söndag 8 mars 2015

Huay Yang 7e Mars

I morse vaknade jag av att det tassade i rummet, det var Karma som hade smugit in för att hämta Paddan, Ulli låg inte bredvid utan hon hade lagt sig inne hos Karma efter att Karma hade blivit rädd. Har jag väl vaknat så kan jag inte somna om så det var bara att pallra sig upp, klockan var ju 07:30 så det var helt ok, samma tid som jag brukar stiga upp. Jag och Karma satt i vardagsrummet och grejade i en halvtimme innan Karma blev sugen på frukost och vi väckte Ulli.

Efter frukost ville Karma ta det lugnt och måla och leka så jag och Ulli tog en varsin solstol och lade oss till rätta ute vid poolen. Vi låg och läste ett bra tag innan jag blev sugen på ett dopp. Karma var inte sen att haka på och vi hoppade i och var i länge. Karma gjorde en massa konster i vattnet och övade på att simma. Det var väldigt varmt idag och det är tur att det fläktar som det gör vid huset annars hade jag svettats ihjäl.

Karma älskar sina målarböcker

Vi har lite olika outtalade ansvarsområden här nere. Ulli tar disken, och byte av handdukar & sängkläder. Jag fixar det tekniska och är Karmas huvudsakliga bad polare och chaufför. Frukosten brukar vi fixa tillsammans förutom att Ulli brukar skala mangon och ananasen och koka ägg.

Efter att även Ulli varit med oss ett tag i poolen så torkade vi oss och tog moppen in mot byn. Vi lämnade in tvätt och åkte till Golf Restaurangen för lunch för Karma var sugen på pizza. Jag pratade med Chon för att boka en massös till huset i morgon, vår massös var upptagen eller ledig så vi får en annan. Spännande med en helt ny, nu får vi veta om vi gjort rätt som varit lojala med samma tjej i 5 år. Karma fick en monsterpizza med räkor och åt riktigt mycket. Ulli åt en del av pizzan och ris med räkor som hon beställt åt sig. Jag tog dagens som var Filé Oscar med pompa, som var helt ok. Den europeiska maten får dom inte riktigt till här men gott ändå med avbräck från den thailändska som blir för enformigt för mig iallafall.

När vi var mätta och belåtna träffade vi Håkan & Lasse som berättade att dom hade tagit moppe till Burma marknaden på förmiddagen. Tydligen ännu större i år men börjar tappa en del av charmen men vi får se näste helg då planen är att ta med oss Farmor & Farfar dit.

Efter ett stopp på pop-shop för påfyllning av diverse saker så åkte vi hemåt men var tvungen att vända tillbaks efter en bit för vi hade glömt köpa mango. Vi behöver lite extra för jag är sugen på Mango Capirinha som jag drack på ett brasilianskt hak i London i höstas. Får se om jag lyckas få till något man kan kalla gott. Är som sagt ingen hejare på drinkar och dricker det också väldigt sällan.

På vägen hem hände det något helt sjukt. Vi kom med moppen i 40km/h som jag kör som mest och helt plötslig ringlade en stor svart/Silver färgad orm på ca 1,5 meter ut på vägen 20m framför oss. Jag bromsade in för att inte köra rakt över den och ormen stannade och hoppade mot moppen, och efter landningen ringlade det tillbaks samma väg som den hade kommit ifrån. Den var en halvmeter från mina ben som jag ryggade undan med. Ulli blev livrädd och gallskrek. Karma blev inte ett dugg rädd utan tyckte det var häftigt o min första reaktion var fan att jag inte hade kameran framme. Hade bromsarna tagit lite sämre hade ormen landat i salengen. Vi berättade det senare för Tam som nästan inte trodde på oss men sa att det kunde varit en livsfarlig orm.

Ulli smög sig på en stor fin fjäril

Väl hemma igen så blev det slapp och klang runt poolen mest hela eftermiddagen. Vi var i poolen länge och hade hopp tävling ner i poolen där man skulle hoppa snyggast enligt vissa discipliner. Efter en timme i vattnet gav vi upp och Karma fick ett frispel över att vi inte ville bada mer med henne. Hon lugnade sig till slut efter lite lirakande och tjejerna gick ner på stranden och jag tänkte slumra lite men det gick inte alls så jag fortsatte min bok istället.

Karmas vinnarhopp 10 poäng

Ulli kom på en andraplats med detta hopp på 9 poäng

Karma poserar på stranden

Vid 17.30 var vi klara och redo för avfärd med Tam in till Pratchuap för lite marknad och middag tillsammans. Tam berättade att imorgon kommer Bo med Kati och lillgrabben som ska stanna här en månad. Karma blev överlycklig och det ska bli jättekul att träffa Bo igen. Ulli & hon håller bra kontakt på facebook.

Tam hade ett ärende innan marknaden. Han hade kraschat med helikoptern som han hade lånat av en polare och skulle hämta reservdelar. Vi hamnade på ett fält bredvid järnvägen strax utanför Pratchuap där det var en massa män i alla åldrar och någon tjej. Dom hade alla med sig helikoptrar & flygplan och det var fullt påslag på flyguppvisningar. Där var en äldre man som är Kiri Khans polischef, en flygofficer i flygvapnet och en massa andra folk. Dom hade ett partytält, med barbecue o öl som vi blev bjudna på. Vi blev presenterade av Tam och alla var supertrevliga. Jag tyckte det var skitballt och min typ av nerderi men tjejerna var inte speciellt impade. Vi var där i ca 30 min innan Karma tröttnade och ville åka. Bortskämd som hon är så fick hon som hon ville.

Thail-flygar klubben

Alla ville visa sina byggen

Vid marknaden så var det full fart och exakt samma som tidigare år vi varit där. massa krams och en avdelning med matstånd. Tam satte sig vid ett bord på restaurangen vi besökte för några kvällar sedan medans vi gick ett varv runt marknaden. Fanns ingenting värt att handla förutom såna hårsnoddar som Ulli alltid köper åt Karma samt att Karma fick en Hello Kitty pannkaka. Ulli köpte även några grillade kycklinglår som vi delade på. Mot slutet av vår rundtur så behövde vi alla gå på toa och gick till stället bredvid restaurangen som kostar några bath per person. Det är en skitsnuskig toalett med hål i golvet och för mig går det an men Tjejerna behövde först köa ett bra tag och sedan när det var Karmas tur så kunde hon inte kissa för det var så äckligt. Det blev att kissa vid bilparkeringen istället sen när Karma blev kissnödig igen.

Massor med apor vid tempelbergets fot

Vi väntar på Karmas pannkaka

Under tiden tjejerna köade så gick jag bort till Tam som redan hade beställt in någon maträtt som såg ut som typ stora bulgurkorn med sallad. Jag frågade vad det var och han sa att det var någon sällsynt specialitet från djungeln, något han inte kunde översätta till engelska men att det var ägg från djungeln. Lät ju skitskumt men va fan det är ju på vischan i Thailand så jag köpte det och provade och det var gott, smakade thai örter. Sen när tjejerna kom så började han beställa in en massa maträtter och jag började äta av allt utom fisken och räkorna. Det var någon slemmig omelett, Sladdriga köttbitar med chili, fläsk och ris. Allt var gott och vi åt och drack utan konstigheter. När vi hade ätit upp och var mätta så visade det sig att jag hade ätit ostron omelett, Fiskkakor i chili och krabb ägg med thaiörter. Han försäkrade sig först att jag tyckte det var gott innan han berättade vad jag ätit.

Här äter vi fisk & Skaldjur

Tam & Ulli hade hysteriskt kul åt att jag ätit maten och tyckt det var så gott. Sist vi åt hade jag sagt att jag inte kan med att äta fisk och skaldjur och skulle känna smaken oavsett hur mycket dom kryddade. Så Tam bevisade för mig att jag visst kan äta havs mat och jag köper det nu. samtidigt så tycker jag inte det var så gott så här i efterhand och skulle aldrig beställa in sådan mat åt mig själv igen. Men visst, jag lär mig långsamt och till slut kanske jag lärt mig älska havs mat, kan absolut ge det en chans och smaka lite mer när Ulli beställer sin mat. Blir ju bara glad om jag får ett större utbud.

Vid nio började Karma bli trött och vi gav oss av hemåt. Notan gick på 1200 bath inklusive några öl som vi stod för igen. Billigt som tusan för all den maten. Vi orkade bara hälften och Tam tog resten i en doggy bag med sig till dom som sköter om Good Morning.

Karma fick kolla på 3st Fåret Shaun och äta några godisbitar (Hon tyckte det var viktigt med Lördagsrutinen) innan hon skulle nattas. Hon somnade ganska fort och vi hann kolla på Sveriges Mästerkock innan vi gick och lade oss. Tråkigt att den bästa kocken rök på en skit-tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar