söndag 1 mars 2015

Huay Yang 28e Februari

Karma vaknade 2ggr under natten, ena gången för att hon säkert inte visste vart hon var och andra gången då täcket hade glidit av. Båda gångerna tänkte jag (Ulli) hur ska jag kunna somna igen för jag blev pigg…men det visade sig att inte vara några problem, jag somnade om varje gång. Karma väckte oss vid 9.30…..snacka om att hela familjen var helt körda efter gårdagens resa. Karma sov mellan 20 – 9.30 och jag och Niklas mellan 21 - 9.30.

Efter en god frukost så blev det poolen direkt – Karma körde all-in och badade så det stod härliga till. Niklas hoppade i efter ett tag…och sen blev det min tur. Karma kan simma med cyklop under vatten men inte med huvudet ovanför vattnet, det är resans uppdrag – att Karma ska lära sig simma – jag tror det kommer att lycktas utan problem.

Karma njuter av solen

Karma vann tjejracet

Vi badade och grejade vid poolen tills det var dags för lunch, vi åt vid Christers precis bredvid vår restaurang – Karma beställde pannkakor (tunna som i Sverige) och glass och jag och Niklas tog en club sandwich, alla blev mätta och belåtna. Det är varmt ca 30grader men sitter man vid vattnet och det fläktar så går det riktigt bra – det märks hur varmt det är så fort man lämnar havet.

Lunch på Christers restaurang

Efter Lunchen så åkte vi in till Golfrestaurangen – dagens uppdrag var att laga Niklas shorts som knappen hade släppt och köpa glass. Vi åkte till golfranchen och till Chon som numera är på heltid vid booking centret mittemot. Vi lämnade shortsen där hon kunde fixa det och så bokade vi in vår massör till på måndag. Vi kollade även om det fanns några utflykter som vi skulle kunna åka på – vi får se om Hua Hins vattenland får sig ett besök i år. När vi skulle åka därifrån så fick vi inte igång moppen hur vi än försökte….en jäkla tur att vi var precis där och ingen annanstans…..Chon bara bytte ut moppen mot en annan och så kunde vi åka iväg igen. Antagligen var det batteriet eller något sladd – vi skulle komma tillbaka dagen därpå och få tillbaka “vår” moppe.

Efter vi hade varit hos Chon bar det iväg för att köpa glass – vi åkte till affären mittemot träningscentret (Norrmannens ställe) det verkar som dom och Golfrestaurangen tävlar om dom svenska kunderna med olika erbjudanden. Vi köpte glass och sen stannade vi och köpte kanelbullar. Vi åkte hem och då var redan klockan runt 15 så vi var lite sena idag då vi sov så länge på morgonen.

När vi kom hem så var det dags för poolen igen – Karma hoppade ner så fort hon kom hem, Niklas var snabbt efter. Jag är ju ingen badare direkt och för mig räcker det att sitta i skuggan och lite vind för att kyla av mig. Efter lite bad så var det dags för fika – älskar dessa rutiner..hahaha samma rutiner varje år vi är här……så nördigt men ändå så härligt snacka som semester. När vi hade fikat så kommer den bästa tiden på hela dagen….när kockan är runt 16 – det är så skönt, solen är inte lika stark längre och skuggan faller över vår strand…det är så behagligt och skönt att bara strutta runt och greja på stranden – helt fantastiskt skönt är det.

Karma duktig under vattnet

Nu är det lågvatten och det är så häftigt – vi hittade massa eremitkräftor som vi samlade i en hink. Det var hur många som helst överallt så fort man grävde lite i sanden. Vi hittade vattensniglar och krabbor. Vi hade hela tiden sällskap av 2 gulliga hundar som jag tror hör hemma hos Christer för dom var där vid lunchen, jättegulliga och snälla.

På spaning efter snäckor

Plockar eremitkräftor

Hela hinken full med små kräftor

Kärleksförklaring på stranden

Efter en timme på stranden så var det dags att göra iordning oss för middag – vi har fått även rutin på det så det går fort. Efter 45min var vi på väg mot Mais restaurang. Karma hade hoppats på att thaiungarna var där men det var dom inte, hon blev lite ledsen och gick omkring själv och letade efter snäckor – man får lite ont i mammahjärtat när hon har längtat så men inte nån är där. Vi beställde fisk, räkor och fick en helt underbar god spicy sås till det som Maj kallade för seafood souce – det ska jag komma ihåg. Niklas åt som vanligt kyckling och Cashew nötter.

Fiskarna jobbar på sina båtar

Tjejerna ritar i väntan på maten

Mais mysiga restaurang

Karma hade letat efter ödlor sen vi kom till restaurangen men dom är svåra att få tag på – när vi hade ätit klar så kom Mai med en ödla i en burk och glädjen blev total…hon lekte med den stackars ödlan länge och väl tills Mais hund fick tag på den och åt upp den…hahaha stackars Karma blev lite förskräckt men så går det men man lockar med ödlan till en sugen hund det har hon lärt sig nu.

Karmas stackars lilla ödla

Vi frågade Mai vart barnen var som brukade vara vid hennes restaurang…alla var hemma  såklart, inte visste dom att vi skulle dit. När vi pratade med Karma så sa hon att hon ville vara på Mais restaurangen på hennes födelsedag som förra året så vi frågade Mai om hon kunde se till att det kom barn dit…YES inga problem, tjohooo. Karma får ett Thai-kalas när hon fyller åt. Vi beställde tårta och dricka till barnen så det kommer att bli spännande och se vilka som kommer på torsdag – restaurangen är bokad!

Efter ödleattacken av hunden och bokning av födelsedagskalas och middag så var det dags att åka hem. Vi var alla trötta (hur man nu kan vara det efter 13 timmars sömn. Karma fick lite kvällssnacks och sen var det dags att lägga henne.

Niklas la henne medans jag skrev bloggen – det gick ganska fort. Efter Karma hade lagt sig så var vi uppe och spelade plump, första matchen och Niklas vann den med några få poäng, så irriterande. Vi gjorde iordning oss för att gå och lägga oss – inte jättetrötta var vi det är nog jet-laget som kryper på en. Vi sov ju länge i morse och länge natten som var ska bli spännande och se hur den här natten blir.