måndag 2 mars 2015

Huay Yang 1a Mars

Natten var jobbig med Jetlag syndrom för både mig och Ulli. Jag låg vaken mellan två och tre och det kändes totalt omöjligt att somna om och resten av natten vaknade jag till och från. Dessutom var jag lite körig i magen vilket inte gjorde saken bättre. Vi hade dock ställt klockan på åtta så att vi inte skulle sova längre och göra saken värre. Jag gick dock upp vid sju och satte mig och fixade med korten vi tog igår. Som vanligt är det helt underbart att gå upp först och alldeles ensam sitta och njuta av soluppgången över havet till vågornas brus.

Strax före åtta tassade knärtan upp och jag skickade in henne i sovrummet för att väcka Ulli. Vi gjorde frukost och åt den som vanligt i lugn och ro, jag satt o kollade lite NHL under tiden. Efter frullen hängde vi runt poolen och badade och busade. Karma övade på att simma mellan lekarna och det ska nog inte vara helt omöjligt att hon simmar när vi är klara här.

Familjens badkruka är Ulli

Karma kikar ner på botten av poolen

En stilig herre som hänger med oss

 

Vi hade hört att Kjell Bergqvist hade någon slags invigning på Dolphin beach klockan ett och alla var välkomna så vi tänkte vi skulle kolla in vad det var för något. Så redan halv tolv rullade vi iväg med moppen och åkte till Maews restaurang för lunch. billigt och supergott, Karma kände inte igen sig men vi var där ett par gånger förra året.

Temporär cool fjollmoppe

Strax före ett var vi nere vid Dolphin beach men hade svårt att fatta vad som skulle invigas och vart. Till slut frågade vi ett par trevliga svenskar som berättade att Kjell har byggt en bassäng åt Thaibarnen där dom ska få lära sig simma. Det finns ju en massa bassänger runt om i Huay Yang men ingen för Thaibarnen. Vi åkte dit invigningen skulle vara och det började samlas en massa folk på gatan utanför. Bassängen är byggd på tomten bakom Kjells eget hus och såg jättefin ut. Kjell var på plats och hälsade alla välkomna och bjöd på dricka och glass. Det var väldigt mycket folk på plats. Däremot väntade man på själva thaibarnen innan man släppte in folk till själva poolen. Det var otroligt varmt och Karma ruttnade ur totalt, ville inte ha någon glass eller dricka utan ville hem till Poolen direkt. Så vi var där i typ 6-7 minuter och missade själva invigningen men jätte bra initiativ av Kjell och jag tror det uppskattas oerhört av thailändarna. På vägen därifrån mötte vi först Lars-Åke som hade med sig Håkan som sällskap. Håkan är ju otroligt social och gav oss alla en varsin bamsekram och det var riktigt kul att träffa honom igen. När vi satt oss på moppen och var på väg träffade vi också Aun som var på väg till Kjell och det visade sig senare att han ska vara en av simlärarna, superkul !!!!

Karma med Kjell Bergqvist

På vägen hem åkte vi upp till Pop Shop för stödhandling och jag har ju fått för mig att jag ska dricka mojito här nere så jag behövde både mynta och lime vilket dom inte har på Pop Shop. men vi fick tips av ägaren att åka upp på marknaden några hundra meter upp mot motorvägen o kolla. Så det gjorde vi och jag hittade lime på direkten och fick gå och gnussa o lukta på en massa kryddor innan jag till slut hittade mynta. Vi köpte även såna frukter som ser ut som äpplen och har samma konsistens men knappt smakar någonting.

Historiens coolaste katt som bor på Pop Shop

Söt dam som sålde mynta till mig

Hemma vid poolen igen var det bad o bus i poolen för hela slanten. Vi var allihop nere i poolen och lekte med ett avbrott för glass o kaffepaus. Karma övade massor på att simma och hon simmar hela pool längden med huvudet under ytan nu. Bara att försöka få upp huvudet över ytan nu så är uppgiften för resan klar.

Kapten Mongo & Kamrat Pirat

Fikapaus vid tretiden

Vid halv fyra redan gick tjejerna ner på stranden för att leta kräftor o snäckor, med sig hade dom en vask dom köpt på Pop shop. Jag stannade kvar uppe vid poolen och slumrade till en smula innan jag hörde dom extatiskt ropa på mig. Jag tog med mig kameran och sprang ner för att kolla vad som var på gång. Då hade dom lyckats fånga små mini maneter som dom hade stoppat i hinken, skithäftigt.

Karma står och kollar på något i fjärran

Tjejrna spanar efter kräftor

Pussgurgorna

Tjejrna gjorts sig fina inför middagen

Strax efter sex tog vi moppen till Jubu Jubu för middag och Karma hade stora förhoppningar om att tjejerna skulle vara där i år igen. Vi försökte förbereda henne på att dom kanske inte skulle vara där så hon inte skulle bli så besviken om dom inte var det. Men till vår allas stora lycka så var satt dom och lekte nere på planen utanför restaurangen. Karma gick direkt ner och hälsade på Thai. Dom verkade känna igen henne och blev hur som helst jätteglada av att hon dök upp. Dom började leka direkt, verkligen kul att se. Efter ett tag kom Karma upp till oss och sa att hon inte visste vad hon skulle säga men vi berättade att det inte går att prata med dom utan att det bara är att leka på och hon fattade och gick tillbaka. Karma hade superkul och var jätteglad och det var jättekul att se. Maten var grym men vi började med ett par vitlöksbröd som smakade hemskt, typ härsket smör så vi blev livrädda att maten skulle va kass men som sagt var det jättegott. Jag tog en grillad biff med lite pompa o grillade grönsaker, Ulli räkor o Karma kyckling och så delade vi på en papayasallad.

Karma träffar tjejerna efter ett år

Karma och tjejerna ritade med Karmas målarböcker

Vi var hemma strax över åtta igen och Karma ville kolla lite på Barbapapa innan hon gick och sov vilket hon fick göra. När Ulli gick och nattade satte jag mig och skrev bloggen men efter 45 min kom dom ut igen och det visade sig att Karma inte kunde sova hur dom än försökte så hon fick komma ut igen och sitta i siffan med paddan. När vi satt och väntade på att Karma skulle bli trött fick Ulli ett meddelande på telefonen från Bo, Katis mamma som undrade var vi var. Kati är tydligen här i Saeng Arun med Tam för att träffa Karma men vi har inte sett röken av vare sig Tam eller Kati så det är lite underligt men vi får försöka leta efter dom imorgon. Det är ju lite halvtaskig engelska så det är lite svårt att fatta vad dom menar men vi hoppas Kati är här några dagar, vore så kul för Karma som har längtat. Halv elva somnade äntligen lillfisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar