tisdag 17 mars 2015

Huay Yang 16e Mars

Idag så vaknade jag och Niklas vid 7.30 utvilade, det blev en tidig kväll igår läggdags ca 22 så det var inte så konstigt. Niklas gick upp medans jag låg kvar och morgonmös själv i sängen. Farmor var också uppe i tid och till slut så vakande Karma – jag blev väckt precis innan frukost lyxigt värre.

Idag är det sista dagen för farmor och farfar hos oss – taxin skulle hämta dom klockan 13.00 till Hua Hin så det var sista frukosten med hela uppställningen. Farmor har tagit disken varje morgon så nu är det dags för mig att ta tag i den uppgiften igen efter 7 dagars paus hmmm kanske ska “trada” bort den mot nåt till Niklas hehe.

Efter frukost så blev det bad i havet – havet var perfekt idag. Inte alls mycket vågor och lugnt med dyningar. Farmor och Farfar var först ut sen kom jag, Karma och Niklas när dom var på väg upp. Vi var i länge och till slut så tröttnade Niklas men Karma ville vara i längre så jag stannade kvar – vi hade jättekul i vattnet och körde bodysurf och guppade på vågorna ända tills vi hade russinhud över hela kroppen. Vi gick upp och var Karma nöjd med det??? Nej då…i poolen efter det och körde ett race där också – jisses den ungen kan bada.

Karma simmade lite med Farfar

Gott med pussar

Tjejerna hade brallorna fulla med sand efter lek i strandbrynet

Karma provar mitt hål

Efter bad och slapp och klang så var det dags för lunch – vi gick till @Sea då vi ville vara nära eftersom taxin skulle komma 13. Vi gick dit 11.40 och var hemma vid huset igen 12.30. Karma hoppade i poolen direkt när vi kom hem och badade ända tills taxin kom – så när vi sa hej då så hade hon full mundering med goggles, badbrallor och öronproppar hahaha. Det var chaffisen som kör som en dåre som kom och hämtade dom (som körde oss till marknaden) så resan kommer att gå fort till Hua Hin.

Sista lunchen med gänget

På väg hem från lunchen

Avsked, notera Karma har fortfarande gogles på sig

När Farmor och Farfar hade åkt gjorde vi iordning oss för att åka iväg och handla och lämna in tvätt. Vi passade på att lämna in Farmor och Farfars använda sängkläder och handdukar nu och inte vänta tills slutstädningen- vi vet inte om Lars-Åke väntar nya gäster efter oss och då är det schysst att ha en uppsättning rena saker till dom nya hyresgästerna.

Bästa tvätterian (Inte på svenska stavning dock)

En konstform att lyssna på vilken ananas som är bäst

Tjejerna fyllde frysväskan med glass

Efter uppdragen så åkte vi hem snabbt igen för att bada och slappa – det var riktigt varmt idag så bad var ett måste.

Eftermiddags slappning på stranden

Vi har fått någon slags invasion både utomhus och inomhus –utomhus har det blivit en larv-mask invasion, små pyttiga larver ca 1,5cm långa och smala. Vi tror dom kommer från träden som omgiver vårt hus. Det blåser alltid mycket och vi fåt alltid mycket “barr” vid polen och nu är det blandat med MASSOR av larver, det började igår och fortsatte idag – inte ens Happy vill vara här. Igår sopade jag hela altan i hopp om att det var en dags-grej….men idag kom dom tillbaka blä…fy inte alls trevligt. Och inomhus har vi fått i badrummet några insekter som bygger sandhus – vi ser “husen” bli större och större utan att veta vad det är för något, jag har kollat varje dag utan att sett ett levande djur – men igår och idag har det hänt nåt. Små vita larver och sen har dom snabbt blivit något flygaktigt och sen ramlat ner och dött. Vi märker inte förvandlingen utan när man kommer in i badrummet så ligger det hur många döda flygdjur som helst på golvet – mkt märkligt. Har behandlat med WC-rent hahaha (kanske inte är det bästa men det som fanns) och dammsugaren. När det var gjort så hade det kommit nya sandhus när vi kom in igen i eftermiddag – mkt märkligt.

Karma samlade ihop lite larver från invasionen

Vid fyra gick vi ner till stranden för att kolla efter djur – och jag måste säga att det är konstigt hur den här stranden levererar. Det är verkligen “ett slags djur om dagen” – den här gången hittade vi inte en mussla, inte en krabba, inte en eremit MEN vi hittade massa med vatten-sniglar!? Har aldrig sett dom förut…. Dom var ju inte lika roliga men fina – har samma snäckor som eremitkräftorna sen tar över så vi trodde först att det var det vi hittade. Vi tröttnade snabbt och sen var det det lite bad i poolen sen slapp och klang med bok och padda i skuggan – så skönt!!! Nere på stranden fanns inte dom äckliga maskarna heller så det var perfekt.

Karma kollar efter krabbor

Här har hon hittat något kryp i vasken

Karma matar världens finaste Happy

Efter slapp och klang så var det dags för fixning inför middagen – idag åkte vi iväg utan att ha ett mål med resan. Det fick liksom bli som det blev – och mitt under resan kom vi på det – stranden och PIZZA… Vi hade hört flera som har sagt att det var mysigt nere vid Dolphin Beach där Kjelle har sitt hus och dom har några matskjul vid stranden och ett av dom har pizza – perfekt, det fick det bli.

När vi kom dit så var det full rulle – massa thaifamiljer med barn var ute och badade i det grunda vattnet (varje em/kväll är det ebb och varje morgon är det flod – det skiljer flera meter). Det var riktigt kul att se – det är ju inte så mycket liv vid vår strand så vi satt och mer eller mindre stirrade på alla människor som var på plats. Det var flera falanger på plats också – det verkade populärt att vara där. Ännu ett ställe som vi inte har upptäckt och då har vi ändå varit här i 5år – älskar det här stället, finns alltid något nytt att upptäcka. Pizzorna var betydligt billigare här än på Golfrangen 150bath mot 300bath men när dom kom så visade sig att prisskillnaden var helt i sin ordning både pga storleksskillnaden och smaken. Det var absolut inget fel på dom här pizzorna men dom på golfrangen är mycket godare och är enorma i jämfört med dessa. Vi satt och hade det riktigt trevligt – flera svenska barn var på plats och dom lekte med varann och då blir Karma hux flux blyg – hon är inte alls lika bekväm med svenska barn som med barn från andra länder. Och jag förstår henne – vi svenskar är knepiga…dömande och inte lika öppna som människor från andra länder och kulturer. Vi peppade henne att gå dit och säga hej – men lyckades inte, det var en av dom få gångerna hon satt vid vårt bord HELA middagen både innan, under och efter.

Pizza på Dolphin Beach

När vi hade ätit klart så satte vi oss i salengen igen för att åka hemåt. Uppdraget på vägen hem var att spana in en frisörsalong till Niklas. Han ser numera ut som en monchichi i håret och har glömt sin trimmer hemma hahaha. Vi hittade en som vi spana in – det får bli morgondagens uppdrag, hoppas dom även rakar killhuvuden …..eller så kanske dom kör manuellt med sax runt om, vi får se hur det blir.

Vi åkte hemåt runt 19.45 och tog våra vanliga väg hem –vi bor ju mellan två fiskebyar och ute på landet. Det är väldigt mycket terräng och växlighet och kuperat. När vi åker på vägen så ser vi nåt som slingrar på vägen NEJ VA FAN….inte igen…en ormjävel jag DÖR!!!Sist vi såg en orm så höll den på att hoppa in i moppen väldigt aggressiv. Den här var mer slö och slingra sig…vi stannade till och det var en av dom vackraste ormarna jag har sett. Den var smal vid huvudet och stjärten och tjock på mitten – måste ha precis ätit nåt. Niklas sa att det måste vara en pyhton eller en boa – dom är inte farliga (bitmässigt) och hoppade av moppen för att fota skiten gaaaaahhhhhhh. Han var till och med fram och klappade på ormen. Den blev inte rädd och låg stilla och slingrade sig lite. För att ni ska få se hur lång den var så fotade vi med en sko – vi uppskattar den till ca 1,5meter. När vi kom hem så googlade vi och det är en Burmesisk Pythonorm. Det måste ha varit ett ungdjur då den “bara” var 1,5 meter, dom blir runt 4 meter långa.

En Burmesisk Pythonorm på ca 1,5m

Snacka om att den här resan har gått i djurens tecken…så här många djur som vi har stött på den här resan har vi aldrig gjort.

När vi kom hem så fick Karma i vanlig ordning kolla lite tv och sen var det bums i säng – hon var trött och vi med. Vi avrundade kvällen med ett avsnitt av Sveriges Mästerkock och kom i säng vid elva.