lördag 14 mars 2015

Huay Yang 13e Mars

Idag skulle vi åka till Templet & Buddhan i Bank Rut klockan halv tio så det var ingen brådska på morgonen. Karma väckte oss vid sju och Ulli gick upp med henne, jag låg kvar och försökte somna om men Karma kom in och ville ha hjälp med något av mig vid tjugo över sju och då var det lika bra att gå upp. Vi gjorde frukost och åt som vanligt vid åtta tiden tillsammans allihopa.

Det var mulet väder och mycket svalare än tidigare dagar vilket var perfekt då sist vi var vid templet höll vi på att svettas ihjäl. Chauffören kom i utsatt tid och resan ner tog ca 30 min. Det var lite turister när vi kom men strax efter vällde det in en busslast med Thai turister och flera kvinnor ville bli fotade med Karma. Jag, Karma & Ulli gick upp med rökelse, ljus och guld som man sätter på Buddhan och vi fick respekt av Thai turisterna för att vi hedrade deras religion.

Karma & Ulli hedrar Buddha

Karma donerar pengar

När vi gått runt den stora buddhan så gick vi den branta vägen upp mot Templet. Trots att det var mulet så var det tokvarmt vid templet och svetten forsade på mig & Farfar. När man går in i Templet så måste man vara propert klädd och hålla koll på ungarna. Karma skötte sig exemplariskt och var fram och bad och gjorde helt rätt efter att ha kollat in hur Thaiarna gjorde. Templet är fantastiskt att se och utsikten är helt sjuk. Från ena hörnet ser man mil längs kusten.

Farmor & Karma vid ena väktaren

På väg upp mot templet

Ute på Tempel balkongen

Otroliga utsikten

När vi var klara med Templet så gick vi ner till Taxin där vår chaufför satt och väntade på oss. Han körde oss till en super mysig resort längs stranden nedanför templet som låg en bit bort. Han körde långsamt och vi åkte förbi en massa små matstället och till slut undrade vi om meningen var att vi skulle säga stopp vid något ställe men han visste precis vart han tog oss. Vi åt en god middag men det var klart dyrare än i Huay Yang, antagligen för att det var en riktig resort. Godast var det friterade citrongräs som Karma fick till sina kycklingklubbor.

Historiens tjockaste hund, eller en gris ???

Lunch i Bank Rut

Mysig resort i Bank Rut

Efter maten så var meningen att vi skulle spendera en stund på stranden men det var mulet och vi ville åka hem istället. Vi trodde vi såg vår taxi en bit bort man vi var osäkra på om det var den men Karma och Farmor gick dit och kollade men det verkade inte vara vår taxi så vi gick först till en portabel mini marknad som sålde lite kläder. Karma hittade en fjärils sjal som hon ville ha och vi prutade ner den till 80 bath från 120. Farfar skulle köpa en t-shirt och började förhandla då det kom en annan kärring i bikini och bufflade till sig försäljaren och Farfar tröttnade och vi gick iväg. Vi satte oss på stranden och tänkte vänta till 13.30 som avtalat men Farmor fick syn på chauffören och det visade sig att det var vår taxi vi hade sett. Så vi hoppade in i taxin strax före ett och åkte hemåt. Hela utflykten gick på 1700 bath.

Karma visar sitt fynd

När vi kom hem hoppade jag, Karma & Ulli ner i poolen. Det var fortfarande mulet men vi var ändå svettiga så det var skönt att kyla av sig. Vi busade och hade kul en stund och sedan var det dags för kaffe fika. Efter fikat gick farmor & Farfar och badade i havet och jag somnade på solstolen. Karma satt och kollade på paddan under tiden och Ulli “fixade lite” = satt med sin “My Precious” = mobiltelefon.

Vid halv fyra var det dags att åka till affären då vi saknar en del ingredienser till frukosten och först var tanken att Ulli & Farmor skulle åka själva men jag kom på att det var läge att hämta ut pengar då vi ska på marknad i morgon så jag hakade på och vi lämnade Karma hemma med Farfar. Vi åkte först till gymmet för att köpa kanelbullar åt Karma och sedan till Si Shop där bankomaten finns. När vi kom hem igen höll Karma på att busa i poolen och farfar satt och höll uppsikt. Jag hoppade ner i poolen och lekte med Karma ett bra tag medan dom andra satt och kollade på och tog lite kort på våra konster.

Pappa tar kort från botten när Karma hoppar

Karma får en rejäl flygtur

Klockan fem gjorde vi den sedvanliga drinken samtidigt som vi gjorde oss i ordning och satt ute vid poolen och pratade under tiden. Klockan sex tog vi mopparna mot Jubu Jubu och Karma satt i farmor & farfars moppe. Farfar fick köra först för att sätta tempot och testa om han lärt sig hitta. Gick hur bra som helst. Tjejerna var på plats och Karma satt och ritade med dom medan vi väntade på maten. Maten är ju så jäkla bra och billig på Jubu Jubu, bara farfars kött som tydligen var segt men annars var vi som vanligt supernöjda. Tyvärr hade dom slut på glass så vi bestämde oss för att åka till Kokonut för att ta en glass.

På väg mot Jubu Jubu

Middag på Jubu Jubu

Vi körde inte omvägen förbi vårt hus till Kokonut utan raka vägen där farmor & farfar inte åkt tidigare så dom var lite förvirrade när vi kom fram och kände inte igen stället. Vi var ju där i måndags, deras första kväll. Farfar kände igen sig när vi kom in men farmor kunde för sitt liv inte minnas att hon varit där tidigare. Stackars Kokonut hade inga gäster och skulle antagligen precis stänga igen när vi kom för att bara beställa glass så vi bestämde oss för att ta en drink också så att dom fick någon förtjänst. Vi frågade först om det var okej att bara beställa glass och det var det ju så klart. Dom kände igen oss och visade Karma den feta gecko ödlan som var kvar i baren där vi fick se den i måndags. Alla tog en varsin glass och farmor & farfar även en fruktsallad till. Jag tog även en mojito och farmor & farfar en varsin frozen margaritha som farmor inte gillade. Hon kunde inte smälta att dom hade lagt salt på glaset he he… Den fick jag avsluta för det var inte tal om att lämna något.

Kvällsglass på Kokonut

När vi var hemma vid halv nio så kollade Karma på tingeling med Ulli samtidigt som jag satt med bloggen och farfar tog ett kvällsdopp. När Karma var nattad så blev det som vanligt en plump som tyvärr inte blev färdigspelad efter en dispyt om reglerna. I den här familjen är sällskaps spel blodigt allvar för stunden. Efter en god natts sömn är det glömt igen.