad det betyder, överhettning snart så smäller det. Så det var bara att tacka för oss och åka hemåt för att kyla av knärtan hemma i poolen. Det blev en lång och kul badstund i poolen. Jag gick upp efter ett tag men Niklas och Karma badade länge…så länge så jag hann att slumra till lite. Efter poolen så blev det fika med bulle och kex och efter det så blev det 2 yatzy matcher som TYVÄRR Niklas vann grrrr nu står det typ 6-2 i matcher eller nått, blir galen.

Sen efter en stund så gick vi ner till stranden för att kolla läget. Niklas badade i dom hårda vågorna men jag och Karma ville inte utan gick på upptäcktsfärd för att se vad havet hade fått upp på stranden.

Fint kort på Ulli & Karma
Karma poserade åt pappa
Är man fem år verkar det vara svårt att gå, det ska springas

Efter det så var det dags för att göra iordning oss för kvällen – klockan 18.00 var det dags för Full Moon Party hos Maj. Vi fixade till oss och blev klara i tid och rullande in på restaurangen vid 18.02 – vi var först. Dom hade dukat längst bort på piren, ett långbord där alla gäster skulle sitta vid. Det skulle komma ca 20 gäster och sen vi. Efter en liten stund så kom det två minibussar med sällskapet. Det var ett sammansvetsat gäng från en av dom svenska områdena, dom hade känt varann i flera år och verkade ha en trevlig kväll med allt vad det innebär med alkohol och snapsvisor. Vi tyckte att några av dom uppträdde rätt risigt mot Thailändarna och vi skämdes en smula för oss svenskar.

Maten som serverades var en buffe som dukades upp på bordet bredvid. Det var allt man kunde tänka sig, räkor, kyckling, fisk, vårrullar m.m Allt smakade supergott men det tyckte inte Karma som åt en halv räka och ris till middag. Jag tror mer att det var sällskapet som drog, hon hade inte tid att äta – hon hade två lekkamrater från fiskebyn och dom hade hur kul som helst. Dom hade Karmas ficklampa och samlade snäckor från stranden och lekte kull.

Middagsbordet ute på sandpiren
Strandad båt i lågvattnet
Bus med kompisarna

Efter ett litet tag så blev det uppträdande det var Majs dotter och en en annan tjej som dansade thailändsk dans, jätteduktiga var dom. Vi åkte hem när vi märkte att Karma började få nog och resten av sällskapet började att ratta bland musiken på stället.

Thaidans

Karma hade hittat fantastiskt fina snäckor på stranden, såna finns inte hos oss. Vi hade lagt dom i moppen och jag hade känt av lite grann en konstig doft men visste inte vart. Så när vi skulle åka så la jag alla snäckor i hennes hatt så dom inte skulle åka runt…..inte så bra idé jisses det var ju snäckorna som luktade, ruttet kött/hav Niklas sa att det luktade anal, jag säger mer åt dålig andedräkt x100. Fy fan… Hoppas jag kan rädda hennes fina hatt, har tvättat med tvål och vatten nu får se hur den luktar i morgon, snäckorna ligger i ett bad med köksrent och vatten.

När vi kom hem så var det bara att ställa Karma i duschen, hon var helt sand-damm-smutsig efter sina lekar på stranden. Hon var svettig nöjd och glad. Niklas nattade henne och hon somnade som en stock.

Efter nattning gick vi ut till poolen och spelade en plump som Niklas vann och gick sedan och lade oss vid elva.