torsdag 19 mars 2015

Huay Yang 19e Mars

Vaknade klockan 07:15 och slet mig upp för att kolla på lite hockey innan brudarna vaknade. Att få igång matchen tar en stund då jag inte kan köra via play från Thailand utan måste koppla upp med VPN innan. Hastigheten är under all kritik och man får kolla med sämsta kvalitén vilket innebär att man inte ser pucken eller vilka spelare som är på isen men ändå lyx att kunna kolla hockey i Thailand på morgonkvisten. Hur som helst så hann jag bara kolla en liten stund innan knärtan vaknade och ville gå upp. Hon gick och kissade och väckte Ulli på vägen. Vi skulle ju få massage vid nio så frukost vid åtta var givet med tanke på alla procedurer som tjejerna skall avverka innan dagen kan börja på riktigt. Karma klagade åter igen att hon hade ont i magen och åt si så där under frukosten.

Vid nio stressade Ulli fortfarande med disken men ingen massös dök upp. Inget ovanligt med förseningar i det här landet så det var bara bra. Men när klockan började bli 09:40 så började vi misstänka att något var på tok. Antagligen missuppfattning vid bokningen och kanske hade Gimm uppfattat klockan 10. Vi slappade under tiden men när klockan hade passerat 10 så började vi göra oss i ordning för stranden i stället men mitt i insmörjning av solkräm så dök dom upp ca 10:10 som ingenting hade hänt – thaistyle!

Karma avslutar sin frukost med Barbapapa

Det var Gimm och nagelmålerskan som vi tror är hennes dotter. Gimms man som går under smeknamnet “Mr Obama” och 3st ungar som var barnbarn tror vi. Den yngsta var nagelmålesrskans unge vilken är otroligt då hon själv inte verkar vara mer är 20. Ulli fick sin behandling först medans Karma fick sina naglar målade. Jag hann med ett dopp i havet och läsa min bok under tiden. När det var min tur så fick Ulli sina tånaglar målade medans Karma låg inne i soffan och kollade på paddan. När allt var klart så blev det avsked och “See you next year” och vi gav tjejerna en liten present som bestod av en väska med nagellack, dekorationer och parfym från Victoria Secret. 

Årets sista massage

Karma kollar på när hon får naglarna målade

Lysande resultat !

Klockan var redan 12:30 när vi var klara så det var dags för lunch och vi tog moppen till Kritsnas som verkligen har seglat upp till en favorit av lunch ställena. Ulli tog räkor och Karma som hade blivit riktigt svag fick i sig ett och ett halvt stekt ägg medan jag åt den godaste Massaman Gai jag smakat. På vägen till restaurangen höll vi på få soppatorsk men klarade oss precis till vårt vanliga ställe som tur var.

När vi kom hem igen så hade jag och Ulli kommit överens om att Karma hade fått vätskebrist då hon visade exakt samma symptom som jag haft dom gånger jag fått det här nere. Trött, magsmärtor, lite feber, lite ont i huvudet. Så vi fick i henne resorb och en massa vatten. Ulli hade pratat med Göran på Dog Rescue Center om att vi ville donera pengar så vi var tvungna att åka till @Sea för att lämna pengarna till Christer som kunde vidarebefordra dom. Christer var inte hemma men vi gav pengarna till hans personal som var med på banan, dessutom bor tydligen ena servitrisen hos Göran så det kändes solklart.

Äntligen hemma i huset så var kylan på i Karmas rum och hon fick gå och lägga sig för att vila efter mer vatten. Vi hann slappa en stund ute vid poolen innan vi hörde små späda rop från muren “Kalma Kalma!!!” Det var Kati och Gang Hao som var tillbaks. Karma hörde ju naturligtvis ropen och smög ut för att kolla vad som stod på. Vi ville ju att Karma skulle vila men samtidigt så kunde vi ju inte missunna henne att få leka med Katis sista dagen. Så efter att verkligen försäkrat oss om att det gick bra med Karma så fick hon leka med Kati inne på sitt rum samtidigt som Ulli och jag fortsatte slappa ute vid poolen.Jag gick över och pratade med Tam som hade varit uppe hos sin familj i norra Thailand och hade trott att vi skulle stanna längre. Rena turen att dom kom idag då han hade tänkt stanna i Bangkok för att vila. Vi kom överens om att Tam & ungarna skulle hänga på oss och äta middag hos Mai. Jag gick tillbaks och försökte ligga och steka i solen men gav upp efter en 30min, obehagligt varmt och vansinnigt tråkigt så jag lade mig i skuggan och läste istället. Får köpa gliringarna om utebliven solbränna i år igen.

Bästa polarna i poolen

Efter ett tag så kom tjejerna ut och Karma verkade rätt pigg, vi frågade flera gånger om läget var ok och inga problem tydligen. så tjejerna hoppade ner i badet och badade jättelänge. Kati ser ju sjukt rolig ut i Karmas baddräkt som är typ 10 nummer för stor för hennes späda kropp – men det fungerar ändå utan problem. Efter mycket roligt stoj och bus i poolen så blev Karma plötsligt svag och ville gå upp. Hon la sig på en solstol och var jättetrött men skulle absolut inte sova. Karma ville sen gå på toa då hon hade ont i magen och hade diarré som luktade satan. Tjejerna kom till slut upp ur poolen och började leka på Karmas rum igen.

Happy ! hoppas han är kvar till hösten

Klockan hade passerat 16 som var tiden då någon skulle komma och stämma av elen, slutstädning och sluttvättning. Klockan hann bli närmare fem innan pooltjejen och hennes dotter dök upp för att göra upp om slutbetalningen, Slutnotan gick på 2000 bath. samtidigt var vi lite oroliga för kvällen då Karma stundtals var så svag. Vi hade ju gärna sett henna få vila men hon ville ju så gärna både leka med Kati & åka till Mai för att ge Thaibarnen presenter på kvällen som var planen. Vi fick tvinga i henne Dimexanol som är mot diarré och vätskebrist. Den tjejen är inte lätt att få att äta eller dricka saker hon inte gillar och den där skiten dissade hon totalt. Efter mycket hot och övertalning så lyckades hon få i sig hälften med en massa kväljningar. Vi kom överens med henne att vi gör ett försök hos Mai och går det inte så åker vi hem direkt. Ulli märkte att Kati hade något i fickorna och jag såg att hon smög ut och stoppade på sig något tidigare. Ulli listade ut att det var Karmas frost ringar som hon fick i födelsedagspresent och frågade mig vad vi skulle göra. Jag tyckte det var tråkigt att konfrontera henne och kanske spoliera kvällen men när Ulli insåg att hon tagit alla Karmas ringar så konfronterade hon Kati när jag var i duschen. Kati hade vägrat visa vad hon hade i fickorna men när Ulli hotade med att gå till Pappa Tam så for grejerna upp och sen var det som inget hänt, Skönt att det inte blev dåligt.

Jag borde bli reklarmfotograf

Vi gjorde oss i ordning och tog en drink innan vi tog med oss Kati för att hämta Tam & Gang Hao. Tam var helt yrvaken och pojken sov fortfarande så vi kom överens om att vi tog med oss Kati som och kom dom efter när dom var klara. När vi kom till Mai så var satt redan några barn och väntade. Mai var lite under isen och det visade sig att hennes mamma inte mår bra och var inne på sjukhuset igen. vi beställde in dricka till alla men väntade på Tam innan vi beställde in mat. När Tam och Gang Hao dök upp vid 18:40 så beställde vi Thaistyle som vanligt. Fisk, räkor & kyckling. Efter lite trevande inledning så började ungarna leka bättre och bättre. Vi beställde in öl på öl och till slut blev väldigt många härliga skratt och trevligt runt bordet. Karma blev svag igen och vi gav henne Alvedon och det blev en helt annan tjej igen efter en stund.

Middag Thaistyle hos Mai

Tam vågade sig på snus

Tam & jag tar en cigg på ljugar salengen

Ungarna fångade en ödla som Karma tog kommando över och sprang och jagade alla med. Bara vi falanger som inte verkar ha problem med Geckos tydligen. Sen lekte dom ballongleken igen som en mindre kille vann över den stora tjejen som blev riktigt besviken. Vinnaren fick 100bath och jag var tvungen att ge tvåan 20bath för jag fick så dåligt samvete. Sen lekte dom en annan roligt lek där Karma var med som var lite som hela havet stormar. När var det två av småungarna som var kvar sist och vinnaren fick 40bath. Sen börjades det kastas ballonger på kaktusarna som tydligen var hur kul som helst, tur att vi köpte en fet påse med ballonger, Så enkla saker har ungar så jäkla kul med.

Balong-smasch tävling

Ballong hela havet stormar tävling

Karma kramar stora tjejen som hon fullkomligt avgudar

Vi donerade 15st paket med kritor, 15st målarböcker och godis till thaibarnen och den största tjejen fick nagellack och nageldekorationer som sedan Mai provade och deklarerade att det skulle bli Bam Bam med gubben ikväll till en massa skratt. Vi gav även en donation till Mai´s dotter för hennes universitetsutbildning och dom blev väldigt glada allihop. Karma fick kramar av alla ungarna och än en gång så sjöng dom för oss och alla barnen kom fram till både mig och Ulli för att buga och tacka för presenterna.

När vi skulle åka så gav Kati sin gigantiske Elsa docka till Karma som inte trodde det var sant. Vi försökte avstyra det men Tam sa att Kati verkligen ville ge Karma den och att hon skulle få en ny. Vi följdes åt med Tam & ungarna hem till Good Morning där vi fick en säck med Ananas från norra Thailand som enligt Tam är prima vara. Vi får bara med oss 3st och dessutom fick vi några kartor med Thai piller mot magsjuka. Vi lovade att hålla kontakten via internet tills nästa år och hade under middagen pratat löst om att resa runt i Thailand tillsammans. För mig låter det ju som en dröm att resa runt i Thailand med en Thailändare men Ulli är nog inte med på banan. Tam sa också att han kommer fortsätta ge Happy mat så det ökar ju sannolikhetens att han kommer vara kvar här i höst när vi kan påbörja hem plockningen. Hur som helst så var det det perfekta avsluten på tre helt magiska veckor i vårt paradis!

Hemma i huset har nu Ulli nattat Karma, Jag sitter här och bloggar, håller mig undan och fortsätter dricka chang in i det längsta, Det kommer en slutkläm som vanligt när vi väl är hemma på Värmdö, Men nu blir det ett nakendopp i poolen innan taxin kommer !

Hasta Lluego !

1 kommentar: