tisdag 3 mars 2015

Huay Yang 2a Mars

 

I natt vakande jag med ett brak….jag flög upp ur sängen innan grinet kom…..Karma hade ramlat ur sängen. Det är inte så högt fall men måste har varit läskigt då det är marmor golv och fallet är ca 50cm. Karma var mest rädd och hade inte gjort illa sig så hon somnade snabbt om. Annars sov hon bra hela natten, jag hade ställt om AC till varmare så hon vaknade inte så fort täcket åkte av.

Niklas hade vaknat av mig som flög upp ur sängen innan Karmas grin så när jag kom in i sovrummet igen så var han vaken och klockan var bara 5.30 Vi lyckades somna om men vid 7 gick han upp och jag sov vidare. Jag hade haft facebook-chat med Katis mamma som berättade att Kati var här i Huay Yang, vi hade inte sett henne så vi vågade inte säga något till Karma. Men när Niklas var uppe så hörde han en liten helikopter som flög runt utanför huset och det var Tam…han gick ut för att träffa honom och YES Kati var här och hon var vaken och frågade direkt efter Karma.

När Niklas kom in igen så hade jag gått upp och fixat med frukosten – han gick raka vägen in till Karma och väckte henne med nyheten att Kati var här. Karma åt frukosten i ett nafs, borstade tänderna och smörjde in sig med solkräm utan något tjafs (har inte hänt förut) och sen i väg till restaurangen….äntligen fick de träffas, vilken glädje! Så kul att dom fick träffas även i år, dom har träffats varje år sen 2011 förutom ett år när dom inte var här. Efter några minuter blyghet så var det precis som vanligt, dom lekte som tiden hade stått stilla.

Tjejerna träffas igen efter ett år

Vår massös hade vi bokat till huset klockan 10 så när hon hit så var det fullt ös i poolen. Jag fick massage medan Niklas fick vara bad- och barnvakt. Jisses vilket ös…inget av barnen kunde simma. Karma hyfsat duktig i vattnet, Kati sisådär och hennes brorsa totalt värdelös…. Han ville inte simma/vara i vattnet men ändå vara vid poolen och Kati som var rädd för vattnet var stel som en pinne i vattnet, Niklas hade fullt sjå att hålla koll på alla. Vips så föll grabben ner i poolen och ner på botten, Niklas fick fiska upp honom. Man trodde det hade skrämt honom..nej då efter ett tag var det dags igen snubbla ner i poolen och då fick Niklas tag på honom innan han hann sjunka. Stackarn han var helt slutkörd. Och jag låg på britsen utan att kunna slappna av och fick massage av en thaia som kollade mer på barnen än min kropp vilket resulterade i hutlös kraftig massage så jag höll på att bryta ihop stundtals ajaj.

Total Kaos vid poolen

Kärt återseende med vår Massage kvinna

Efter en stund så fick Niklas upp alla ungar och dom torkade sig och sen i väg – jag fick liten lugn stund under massagen. Alla ungar gick till restaurangen och Niklas kollade till dom efter ett tag. Sen var det Niklas tur att bli masserad, han fick lugn och skön massage ungarna var vid restaurangen och jag satt i en solstol nedanför och läste bara för att ha lite koll fast på håll.

Kati och Karma lekte hur bra som helst inga problem, men lillgrabben…herre jäklar säger jag (nästan så jag vågar säga skönt att vi fick en dotter och inte en son) vilket ÖS….sprang omkring som en liten vilde, slog på allt och alla, retades, sprutade vatten, jagade allt som rörde sig, tog allt han såg… Jag som är van med lugn och ro och en dotter som kör lite lugnt fick mina fiskar varma kan man lugnt säga hahaha.

När Niklas var klar så kom han över till restaurangen som Tam sa var öppen. Så vi tänkte att vi äter lunch här, sagt gjort. Vi satte oss vid bordet och väntade på att någon skulle komma och ta upp beställningen – men ingen kom. Så vi gick till baren/köket och då dök en liten tant upp…hello can we order…hon fattade inte ett smack….eat, food, restaurang…då lös hon upp….no no NO restaurang…ehhhh ok but where is Tam. Så hon ringde upp Tam så Niklas fick prata med honom….NO problems…tanten kan visst laga mat till hans kompisar och hon har Kyckling så ni kan få Kyckling med cashew nuts och stekt kyckling till Karma som inte är stark……eehhh jaha sa Niklas – vad bra men det tar vi. Så fick tanten tillbaka luren och så styrde Tam upp henne så hon gick in i köket och gjorde mat som han hade beställt åt oss….hahaha thaistyle himpa vimpa deluxe…det är en av anledningarna vi älskar det här stället så mycket – blir liksom som det blir utan några knussligheter. Efter 30 minuter så kom maten in och det var hur gott som helst.

100% thai style lunch

Efter lunchen så blev det lek igen – Niklas hade lite ärenden (lämna in tvätt, byta tillbaks moppen och hämta ett par shorts på lagning. Moppen & shortsen var inte klara så nytt försök imorrn) så han drog iväg med moppen och jag fick var själv med barnen…bestämde mig fort att det INTE fick bli något bad i poolen. Lillgrabben som nu hade fått i sig lunch/bränsle var helt rabiat…for runt som en skållad råtta. Jag satt vid min solstol och lät dom hålla på – sen gick dom iväg till vårt hus och jag sa NO NO Pool….Jag satte mig lite i närheten och läste och tillslut så kom tanten som lagade vår mat och tog över. Jag vill ju inte vara i vägen men ändå vara på håll för att koll (muppig morsa jag vet…). När jag satt en bit därifrån så fick jag se att lillgrabben var på väg upp på muren in mot vårt hus och poolen, tanten stod en bit därifrån och krattade på stranden utan att se något. Jag for upp ur solstolen och sprang som en dåre dom 50 meterna och flög upp över muren och ser Karma hålla i lillkillens ben och lillkillen hänger över poolkanten för att få tag på något som ligger vid ytan. Vet inte riktigt vad jag sa eller gjorde men jag tror att alla ungar inom 100 meters radie förstod att man inte fick vara vid poolen utan vuxna. Tanten stod fortfarande och krattade och fattade inte varför jag skrek.

Efter det så gick tanten iväg med lillkillen och tjejerna fick leka själva. Det blev lunga lekar vid stranden. Efter ett tag så gick jag ner till dom och så letade vi efter kräftor, musslor och maneter. Men jaktlyckan uteblev denna gång – nu har det vänt, ebb har blivit till flod och stora vågor så inga roliga djur vid vattenbrynet. Men det gjorde inget vi hade kul ändå.

Full fart på stranden i eftermiddags solen

Barnen samlar alla småkryp i en hink

I bakgrunden samlas det musslor till middag

Ulli ville vara fotograf så Niklas fick bli vaskare

När vi var nere vid stranden så kom Tam – det var jättekul att träffa honom, han hade varit inne i Pratchuap under dagen. Vi frågade honom hur länge Kati skulle stanna – hon åker hem på onsdag så tjejerna kan leka även i morgon, superkul. Vi bestämde att vi skulle äta middag ihop, vi bestämde date klockan 18.00 vid hans bil.

Vi gick upp och gjorde iordning oss och sen bar det iväg med bilen klockan 18.00 till Pratchuap…ÅNGEST….alla vuxna fastbältade men inga barn, det är är så EMOT mina principer så det är inte klokt (samma sak varje gång vi åker bil här och jag kommer aldrig att vänja mig). Jag försökte sätta fast Karma bältena var gjorda för vuxna och skar in i henne. Alla barn satt huller om buller i baksätet ala 70-tal och jag bad till högre makter att inget skulle hända.

Tam skulle få bestämma restaurang och stannade bilen vid en Seafood restaurang och vi gick ut…då kläckte Niklas ut…ehhh har dom något annat än fisk och skaldjur…Tam hade glömt bort att Niklas inte äter det. Det var bara att gå in i bilen igen och köra till ny restaurang vilket visade sig vara en riktigt fullträff. Vi kom till ett riktigt Thai-ställe längs strandpromenaden ungefär där marknaden är på helgerna som dom hade ställt ut massa skruttiga bord och stolar och maten tillagades i olika rullande vagnar. Tam beställde flera olika rätter och så körde vi thai-style där alla åt av alla. Det var kol-grillade räkor, grillad fisk med vitlök, krabba i nån currypastasås och grönsaker, kyckling med grönsaker och fågel med thai-örter och såklart ris. Till förrätt var det soltorkad bläckfisk som Karma gillade….luktade typ FISK inte så gott. Men allt det andra var magiskt…så gott vi åt, skrattade och pratade i flera timmar och ungarna lekte så dom blev svettiga – skön kväll! 1400 bath inkl 6st halvliters öl, Typ 250kr och vi stod för notan. Maten var sånt som man inte kan beställa på thai restaurangerna hemma och aldrig skulle komma på tanken att beställa själv så det är ovärdeligt att få gå ut och äta med Tam.

Framme på strandprommenaden i Pratchuap

Pojken var inte lika speedig på kvällen

Fantastiskt god och trevlig middag

Vi åkte hem vid 22.tiden och då somnade Kati och lillkillen i baksätet, Karma försökte men höll sig vaken tills vi kom hem. Hon var supernöjd över dagen och somnade snabbt efter lite mjölk och Barbapapa framför tvn. Vi kom isäng vid midnatt, Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar