fredag 20 mars 2015

Huay Yang 20e Mars (Hemresan)

Klockan 01:45 hörde vi taxin och vi hade bara suttit av dom sista två timmarna så det var skönt att komma iväg då både Ulli & jag hade svårt att hålla oss vakna. Det var samma bil & samma par som hämtade oss på flygplatsen för tre veckor sedan. Vi väckte Karma, släckte ner och bommade igen huset.

Så fort vi kom ut på motorvägen lade jag mig rakt över tre säten, nackdelen med det är ju att man inte sitter fastbältad men jag vinklade ner sätena på raden framför så dom liksom kilade fast mig. Det var ett otroligt lyckat drag, Sov mer eller mindre hela resan förutom ett toabesök halvvägs och sedan vaknade jag en halvtimme innan vi var framme och noterade att dom tagit en helt annan väg än vi brukar. Men vi var på plats nästan prick 06:30 och hade alltså 3timmar på oss på flygplatsen.

Incheckningen gick smidigt och vi var alla tre rätt fräscha då vi sovit hela resan. Vi handlade diverse smågrejer och tog en fika på samma café som vi satt på förra året. Vi är rätt mkt för rutiner och speciellt när vi ska flyga för att inte rubba några kosmiska balanser.

Karma strax innan Gaten

När jag visade upp våra pass vid gaten så fick jag en konstig blick och tjejen blev alldeles nervös och förklarade att dom hittat något I den ena av vår incheckade väska. Vi skulle sätta oss och vänta på säkerhets personal och dom tog Ullis pass då väskan stod på henne. Vi förstod direkt att dom hittat pistolen (Soft Airgun) som självklart ser ut som en riktig pistol i scanningen. Däremot var vi lite osäkra på vad detta skulle innebära men det är ju en leksak så vad skulle kunda hända förutom att dom skulle konfiskera den liksom. Efter ett tag kom tjejen och bad Ulli följa med och dom var borta ett bra tag medan jag och Karma satt kvar och väntade. Dom hade packat upp väskan och hittat pistolen och dom var en hel bunt ur säkerhets styrkan men killarna såg direkt att det var en soft airgun och skrattade gott. Tjejen var dock inte helt lätt att övertyga men gav till slut med sig men ville konfiskera ammunitionen (små plastkulor). Ulli bad då att få behålla en kula så vi skulle veta vilken diameter det var (Smart där !). Killarna övertalade dock tjejen som till slut gav med sig och lät Ulli behålla hela påsen med kulor om hon tog med sig dom i handbagaget så att dom blev separerade. Nästa orosmoment var ju om väskan skulle komma med planet efter den här behandlingen. Ulli sa till mig nu att nämna att hon hade sagt att vi aldrig skulle få med oss pistolen hem innan vi packade, Hon hade ju nästan rätt men pistolen kom hem så jag fick väl rätt där då !

Vi visste inte om vi skulle få se Ulli mer

Planet kom iväg ca 20 min sent men det skulle tydligen köras in så flygtiden var beräknad till 12 tim. Det är ju så oerhört tråkigt att sitta på ett flygplan och tolv timmar är ju en total eveighet av tråkighet. Karma var inte helt hundra I magen och åt dåligt under hela resan. Hon släppte en 5-6 riktigt vidervärdiga pruttar som jag nästan fick kvälvningar av. Stackars passagerarna runt omkring, är det ens eget barn kan man ju ta det men jag hade spytt om det var någon annan. Hon var på toa och bajsade väldigt löst och hade till och från lite feber men hon var så otroligt snäll och duktig hela resan. Alla tre somnade I ca 2tim efter första matserveringen.

Karma satt o provade alla spel

Vi landade 15:50 (10 min tidigt) men då vi satt längst bak så tog det tid att komma ut från planet och det var en lång långsam kö vid passkontrollen. Båda väskorna låg på bandet och den med pistolen hade ett klistermärke från Thai säkerhets styrkan. Som vanligt gick bilhämtningen smidigt och 17:08 åkte vi från Benstocken, vi var dock grymt besvikna på att det snöade då vi hade sett fram emot våren vi läst om på nätet.

Vi stannade till I Hemmesta för att köpa middag (Pizza) och handla sånt vi behöver till frukost. När vi kom hem så åt vi direkt och sen var jag över till Sinikka för att hämta posten, hon fick en påse med torkad Thailändsk frukt för hjälpen. Karma var jättetrött och vi försökte få henne att vara uppe så att hon inte vaknar i natt pigg då det är morgon i Thailand men hon ville verkligen sova och hon snarkade vid 19:40.

Rese Summering

Jag såg fram emot semestern men var en smula orolig för att det skulle börja kännas som upprepning och att vi hade upplevt allt redan I Huay Yang. Sen var vi lite nervösa för hur det skulle gå med mina föräldrar I huset en vecka.

Det var en av dom bästa resorna till Thailand hitills, hur tråkigt det än kan låta att åka till samma ställe år efter år ute i ingenstans så händer det så otroligt mycket på dagarna och en massa fantastiska minnen för livet. Nytt för i år var att vi sett mycket mer djur än vanligt. Hunden Happy har varit en glädjekälla. Att Karma fick så många dagar med Kati var fantastiskt kul för tjejerna. Att träffa Bo efter 3år var jättekul och middagarna med Tam är alltid kul. Karma lärde sig simma och var hur rolig som helst I vattnet och krävde inte konstant uppassning. Karma var så mycket mer självständig än förra året och vi kunde slappna av ännu mer. Det var otroligt kul att visa mina föräldrar vårt paradis och vi hoppas att dom uppskattade det.

Det var andra gången nu som vi haft besök I huset och det är verkligen jättekul att ha umgänge men precis som förra gången kände vi att 5 dagar hade räckt för oss. Så vi tar gärna emot ett kortare besök per säsong men om man vill spendera mer tid I Huay Yang samtidigt som oss så får man skaffa eget boende. Till exempel bara känslan av att kunna byta om ute vid poolen utan att oroa sig att någon ska se en näck är ju en av grejerna som gör Huay Yang och vårt hus unikt. Samma med att bara vara tre stycken på samma våglängd som tar dagen som den kommer.

Vi åkte ju till marknaden I Tap Sakea med mina föräldrar och för Mig, Karma & Ulli var själva resan fram och tillbaks själva behållningen då det var ett äventyr att navigera sig längs dom snåriga vägarna på landsbygden utan att veta om vi skulle hitta eller ej medans jag så här i efterhand inte tror att resan var speciellt uppskattad av Farmor & Farfar då dom kanske var mer oroliga att vi skulle åka vilse. Men samtigt kanske det är en av grejerna dom kommer ihåg I efterhand. Men hur som helst så är det ju just den friheten vi eftersträvar att göra små spontana äventyr som ofta resulterar I något kärt minne eller möte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar